2114 zondagsschool Samuel wsch. omgeving Rotterdam

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2114 zondagsschool Samuel wsch. omgeving Rotterdam

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart van Foto Fritz, Jonker Fransstraat 6, Rotterdam
waar staan de letters ZAA... voor?
waarom wordt er zo overdadig reclame gemaakt voor Van Nelle's koffie en thee?
en natuurlijk: waar is de foto genomen?
Bijlagen
2114.jpg
2114.jpg (137.08 KiB) 1666 keer bekeken
2114a.jpg
2114a.jpg (85.94 KiB) 1520 keer bekeken
2114b.jpg
2114b.jpg (86.65 KiB) 1534 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullende scan

Bericht door Arnold Tak »

stempeltje van fotograaf
Bijlagen
2114c.jpg
2114c.jpg (73.13 KiB) 1475 keer bekeken
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

Bericht door harm kramer »

in het Rotterdamse adressenboek van 1934 staat onder Ringvaartweg 139 het evagelisatie lokaal ,met als naam"ZAAIT AAN ALLE WATEREN"van de kerk der Nederduitsche Hervormde Gemeente te Rotterdam.Het is wel opvallend,zeker naar aanleiding van de vraag,waar staan de net zichtbare letters ZAA voor.
groet Harm Kramer
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Foto Fritz zat in de Jonker Fransstraat van 1914 t/m 1930. In die tijd moet de foto dus zijn gemaakt.
Er was op de hoek van de Ringvaartweg en de Kralingse Kerklaan een verenigingsgebouw “Zaait aan alle wateren”. Het is in WO II gesloopt en op deze plaats is later de Oosterkapel gebouwd, die er nog in volle glorie staat.
Ik kan me echter niet voorstellen dat op deze uiterst afgelegen plek tussen 1914 en 1930 een zondagsschool werd gehouden. Daarvoor moesten de kinderen uit Rotterdam (Kralingen) tweemaal meer dan een half uur lopen, en dat nog wel op de dag des heren. Bovendien was het verenigingsgebouw (het adres Ringvaartweg 139) er in 1931 nog niet. Zie voor een afbeelding: http://www.engelfriet.net/Alie/Aline/ge ... enland.htm.
Er is nog iets onlogisch: “Zaait aan alle wateren” is een mondvol letters die niet goed past boven het opschrift Zondagsschool “Samuel”. Ik twijfel eraan of deze titel er staat, maar ik heb nog geen ander idee.
Ik zie een dikke boom, die je in Rotterdam op weinig plaatsen verwacht. Het gebouwtje op de achtergrond ziet er ook niet alledaags uit. Een manifestatie in het Park, waar bij verschillende organisaties zich presenteren? Van Nelle broederlijk naast een kerkgenootschap?
De zondagsschool heet “Samuel”. Deze naamcombinatie zondagsschool Samuel komt in veel plaatsen voor. Ik heb er 26 gevonden, maar niet Rotterdam: Schelluinen, Asperen, Gouderak, Vlaardingen, Papendrecht, Wateringen, Berkenwoude, Lopik, Veen, Linschoten, Poederoijen, Waddinxveen, Arnemuiden, Vinkeveen, Joure, Broek (F), Veenendaal, Nieuwe Tonge, Kampen, Den Bommel, Tiendeveen, Lopik, Bergum, Twijzelerheide, Oud-Beijerland, Heerde., Zaamslag.
LenyKikkert
Junior Zoeker
Berichten: 4
Lid geworden op: za feb 12, 2011 11:54 am

zondagsschool Samuel 1898 - 29 mei - 1923

Bericht door LenyKikkert »

Ik heb het boekje: Zondagsschool Vereeniging Samuël Delfshaven, na 25 jaren 1898 - 29 mei - 1923 bij me thuis liggen. Totaal 28 pagina`s.
Ik heb het boekje vorig jaar op een rommelmarkt gekocht en kwam het vanmiddag tegen.
Ik had het zoekplaatje al meerdere keren aangeklikt, zonder dat ik wist waarom!
Hierin staat de hele geschiedenis van deze Vereeniging. In het midden van het boekje staat een plattegrond van westelijk Rotterdam met aanduiding van de plaatsen waar een afdeeling gevestigd is der zondagschoolvereeniging SAMUëL.
Er waren 10 afdelingen, die gevestigd waren in:
Wijkgebouw Ochterveldstr.
Gebouw Scheepvaart Ver. Zuid W.Zeedijk
O.B.School 1e Middellandstr.
O.B.School van Speijkstraat
O.B.School Gaffeldwarsstr.
O.B.School Robert Fruinstr.
O.B.School Hooidrift
O.B.School C.P.Tielestraat
O.B.School Albr.Engelmanstr.
O.B.School Roemer-Visscherstr.
Ik heb Arnold alvast wat foto`s en tekst doorgemaild. Ik heb het boekje nog niet helemaal doorgeworsteld, maar ik zal er volgende week eens voor gaan zitten.
Ik hoop dat het zoekplaatje nu snel opgelost kan worden.
Groeten vanaf een heerlijk zonnig Texel
Leny Kikkert (enthousiast ``Texel`` verzamelaarster)
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

Bericht door harm kramer »

ik heb gisteren contact gehad met Frans Rovers ,eveneens medewerker van de stichting Ons Rotterdam over de zondag school Samuel in Rotterdam.Hij vertelde mij dat een neef van hem naar de zondagschool Samuel ging in de Hendrick Sorchstraat een zijstraat van de Schietbaanlaan en dat was na de oorlog ongeveer in 1946,deze tijd komt niet overeen met de onbekende foto,maar in Rotterdam zoeken kan zeker tot een oplossing komen.
harm kramer
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

foto 2114 zondagschool samuel

Bericht door harm kramer »

deze opname is gemaakt ter gelegenheid van een bazaar van de Zondagschool Samuel in 1925 in de boerderij van Piet Roodenburg aan de Schans (voorheen Rotterdamsche rijweg ,toen nog Overschie nu een deelgemeente van Rotterdam.
op de foto dominee van den Boom met veel familieleden tevens de families Olden/Aardse/Littel/Roodenburg etc. [
Bijlagen
zondagschool_0004.jpg
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

foto nr 2114

Bericht door harm kramer »

in het archief van het museum overschie zijn 5 stuks foto`s aanwezig.
harm kramer
harm kramer
Senior Zoeker
Berichten: 130
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 10:05 pm

foto nr 2114

Bericht door harm kramer »

in het archief van het museum overschie zijn 5 foto`s over dit onderwerp aanwezig.
en ook diverse artikelen over zondag school Samuel.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Overschie, Schans (thans Rotterdamse Rijweg)

Bericht door Arnold Tak »

Harm, wat een doortastendheid. Wat jij ook vast hebt, laat je niet meer los. Een echte terriër, net als onze hondjes. Wat een vondst om eens bij het Museum van John van den Berg te gaan kijken. Ik heb bij gelegenheid van je reactie nog even hun site geraadpleegd en lees nu dat ze 20.000 opnames aan het digitaliseren zijn. Dit museum Oud Overschie, voor wie het niet kent: een echte aanrader!
Harm, ik ben natuurlijk weer heel erg blij met je oplossing. Weer een kaart op de plek waar hij hoort. Ontzettend bedankt. Natuurlijk mag een woord van dank aan Martin Snuverink en Leny Kikkert niet ontbreken vanwege hun bijdragen en moeite.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”