1979g klederdracht vóór kerkje HtB

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1979g klederdracht vóór kerkje HtB

Bericht door Arnold Tak »

zie afbeelding, gestempeld Rotterdam 1906
"Deze zal wellicht ergens in Zeeland zijn?"
Bijlagen
Htb5.jpg
Htb5.jpg (104.96 KiB) 1188 keer bekeken
Htb6.jpg
Htb6.jpg (243.86 KiB) 1114 keer bekeken
eerse078
Zoeker
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 4:37 pm

Klederdracht voor kerkje

Bericht door eerse078 »

De weg van station naar Centrum van Goes. Dat kerkje is Grote of Maria Magdalenakerk, 'k was er 34 3/4jaar organist!
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Ik geloof niet dat dit kerkje de grote kerk van Goes is. Ook loopt er in Goes geen straat van het station in een rechte lijn naar de grote kerk.
De kaart is verzonden naar G.H. Ledeboer Bzn, koopman Slotlaan 26. Hij had twee winkels in het centrum van Rotterdam. Het huis bestaat nog en staat aan de vijver in Park Honingen (Kralingen). De afzender is E. de Bie, particulier. Deze woonde Hoflaan 26. Dit is daar om de hoek. Beiden hetzelfde huisnummer. Misschien werden Hoflaan en Slotlaan weleens verward? De kaart is dus van Rotterdam naar Rotterdam verzonden. De foto kan overal zijn genomen, maar het ligt meer voor de hand in de omgeving van Rotterdam te zoeken en wel in het Overmase vanwege de klederdracht van de ZH eilanden (keuvel). Maar Zeeland is natuurlijk niet uitgesloten.
André
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: di mar 25, 2008 3:32 pm

Bericht door André »

De klederdracht is duidelijk Zuid-Bevelands en volgens mij zien we het kerktorentje van de Rooms-Katholieke kerk van Rilland.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

halssieraad

Bericht door Ingrid »

In klederdrachten ben ik niet thuis, maar de dame op de voorgrond draagt haar granaten ketting (vijf rijen?) met de (platte) sluiting aan de achterzijde. En dat is inderdaad typisch Zuid-Bevelands.
Wat betreft het torentje: het heeft inderdaad wel wat weg van de 'kloosterkerk te Rilland' (Qoop), maar overtuigd ben ik (nog) niet.
André
Junior Zoeker
Berichten: 28
Lid geworden op: di mar 25, 2008 3:32 pm

Bericht door André »

Een vraag aan de eigenaar van de kaart. Is op de kaart te zien of er boven de torenspits een kruis staat?

Van de Zeeuwse klederdrachten zijn die van Walcheren, Zuid-Beveland en het land van Axel wel het makkelijkst te herkennen. De Zuid-Bevelandse dracht heeft een protestandse en Katholieke versie. De voorste vrouw met kind draagt Katholieke Zuid-Bevelandse klederdracht.
Dit geeft dan natuurlijk nog geen zekerheid dat de vrouw ook op Zuid-Beveland op de foto is gezet maar de kans is wel groot.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Stationsweg te Goes.

Beeldbank Zeeland: recordnummer 6641
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Goes, Stationsweg

Bericht door Arnold Tak »

Kees van Eersel en Jan Lemmens, de kogel is door de kerk. Helemaal goed, geen twijfel meer mogelijk , zeker met de bewijsopname van Jan. Heren, ik ga mijn gast weer blij maken. Bedankt en weer heel graag tot een volgend contact.
Niet geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Bravo, Kees en Jan. Dit was een volkomen miskleun van mij.
eerse078
Zoeker
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 4:37 pm

Bericht door eerse078 »

Wat een merkwaardig eigenwijze reacties van sommigen, als iemand er toch het grootste gedeelte van zijn leven heeft rondgelopen en in die kerk organist was. Overigens stuur ik nooit bewijsfoto's in, wat ik ken, dat ken ik, en dat zullen de medekijkers wel weer eigenwijs vinden. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zeeland”