2597 winkel van wed P. van der Kolk op nr. 61

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2597 winkel van wed P. van der Kolk op nr. 61

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart, model doorloper, dus fotopapier van vóór 1906
koloniale waren tabak en sigaren wijnen likeuren en gedistilleerd
ovaal huisnummerbordje
ik heb het in de adresboeken van Rotterdam niet kunnen vinden, gezocht vanaf 1900
Bijlagen
2597.jpg
2597a.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Zou volgens een stukje in het Nieuwsblad van het Noorden uit 1930 ook in Steenwijk moeten zijn (de weduwe verkoopt een pakhuis dat via een gang uitkomt op de Oosterstraat). Oosterstraat dus misschien? Ik ga eens zoeken...
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Inderdaad bevindt zich naast Oosterstraat 61 te Steenwijk een gang naar achter toegang gevend tot een pakhuis. Dit is met streetview heel goed te zien (naast Free Record Shop). De winkelpui en de weerspiegelingen in de winkelruiten maken mij echter niet optimistisch.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

De weerspiegeling toont naar mijn idee Oosterstraat nr. 41 (rechts) en nrs. 49-51 (links), op basis van de huidige nummering. Naast dat tussen deze panden een steeg loopt, is er een overeenkomst in de doorlopende vensterbank van nr. 41 (hoewel geen uniek fenomeen) en komt van dit pand de ondergevel op oude foto's overeen. Ook meen ik op het zoekplaatje vaag de contouren te herkennen van het (kleinere) pakhuis, dat nu nog achter nr. 41 staat.

http://g.co/maps/5t772

De winkel op nr. 61 zou dan tegenwoordig Oosterstraat nr. 34 zijn (nu deel van Kruidvat). Ik kon niet direct een oude opname vinden van dit pand, maar heb ook niet erg uitgebreid gezocht. De zuidzijde is minder gefotografeerd en op de foto's die ik tegenkwam valt het pand steeds net buiten het zicht, of komt de winkelpui niet overeen (reeds in de jaren '20).

H.W. Mol
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Het pand Oosterstraat 36 (nu de helft van Het Kruidvat) met bovenhuis op 34 is een 4 ramen breed pand. Deze breedte (7,5 m, gevonden door het tellen van bakstenen) is vrij bijzonder en correspondeert vrij goed met het zoekplaatje, ook al omdat in beide gevallen de voordeur naar het bovenhuis op dezelfde plaats zit. Dit pand is ook zeer oud, althans de gevel van de etage, misschien wel van vóór 1800 gezien de kleine platte bakstenen en de dunne voegen. Alles onder de onderdorpel van de etage is ooit vernieuwd en gemetseld met waalformaatstenen.
De bakstenen boven de winkelpui van het zoekplaatje zijn ook van waalformaat. Ik tel hier helaas echter 2 strekken minder dan bij Oosterstraat 34-36. Dit is circa 44 cm. Daarom moet ik de conclusie trekken dat het niet hier is.
De weduwe heette Aaltje Spijkervet en was getrouwd met Paul van der Kolk. Aaltje is overleden in 1918 en was toen 78. Als de foto van 1905 was, zou ze dus 64 of 65 zijn geweest.
Paul staat in genlias.nl te boek als winkelier en is reeds op 30-jarige leeftijd overleden in 1869. Hij was toen hij in 1862 trouwde tabakskerver. Zijn vader en zijn schoonvader waren beiden kooplieden te Steenwijk.
Zoon Gerrit (* 1864) was ook koopman en trouwde in 1889 trouwde met Fransina Katharina Wieringa. Gerrit jr heeft de zaak van zijn moeder gerund of overgenomen, wat blijkt uit http://home.versatel.nl/arjonvanbeek/pagina24a.html:
“Omstreeks 1907 was Volkers BrandweerCommandant. Hij werd opgevolgd door Gerrit van der Kolk (groothandelaar in koloniale- en grutterswaren aan de Oosterstraat). Daarna was het Lampe (zadelmaker uit de Woldstraat).”
Gerrit van der Kolk jr is overleden in 1933 en stond toen te boek als grossier. Een groothandel combineert aardig met een pakhuis.
Gerrit kreeg in 1890 een dochter Alida Aleida en in 1892 een zoon Herman Johan Paul. Als we aannemen dat we dochter en zoon in de deuropening zien en moeder rechts, dan kunnen we de foto dateren op 1903-1904. Moeder was toen 39 of 40 en de kinderen ca 14 en 12.
In ieder geval moeten we dit absoluut zeker in de Oosterstraat zoeken, maar waar precies blijft nog duister.
Uit het bouwdossier, zie http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mista ... if2=327461, maak ik op dat Oosterstraat 40 en 41 toen één perceel vormden, das aan dezelfde straatzijde stonden. De huisnummering is dus veranderd en dat moet tussen 1915 en 1925 zijn geweest.
In deze straat, de belangrijkste winkelstraat van Steenwijk, is door alle tijden heen ontzettend veel verbouwd en vernieuwd.
Op grond van het tellen van bakstenen – dit heb ik nog tweemaal over gedaan - heb ik Oosterstraat 34-36 van nu afgewezen, maar ik heb geen alternatief gevonden en voel me onzeker over die afwijzing. Daarom verzoek ik andere onderzoekers nog eens kritisch naar mijn conclusie te kijken. Ik hoop dat mijn conclusie onjuist was.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Martin, hoe nauwkeurig is je methode van breedtebepaling m.b.t. het zoekplaatje?
We zien tenslotte niet het hele pand. Wat zit er nog links van het houtwerk vraag ik me af?

