2451g 2 'globetrotters' JWJ

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2451g 2 'globetrotters' JWJ

Bericht door Arnold Tak »

Van deze kaart is mij helemaal niets bekend en ik ben nieuwsgierig naar het verhaal van de afgebeelde personen alsmede naar de lokatie waar deze foto is genomen.
Bijlagen
zoekplaatje 035.jpg
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

steen 1880

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Links van de linkerman zit in de gevel vlak onder het raam een steen, waaronder staat vernieuwd 1880.
Is er is van de tekst op die steen iets te maken?
Niet Geregistreerd

STEEN ONDER RAAM

Bericht door Niet Geregistreerd »

In deze steen staat waarschijnlijk een bijbeltekst " Dat het een getuigd zij ......... dat de steen God zij, Jozua ...." en de steen geeft aan Anno 1862, vernieuwd in 1880.
Jan W. Jellema Ysbrechtum
Niet Geregistreerd

Globetrotters

Bericht door Niet Geregistreerd »

Als extra aanwijzing valt mij op dat op de kar een Friese vlag en een Nederlandse vlag staan afgebeeld, dit impliceert volgens mij dat deze mannen uit Friesland afkomstig zijn alhoewel hun kleding meer een Drents karakter draagt.
Jan W. Jellema Ysbrechtum
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Jan heeft goede ogen. De tekst is dan waarschijnlijk "Dat het een getuige zij tusschen ons, dat de Heere God zij" (Jozua 22:34).
Niet Geregistreerd

Globetrotters

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ik had al verwacht dat er anderen zouden zijn die beter bijbelvast waren dan ik, we weten nu wel dat dit een christelijke school betreft, waarschijnlijk in het noorden van het land.
Merkwaardig is dat de school in 1862 is gesticht en reeds in 1880 werd vernieuwd, het zou kunnen zijn dat er misschien brand is geweest in de school en dat hij daarom vernieuwd moest worden of heeft iemand een ander idee hierover.
Jan W. Jellema Ysbrechtum
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Een wilde gok: betreft dit de reis van Ab ter Haar "Een vrijgevochten doorzetter"? Zie http://www.schimmelpennink.nl/page32/page33/page34/page34.html: In de crisisjaren vertrok Ab ter Haar, een stoere 22 jarige jongeman, op dat moment woonachtig in West Friesland, met een zelfgebouwde woonwagen de wijde wereld in. Die woonwagen bestond uit een zelfgemaakt huisje. Aanvankelijk trok hij het met de hand, maar in de buurt van de Pyreneeen begon dat iets te zwaar te worden en schafte hij zich een ezel aan.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Zo te zien had Ab een wagen met een dak er op.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... uct_images
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Bij nader inzien niet. Het betrof een "koddig[e] trapgevelhuisje (een caravan avant la lettre)" en dat is dit niet (http://ramsjkrant.nl/een-vrijgevochten-doorzetter-p-4085.html, op de kaft een fotootje met een deel van het huisje).
Niet Geregistreerd

Globetrotters

Bericht door Niet Geregistreerd »

Het zou hier om het duo Krips (Wommels ) en Molenaar (Grou) kunnen gaan. Zij traden overal in de provincie Friesland op met zang en sketches.
Johan.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Friesland”