1814 koningin Wilhelmina verlaat een postkantoor

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1814 koningin Wilhelmina verlaat een postkantoor

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
ik schat in dat de majesteit een postkantoor verlaat gezien de brievenbus en het bord erboven
wat wel opvalt is dat de straat ongeplaveid is
meestal is het zo dat als bekend is dat er koninklijk bezoek komt, dat dan alle plekken die zij bezoekt er netjes bij moeten liggen
wellicht was dit een ongepland bezoek (ramp?)
Bijlagen
1814.jpg
1814.jpg (144.35 KiB) 1842 keer bekeken
1814a.jpg
1814a.jpg (123.9 KiB) 1813 keer bekeken
1814b.jpg
1814b.jpg (84.21 KiB) 1808 keer bekeken
jeannet
Senior Zoeker
Berichten: 215
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 6:40 pm
Locatie: Leiden

Bericht door jeannet »

Woensdag 19 september 1917 Koningin Wilhelmina bezoekt in Zuid-Limburg de kolenmijndistricten om het moreel van de mijnwerkers op te vijzelen in een door kolenschaarste getroffen Nederland.
Zie http://www.wereldoorlog1418.nl/wilhelmi ... index.html
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

programma koningin Wilhelmina

Bericht door Ingrid »

Jeannet vond exact dezelfde foto (zie bovenstaande link), genomen tijdens het bezoek van koningin Wilhelmina aan de mijnstreek in september 1917, maar zonder plaatsbepaling. Het koninklijk bezoek was volgens de krant vrij onverwacht. Op woensdag 19 september 1917 bezocht Wilhelmina de bruinkoolwinning Carisborg (Hoensbroek), de mijnwerkerskolonie Treebeek en de gaarkeuken van de Staatsmijn Emma. Op donderdag 20 september bezocht zij het hoofdkantoor van de Staatsmijnen, daalde af in de Oranje Nassaumijn en bezocht enkele mijnwerkerswoningen, het gezellenhuis van de Limburgsche R.K. Werkliedenbond en de protestantse kerk te Heerlen.
Bron: GA Roermond, historische kranten, NMR 22 september 1917.

Het lijkt mij dat, gezien de aanwezigheid van veel vrouwen en kinderen en het formaat van het pand op het zoekplaatje, de gaarkeuken hoge ogen gooit. Het gezellenhuis had een eigen keuken, maar was bedoeld voor ongehuwde werklieden (niet-mijnwerkers), dus dat is minder waarschijnlijk. Een postkantoor lijkt mij dit gebouw niet; één brievenbus maakt nog geen zomer.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Volgens de website http://www.gluckauf.nl is de opname op 20 september 1917 gemaakt bij de Oranje Nassau-mijn (schacht 1), door Pers Bureau Holland.

Merkwaardig is, dat de witte hoed met zwarte strik die hare majesteit die dag droeg, op deze ene foto een onbestemd donkerder kleur heeft. Wel is de zwarte strik nog te zien. Ik vermoed dat het fotopersbureau de plaat heeft geretoucheerd. Direct achter de koningin staat een figuur in helwitte tuniek. Daartegen zou de eveneens witte hoed geheel zijn weggevallen, vandaar de kleine geschiedvervalsing.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Dit is de Akerstraat Noord te Heerlen, inderdaad het postkantoor. Zie link:

http://files.archieven.nl/php/get_file. ... =17285.jpg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Bravo Dik. (Retorische) vraag: Waarom bezocht de majesteit het postkantoor? Niet om haar man te telegraferen, want die logeerde voor een jachtpartij op kasteel Amstenrade bij de graaf Marchant et d'Ansembourg. Het is mogelijk dat het postkantoor tijdelijk was ingericht als gaarkeuken. We schrijven immers 1917! De krant spreekt van een bezoek 'aan de gaarkeuken BIJ de mijn Emma', en de Emma lag aan de Akerstraat Noord.

Ik heb de beheerder van gluckauf.nl een mailtje gestuurd om nadere inlichtingen.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Heerlen, Akerstraat Noord

Bericht door Arnold Tak »

Jeannet, Ingrid en Dik, bedankt voor jullie interessante reacties en oplossing. Het was bijzonder leerzaam om alle informatie van de verwijzingen te lezen en afbeeldingen te mogen zien. Deze site helpt toch ook maar mooi om het historisch besef verder op te poetsen. Dames en heer, ik ben u wederom zeer erkentelijk.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De mijn Emma was toch in Hoensbroek????
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Martin heeft helemaal gelijk! Nu moeten we het Arnold nog vertellen......
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Akerstraat Noord: Heerlen of Hoensbroek?

Bericht door Ingrid »

@ Martin en Dik:

Inderdaad lag de Emma in Treebeek (toen gem. Hoensbroek). De beschrijving van de foto's in het streekarchief Rijckheyt te Heerlen heb ik gelezen vanuit de huidige situatie. De Akerstraat Noord ligt nu in de gemeente Heerlen. Mij was niet meteen duidelijk dat dit foto's waren van de voormalige gemeente Hoensbroek, nu een wijk in Heerlen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Limburg”