De weerspiegeling vertoont toch opmerkelijke overeenkomsten met Streetview.
Helaas heb ik na lang kijken geen nog geen bewijzend detail kunnen vinden.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ja, Theo, dat klopt en dat is nu juist m’n dilemma. Met de telling van strekken heb ik rekening gehouden met de stukjes die we niet zien.
In de huidige Kruidvat-situatie tel ik, rekening houdend met de overgang tussen twee opnames en bij het zoekplaatje met de muurbeëindiging 34 strekken respectievelijk 32 strekken.
Wat ik niet eerder goed had bekeken is dat op de oude foto Friese moppen kunnen zijn gebruikt en bij het Kruidvat waalstenen.
Voor waalstenen geldt in mm l x b x h = 210 x 100 x 50 mm en voor de Friese mop geldt l x b x h = 217 x 103 x 45.
Dan komen de totale breedtes van het pand dichter bij elkaar te liggen, maar ik mis nog steeds een stukje. Het baksteenformaat is blijkbaar niet zo strenge aan normen verbonden. Ook nu komen er afwijkingen voor. Zo is mijn eigenhuis (1989) van waalformaat met een streklengte van 203 mm. Dus een afwijking van liefst 7 mm. Als je daarmee gaat rekenen, is de afwijking goed te verklaren.
De weerspiegelde panden aan de overzijde heb ik nog eens nauwkeurig bekeken, maar ik kan er geen gaten in schieten. Ze komen verbluffend goed overeen.
Wat mij betreft gaat dit plaatje naar de opgeloste.
Niet Geregistreerd

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ik heb uiteindelijk in een boek een opname gevonden die het pand toont met overeenkomende pui. Niet heel duidelijk, maar het lijkt mij wel voldoende in combinatie met de rest van de bewijsvoering. Leuk dat ook de personen op het zoekplaatje nu zijn geïdentificeerd, mijn complimenten aan dhr. Snuverink!

Hier de opname: http://oi43.tinypic.com/33m8lcy.jpg

H.W. Mol
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Wat een schitterende bewijsopname van de heer of mevrouw H.W. Mol!
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Een beetje flauw van mij, maar uit de reactie van H.W. Mol blijkt niet dat de foto is gemaakt in de Oosterstraat in Steenwijk. Dus verzoeke op te geven in welk boek of document enz. deze foto staat. Laten we het wel een beetje wetenschappelijk houden! Wel vaker wordt een bewijsfoto opgegeven die wel de gezochte situatie betreft, maar die niet de plaats van het tafereel aangeeft. Overigens is de plaats voor mij evident!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Overijssel”