2143 P.C.C. Vlug en Vaardig uit Amsterdam 1930


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van gezelschappen en groepen die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2143 P.C.C. Vlug en Vaardig uit Amsterdam 1930

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
fotograaf L.H. Zieck, Klaverstr. 46, Den Haag
wellicht dat deze Amsterdamse vereniging deelnam aan een competitie of demonstratie in Den Haag
Bijlagen
2143.jpg
2143.jpg (218.32 KiB) 2010 keer bekeken
2143c.jpg
2143c.jpg (100.17 KiB) 1938 keer bekeken
2143a.jpg
2143a.jpg (102.41 KiB) 1917 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

stempeltje van fotograaf

Bericht door Arnold Tak »

achterzijde van kaart
Bijlagen
2143b.jpg
2143b.jpg (90.14 KiB) 1905 keer bekeken
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

L.H. Zieck heeft veel in Den Haag gefotografeerd. De Haagse beeldbank telt liefst 99 foto's van hem, waarvan het merendeel in Den Haag-West is genomen, vooral tijdens de oorlog. Er zijn diverse foto's van sportteams.
Op grond van kansinschatting, maakt het Haagse Stokroosveld een zeer goede kans. Maar ook Houtrust is een mogelijkheid. De foto heeft helaas nauwelijks topografische kenmerken. Over Vlug en Vaardig kan weinig meer vinden dan dat het een Amsterdamse christelijke voetbalclub is, maar ook een christelijke korfbalvereniging (CKV enz.). Over de afko PCC kan ik in dit verband niets vinden
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Stokroosveld valt af, dat heb ik zelf goed gekend en daar stonden geen bossages of hek omheen. Meer kans maakt het terrein een paar honderd meter links van het Stokroosveld, dat lag tussen de Daal en Bergselaan en de Sportlaan. Langs de Sportlaan stond wel een hek met bossages, daar achter reed lijn 2 en in de winter werd dit veld onder water gezet en als ijsbaan gebruikt. Terrein was van het NGIJ, Nieuwe Gravenhaagse IJsvereniging.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Hans de Haas, je bedoelt het tegenwoordige terrein van HBS in de Bosjes van Pex. Ik heb nog meegemaakt dat het ijsbaan was en in de zomer algemeen speel- en sportterrein. De foto is met de zon mee gemaakt. Als het daar was, zouden we de huizen van de Sportlaan moeten zien. In 1933 waren er geen bosschages tussen ijsbaan en Sportlaan, wel de Haagse Beek. In de oorlog is t.b.v. de tankgracht van de Atlantikwall daar alles vernield. Naar de andere kant, de bosjeskant, fotograferen lijkt me vanwege de zonstand niet goed mogelijk.
Overigens, Arnold, waaruit blijkt dat deze foto van 1930 is? Het geheel maakt op mij een aanmerkelijk jongere indruk.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Vlug en Vaardig

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De voetbalvereniging Vlug en Vaardig is opgericht door jongens die in 1932 lid waren van de Protestants Christelijke Gymnastiekvereniging Vlug en Vaardig.
Voetbal was in 1e instantie een afdeling van die gynastiekvereniging.
Staat op de vlag dan de afkorting PCG?

http://www.cvv-vlugenvaardig.nl/?page_id=70
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Theo, dit lijkt me een perfecte verklaring, waar we als werkhypothese zonder verder bewijs vanuit kunnen gaan. PCG dus.
L.H. Zieck stond in de telefoongids van 1950 te boek als kinderfotograaf. Hij fotografeerde hoofdzakelijk in Den Haag, en vooral schoolfoto’s groepfoto’s enz..
Arnold, over de datering: sorry, ik had de puntjes niet eerder opgemerkt: 9 juni 1930 dus.
Het gemeentelijk sportpark aan de Laan van Poot werd pas in 1939 geopend en valt af. De ijsbaan was in 1930 nog niet als zomersportterrein in gebruik.
Klaverstraat 46 keek in 1930 precies op het Stokroosveld, dat overigens, net als nu, aan alle zijden door een sloot was omzoomd, maar wel aanmerkelijk anders van vorm en afmetingen was. Uit oude foto’s, vooral van L.H. Zieck zelf, blijkt dat het Stokroosveld inderdaad geen mogelijkheid is.
Houtrust moeten we als mogelijkheid reserve houden. De hallen waren er nog niet.
Dan is nog een goede mogelijkheid op het sportterrein waar later de rolschaatsbaan Marathon zou komen aan de De Savornin Lohmanlaan aan het eind van de Sportlaan. Dit was eerder het terrein van de voetbalclub Quick geweest. Zie Haagse beeldbank, foto 1.07418.
Hans, wat denk jij ervan?
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Vlug en Vaardig

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Het ontstaan van de voetbalver. Vlug en Vaardig, Amsterdam vanuit de bestaande gymnastiek-vereniging Vlug en Vaardig blijkt uit de pagina historie op de nu toegevoegde link bij mijn vorig bericht.

Verder staan er in de kranten van Het Vaderland begin dertiger jaren van de vorige eeuw zeer regematig berichten over turndemonstraties, gymnastiekuitvoeringen op het terrein Houtrust.

http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 03%3Aa0100
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Knap gevonden, Theo. Houtrust is nu een reële en aanvaardbare mogelijkheid.
De krant waarnaar Theo verwijst is van zondag 1 juni 1930. De daarin aangekondigde oefeningen op Houtrust vonden dan plaats op zaterdag 14 juni, als dit met "volgende week zaterdag" wordt bedoeld.
Maar het zoekplaatje is van 9 juni 1930, wat op een maandag was. Toch merkwaardig dat zo’n club op een schooldag van Amsterdam naar Den Haag kwam of er nog was. Of klopt er iets niet (bijv. datum op ZP verkeerd), of maak ik een denkfout?
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Laan van Poot kan het niet zijn, want daar lag een sintelbaan langs het hek. Ook het terrein van het Milvakamp en de Marathon vallen af, daar ging ik met mijn modelvliegtuigen vliegen en stonden er geen hekken. Houtrust zou kunnen, maar dat ken ik niet zo goed dus heb ik daar geen mening over. Dan is er nog het sportpark Ockenburg wat weer wel erg veel overeenkomsten heeft met het ZP. Deze locatie alsmede Laan van Poot en Stokroosveld kende ik zeer goed, omdat mijn vader daar sporttrainingen gaf. Dat Stokroosveld heb ik nog gekend met aan de noordzijde het Lyceum, de zuidkant de Klaverstraat, de oostkant de Rozenstraat en aan de westkant de Zonnebloemstraat, evenals de ijsbaan waar ik ook nog geschaatst heb.
Plaats reactie

Terug naar “Gezelschappen en Groepen”