3794 twee-onder-één-kap pas later in één gevelwand

Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Dat gebouw links op de achtergrond, kan dat de electra centrale zijn van de Hofplein lijn?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Nee, mijn idee klopte helaas niet. Zie http://www.fotovanrotterdam.nl/fotofram ... =K0660.JPG en vergelijk met de luchtfoto.
Uithuilen en opnieuw beginnen, om met Wim Kan te zingen.
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De mondingen van de schoorstenen op het zp zijn opvallend schoon en zonder waarneembare rookgassen.
Ze zijn m.i. bovendien te klein voor het afvoeren van rook- of afvoergassen die ontstaan bij het opwekken van grotere vermogens (generatoren).
Maar mogelijk wel als ontluchting in elektrische; onder-, trafo-, of gelijkrichterstations.
Voor elektrificatie van het spoor werd bij mijn weten door spoorwegmij-en, vooral stroom ingekocht en niet zelf opgewekt.
Vervolgens werd de stroom in eigen beheer omgezet naar de juiste spanning in eerder omschreven onderstations.
Dit zonder dat daar opvallende uitlaatgassen bij ontstaan.
Derhalve zou het pand met omschreven schoorstenen uiterst links, best eens zo'n station kunnen zijn.

Maar in aansluiting op de betogen van Arnold en Martin, eerder voor elektrificatie van het spoor bij het voormalige Maasstation.
Deze was pas operationeel vanaf 15-05-1938.
Opvallend genoeg is er op bijgaande netkaart uit 1938 rond het Maasstation, geen voeding ten behoeve van een dergelijk onderstation terug te vinden.
Mogelijk geeft dit alleen een verouderde situatie weer of werd de voeding niet uit een "hoog"-spanningsnet betrokken.

Besluitend zie ik geen objectieve reden om de locatie van dit zp, alleen in of rond Rotterdam te zoeken.

http://watwaswaar.nl/#PI-Qa-6-1-1v-1-2aae-1orA---fgL
Bijlagen
19380000 netkaart rotterdam eo.jpg
dibbler
Senior Zoeker
Berichten: 148
Lid geworden op: wo jun 20, 2018 3:13 pm

Re: 3794 twee-onder-één-kap pas later in één gevelwand

Bericht door dibbler »

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 3794 Weert, Biest 4 - 6

Bericht door Arnold Tak »

dibbler, mooi dat je het dan na 10 jaar hebt weten te vinden, maar snif snif, dat het uiteindelijk dan toch geen Rotterdam blijkt te zijn. Martin, Paul en ook mijn persoontje zijn er destijds flink mee aan de gang geweest, helaas zonder resultaat. Maar daar kom jij dan zomaar ineens met de klap op de vuurpijl, boem, pats, raak. Geweldig. Ik dank je heel hartelijk voor je geslaagde zoekwerk.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Limburg”