2839 winkel T. Kroon banket-bakkerij, kokerij tel. 327 of 527

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2839 winkel T. Kroon banket-bakkerij, kokerij tel. 327 of 527

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
buurman is Jac.v.d.Bogaart, schilder
Bijlagen
2839.jpg
2839a.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Deventer?

Bericht door Peter Smaardijk »

Gevonden in het telefoonboek 1915:

327 Kroon & Zn., T., Kant., Assenstr. (Deventer)

Nog niet gevonden waar precies...
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Deze is niet zo simpel als 't lijkt (voor mij dan). Dat het Deventer is lijkt me duidelijk: veel advertenties voor roggemeel en andere bakkerijproducten gevonden, te koop bij T. Kroon en Zoon in Deventer. Kantoor dus aan de Assenstraat, maar ook een vermelding gevonden van T. Kroon en Zoon, groothandel in koloniale waren, bakkersartikelen en comestibles (meel, granen, vetwaren, biscuits, drops, suikerwerk), in het Stadsarchief Deventer (bedrijvendocumentatie) met als adres Lange Bisschopstraat 1636 (huisnummer natuurlijk foutief). Er is vast iemand die beter dan ik de weg weet in Deventer.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

In de naamlijst van de Postcheque en Girodienst van 1924 staat T. Kroon als grossier in bakkersartikelen vermeld met het adres Assenstraat 46 in Deventer. Dit pand is in de Tweede Wereldoorlog verwoest. Een oude foto ervan heb ik niet gevonden. Deventer in Beeld geeft mij het idee dat in de Assenstraat smallere stoepen waren dan we op het zoekplaatje zien.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ikzelf neig naar de Lange Bisschopstraat, maar daar is niet zoveel fotomateriaal te vinden (niet door mij tenminste). Telman Kroon was wel een geziene persoon in Deventer, en gaf meermalen lezingen over het ondernemersschap. In 1898 werd zijn tachtigste verjaardag uitbundig gevierd door zijn buren in de Lange Bisschopstraat, die allemaal de vlag uitstaken (zie http://resolver.sabinfo.nl/?method=c_sabportal.act_serve_doc&is_dd=true&filename=public/dd_rep/1898/18980405_3801_1.pdf#search="%22T%20Kroon%22"&zoom=75).
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

telefoonboek 1924 geeft naar mijn idee het antwoord , t.kroon en zn kant. assenstraat 46 tel. 327 :cool: echter de straat is in de jaren 60 omgenummerd ..nr 46 zou nu ongeveer nr 58 zijn
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

De Assenstraat is nooit een winkelstraat geweest. De winkel moet echt in de Lange Bisschopstraat zijn geweest. Daar zijn nog steeds winkelgevels met dezelfde maten en indeling.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Zojuist heb ik via e-mail aan Stadsarchief en Athenaeumbibliotheek Deventer gevraagd eens naar deze foto te kijken.
Niet Geregistreerd

Lange Bisschopstraat 1636

Bericht door Niet Geregistreerd »

Vanuit SAB (Stadsarchief en Athenaeumbibliotheek) Deventer de volgende reactie:
In het adresboek van 1884/1885 en in dat van 1885/1886 staat T. Kroon vermeld als hoofdbewoner en eigenaar van Lange Bisschopstraat, nummer 1636. 1636 is een gemeentenummer. Vanaf 1889 is Deventer overgaan op huisnummering, Gemeentenummer 1636 is toen overgegaan in huisnummer 47. Verder staat in dat adresboek het telefoonnummer 327 vermeld, hetzelfde als op de winkelruit. Op een van de briefhoofden die bewaard is gebleven van de Firma T. Kroon, staat vermeld dat er een bijkantoor gevestigd is in Amsterdam aan het Rokin 51. Echter, op geen enkel bij ons bewaard gebleven briefhoofd van T. Kroon staat het adres in Deventer vermeld.
In de bij ons aanwezige adresboeken (niet compleet) vind ik:
adresboek 1900: Kroon J.T., lid van Firma T. Kroon, Lange Bisschopstraat 47; Kroon, T., hofleverancier, grossier in granen, meel, etc, Lange Bisschopstraat 47
adresboek 1902: Kroon, Firma T., hofleverancier, export, grossier etc, Pontsteeg 11; Kroon, J.T., lid van Firma T. Kroon, Singelstraat 2 kantoor en pakhuis
adresboek 1910/1911 en 1914: Kroon J.T., koopman, Zwolschestraat 7, kantoor Assenstraat 44; Kroon, firma T., grossierszaak in granen, etc zie J.T. Kroon, Assenstraat 44

In onze beeldbank http://www.deventerinbeeld.nl zijn helaas geen afbeeldingen te vinden van Lange Bisschopstraat 47.
De Assenstraat in Deventer is inderdaad geen winkelstraat, de Lange Bisschopstraat juist wel.

Met vriendelijke groet,
Annelien Keen
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Dat Deventer in Beeld geen foto heeft van nr. 47 klopt niet. Alleen hebben we er niet zo veel aan. Het pand dat er nu staat (Lange Bisschopstraat 47-51, tevens Broederenstraat 2) is gebouwd in 1902 voor Burgers ENR Rijwielfabriek (arch. G. en W. te Riele). Zie http://www.mijnstadmijndorp.nl/collectieitem/6576943 (klik op bron-identificatie voor de - vrij recente - foto).
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Breda”