3945 bijzonder motoraaangedreven metalen hulpwerktuig voor winkel

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3945 bijzonder motoraaangedreven metalen hulpwerktuig voor winkel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart de opname is wsch. genomen in Dordrecht
de fotograaf is J. Roest van het Bagijnhof 62 of 64
maar het gaat mij niet zozeer om de lokatie, als wel om wat voor instrument c.q. werktuig we hier zien
het lijkt alsof het motortje links op wielen de as kan laten draaien en zo een kracht kan opwekken
maar aangezien deze pure alpha daar absoluut geen kaas van heeft gegeten, laat hij het graag aan u, college van geleerden, over
Bijlagen
3945.jpeg
3945a.jpeg
natascha
Junior Zoeker
Berichten: 17
Lid geworden op: di feb 04, 2014 11:01 am

Boormachine

Bericht door natascha »

Lijkt mij een boormachine ..
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Lijkt een boormachine en er lijkt ook een boor in te zitten. Lijkt mij niet de meest voor de hand liggende toepassing, want gaten in de grond boren heeft geen zin tenzij je naar olie wilt boren. Meer voor de hand ligt het feit dat de winkel achter dit apparaat een elecro onderneming is gezien de artikelen in de etalage. Daarom zeg ik, dit apparaat dient om aard electroden de grond in te draaien, met zoiets heb ik ook gewerkt alleen in wat moderne uitvoering.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Vermoedelijk bedoelt Hans een aardelektrode. Deze moet ieder huis hebben voor de aarding en ook bliksemafleiders zijn voorzien van een aardelektrode. Ik zal Han Geijp raadplegen, conservator van de studieverzameling van de afdeling Elektrotechniek (nu faculteit EWI) van de TU Delft.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Nu zouden we dit soort apparaten zéér gevaarlijk vinden.

Op de kar lijkt me een gelijkstroommotor te staan.
Met een shuntweerstand- c.q. toerenregelaar boven op gemonteerd.
De klemmen kast (voor aansluiting naar een voeding), is voor mij niet waarneembaar.
De motor drijft via een lange as en een differentieel, gereedschappen aan zoals op dit zp., een vrij korte metaal- of houtboor in een boorstandaard.

Het differentieelhuis, wordt middels sleuven in de voet van de standaard vast gezet.
De rechter hand van de man op het zp, bedient een wiel om de boor omhoog of omlaag te bewegen.
Ik verwacht dat er op deze wijze niet erg diep geboord kan worden (maximaal 50cm.).

Vermoedelijk werd dit apparaat gebruikt door grotere ondernemingen (verhuur/eigendom), voor gebruik in de buurt van een gelijkstroomvoeding. Zoals voor werkzaamheden aan een spoorbaan (tram/trein) of in de scheepsbouw.

Het gebruik van aardpennen voor huisinstallaties in woonhuizen werd pas verplicht, ergens in de jaren zestig.
Tot die tijd was het gebruikelijk een aarde aan te brengen, op een loden drinkwaterleiding.
natascha
Junior Zoeker
Berichten: 17
Lid geworden op: di feb 04, 2014 11:01 am

Bericht door natascha »

Bijgaande een link naar een foto naar een boor machine waarmee spoorbielzen werden geboord

http://beeldbank.regionaalarchiefdordre ... showbrowse

Lijkt er enigzins wel op.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

boormachine spoorbielzen

Bericht door Arnold Tak »

zelf denk ik dat de boormachine voor spoorbielzen weleens het afgebeelde apparaat zou kunnen zijn. In combinatie met de fotograaf uit Dordrecht denk ik dan ook dat de boormachine daar daadwerkelijk is gebruikt. Ja, hoe kom ik daarbij?
Ik heb zo'n jaar of 17 in 's-Gravendel gewoond, tegenover Dordrecht gelegen. Ik kwam daar dan ook regelmatig, vaak ook met de fiets. Eerst nog met de pont, later door de tunnel. Ik fietste dan ook regelmatig over de Wieldrechtseweg en Mijlweg. Ik kan me nog goed herinneren dat de NS daar aan een van de havens een grote opslag had van spoorbielzen. Wellicht dat het getoonde apparaat daar in gebruik was.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

bedankt, gericht aan ...

Bericht door Arnold Tak »

Natascha, Paul, Hans en Martin. Natuurlijk wil ik graag van de gelegenheid gebruikmaken om jullie te bedanken voor jullie bijdragen en waardevolle informatie. Ik verhuis de kaart dan ook naar 'opgelost'.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Dordrecht”