1983 Molen de Lelie

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1983 Molen de Lelie

Bericht door Arnold Tak »

niet gelopen pbk, uitgave augustus 1965
molen? het is meer een horeca-achtige gelegenheid met rechts wipwap
Bijlagen
1983.jpg
1983.jpg (132.53 KiB) 1408 keer bekeken
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

In Scharendijke naast de molen staat restaurant Molen de Lelie. Ik zie alleen geen overeenkomst met het zoekplaatje. (gekeken in de Zeeuwse bibl.). De naam bestaat dus!!
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Het huis ziet er weinig Zeeuws uit. Kan het niet bij de molen De Lelie aan de Kralingse Plas (Plaszoom, Rotterdam) geweest zijn, aannemende dat het bijschrift correct is (wat wel eens niet het geval is).?
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Mogelijk heeft dit cafétje gestaan op de plaats van de in 1890 gesloopt e wipmolen De Lelie, door de schilder Paul Gabriël vereeuwigd. Zie Molendatabase, verdwenen molens, nr. 6562. Deze molen heeft gestaan ter plaatse van het moderne witte landhuis met rieten dak Moleneind 84, 1241 NK Kortenhoef. Hier hebben eerder andere huizen gestaan.Dit was een geschikte plek voor een kleine uitspanning, zo midden tussen de Loosdrechtse Plassen, op de grens met Oud-Loosdrecht. Hiervan is daar geen spoor (meer) te bekennen.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik denk al een tijdje aan Geerkade 55 in Etten-Leur. Maar misschien zit ik er helemaal naast...
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Dit huis lijkt me te Hollands voor Leur.
Maar misschien is het onderschrift wel een complete misser.... Dit hebben we al vaker meegemaakt.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Zou het niet dit pand kunnen zijn aan de Kruisweg bij Elkerzee.

http://195.242.171.20/atlantis/?applica ... 7c10000%3e

http://beeldbank.zeeuwsebibliotheek.nl/ ... ,FO020202/

Het pand links.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

In de Zierikzeesche nieuwsbode wenst café "Molen de Lelie", Kloosterweg 2-4 in Scharendijke (de kastelein heet Freddy de Groot) zijn clienteel een gelukkig 1985 en 1986 (kranten van 28 december 1984 en 30 december 1985), met een plaatje van het etablissement. Daar zie ik niet direct dit zoekplaatje in, maar dat is dan ook van veel vroeger dus kan er van alles verbouwd zijn, of zelfs dat het café van pand veranderd is. Zie http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/index.php?page=1&mod=krantresultaat&q=%2B%28%2B%22molen+de+lelie%22+%29+%2Bcafe&datering=&krant=&qt=paragraaf&pagina=&sort=score+desc&paragraaf=50&doc=4&p=36&paragraaf=62&y=157
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Peter heeft het nu over het nog bestaande restaurant "Molen de Lelie" aan de Kloosterweg 2-4 te Scharrendijke/Elkerzee. Ik heb het over het pand aan de Kruisweg, dat verder van de molen vandaan ligt. Molenaar Abr. Coomans verkocht in 1960 de molen aan de NV Maatschappij tot Exploitatie van onroerende goederen Verzicht uit Den Haag. In 1971 kocht G. Heuting de molen, waarna de gemeente begin jaren '90 eigenaar werd. Het pand naast de molen zal bewoond zijn door de molenaar tot hij daar vertrokken is. Het kan dus zijn dat cafe De Lelie eerst op de Kruisweg zat en na vertrek van de molenaar naar de Kloosterweg is verhuisd.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zeeland”