3347 Zeilmakerij en Scheepsbehoeften

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3347 Zeilmakerij en Scheepsbehoeften

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
3347.jpg
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Leeuwarden ?

Bericht door E. Petter »

Daar zaten de Gebr. de Vries, eerst Noordvliet 69, toen Grachtswal 149:
http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 20%3Aa0136
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Vlaardingen?

Bericht door Martin Snuverink »

Dit is aan een kade vaneen haven die aan getij of wisselende rivierhoogtes is blootgesteld. Dit blijkt uit de hoge meerpalen. De kade kon ook wel eens overstromen. Daarom zijn de vloeren van de huizen drie treden verhoogd. Dit kan dus niet in Leeuwarden zijn.
Het moet wel een wat grotere plaats zijn. De beste mogelijkheid zie ik in Vlaardingen en wal aan de Westhavenkade.
Deze zp-huizen dateren van circa 1880. Pas tussen 1880 en 1892 werd de Oosthavenkade volgebouwd. Voordien stonden er slechts enkele huizen die trapjes hadden, zoals 16, 27, 39. Aan de Westhavenkade zijn er nog vele.
In 1880 bestond de spoorlijn naar Hoek vH nog niet en er was nog geen (keer)sluis tussen Nieuwe Maas en haven. Dus open verbinding met de Noordzee.
In 1911 stonden er nog geen bomen langs de kades.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Zeilmakerij A van Roon aan de Westhavenkade 27 maar dan ?
http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 11%3Aa0106
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De tegenwoordige Westhavenkade 27 (Vlaardingen) ligt precies ineen blok waar in 1917 (zie topokaart) nog een blok huizen vóór stond met een smalle kade ervoor. Dit blok is vervolgens gesloopt en er is niets nieuws voor in de plaats gekomen blijkens de topokaart van 1929, behalve Harteveld Smulboetiek.
Van Roon, die meer vestigingen in NL heeft, zit nu op Westhavenkade 61.
We moeten nu naar bewijsmateriaal zoeken van de Westhavenkade tussen Dayer en Rijkestraat. Mogelijk kan het Vlaardings Archief helpen.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Huisnummers?

Bericht door E. Petter »

Volgens mij zijn er huisnummers, zowel op het linkerhuis als op het rechterhuis. Arnold, zijn die te lezen?
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Ik vond de volgende kaart van Dr. Trenkler van de Westhavenkade in Vlaardingen:
http://www.postcardsfrom.nl/ht-docs/vie ... ngen|Begin Westhavenkade (sch.340)|13|Dr. Trenkler Co., Leipzig

Dit zou wel eens het blok vlak aan de kade kunnen zijn waar Martin het over had.
Helaas geen match met het zoekplaatje.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

huisummers

Bericht door Arnold Tak »

de huisnummers zijn zo onduidelijk dat ik ze niet heb gemeld
als je me nu toch vraagt waar het op lijkt, zeg ik: links 24 of 21 of 84 of 81
rechts 97?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Het plaatje waarnaar E. Petter verwijst betreft het deel van de Westhavenkade tussen de Vossenstraat en de Rijkestraat (39 [ANWB/VVV] t/m 28 [Café Concordia]. Deze oude gevelrij ism.u.v. nummer 28 nog aanwezig en is niet het deel dat ik bedoelde en waar eerder een rijtje huizen voor heeft gestaan.
Voortbordurend op mijn vorige reactie heb ik een aquarel van J. Ensing uit 1883 gevonden, waarop een de rij verdwenen panden aan de Westhavenkade (Vlaardingen) tussen Dayer en Rijkestraat staat afgebeeld. De rij vertoont helaas geen enkele overeenkomst met het zoekplaatje.
Zie http://www.geschiedenisvanvlaardingen.n ... thavenkade.
Huisnummers kunnen in een eeuw tijd zijn veranderd.
Ik heb nog eens gelet op de weerspiegeling in de etalageramen, maar daaruit kan ik niets opmaken.
In ieder geval hebben de huizen zonwering en staan dus niet op het noorden.
Wat betreft de huisnummers kunnen we niet veel meer concluderen dan dat zij ut twee cijfers bestaan en dat het eerste cijfer geen 1 is, maar een 2, een 8 of een 9.
Het dubbele pand wordt links geflankeerd door een ouder laag huisje of schuurtje van gele ijsselsteentjes en rechts door een ouder minder hoog huisje.
De meerpalen lijken heel dichtbij de gevel te staan, maar de onderzijde van de foto verhindert een goede beoordeling.
Als het niet Vlaardingen is, in welke plaats kan het dán zijn? Maassluis? Dordrecht? Vlissingen? Enkhuizen?
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Inderdaad een domme fout van mij, die Trenkler kaart, op bing zijn al deze huizen te zien:
Bijlagen
vl.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”