2021 raadsel 2 fotokaarten van gezonken boten

ronnie
Junior Zoeker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo apr 22, 2009 5:18 pm

Bericht door ronnie »

Er zijn nog twee aanvaringen geweest met boten van Fop Smit.
Namelijk op 26-10-1905 en op 07-12-1917, kan het misschien te maken hebben met de boten op de foto's?
Gegevens heb ik gevonden op de site van het Leeuwarder Courant.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Slaat Rotterdam en Gorinchem niet op de thuishaven van de boot? Zijn de boten in serie vervaardigd?
Merwede I, II, III. Dan hebben we vermoedelijk met twee of drie ongelukken te maken. Ik denk van twee.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Uit de informatie waarnaar ik in mijn vorige reactie heb gelinkt valt af te leiden dat de Merwede I een uniek schip was en absoluut niet in serie is vervaardigd. De Merwede II t/m V zijn andere, chronologisch opeenvolgende schepen, maar zeker geen vervangende opvolgers. De Merwede II zag er duidelijk anders uit. Zie http://www.postcardsfrom.nl/ht-docs/pos ... cht&page=5, laatste foto ”Groothoofd, vertrek der Merwede II”.
Alle foto’s inclusief die foto van het DIEP betreffen dus dezelfde Merwede I.
Deze boot voer hoofdzakelijk als lijndienst tussen Rotterdam en Gorinchem vice versa. Net als op een tram of bus staat op een bord of lijnfilm de bestemming aangegeven. De opschriften ROTTERDAM en GORINCHEM staan niet vast op het schip geschilderd, maar op een apart verwisselbaar bord. Beide opschriften staan op bijna dezelfde plek aan bakboord. Ik kan maar één verklaring bedenken en dat is dat het bord twee kanten heeft, scharnierend is en dat het bord is omgeklapt. Het bord met ROTTERDAM zit lager dan het bord met GORINCHEM.
Dat er sprake is van twee stoomraderschepen is n.m.m. uitgesloten.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Als dat zo is, dan is dat probleem opgelost. En als de foto's aan de achterkant hetzelfde er uit zien mag men aannemen, dat het om één boot gaat. Bedankt Martin.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Nog even voor alle duidelijkheid, de thuishaven van een vaartuig staat altijd op de achtersteven van het schip, soms ook aan de zijkant, maar dan wel achteraan. Hier zit het duidelijk midscheeps en dat bevestigt wat Martin zegt, het is de bestemming.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Merwede I Fop Smit 1914

Bericht door Arnold Tak »

de belijning van de 3 kaarten is identiek. Alleen op de kaart met de boot in de takels staat het stempel van de fotograaf. Ik ben overtuigd, het bordje is omgeklapt, naar boven Gorinchem, naar beneden Rotterdam. Simpeler kan het eigenlijk niet. De tocht verliep tussen Gorinchem en Rotterdam.
Wat heb ik weer genoten van alle bijdragen, suggesties en oplossingen. Iedereen hartelijk bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gorinchem”