1717g IJs en Melksalon Zuid Holl-Bieren Billard

Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

De datering van Sander klopt aardig met de poster. Volgens mij is dat een aankondiging van de film "De groote circussensatie" die draaide 1929. Op dat moment waren er zo'n dertig cinema's met de naam Luxor.
Niet geregistreerd

Melk- en ijssalon

Bericht door Niet geregistreerd »

Dordrecht had ook deze lantaarnpalen en had ook een Luxorbioscoop aan de Visstraat 50. Ik heb er 13 jaar gewoond maar had toen ook al geen zitvlees dus ik ben er nooit binnen geweest. Inconsequent genoeg wel bij de Filmliga met het alternatieve filmcircuit in het toenmalige minitheater. Gek genoeg dacht ik bij dit plaatje meteen aan Dordrecht. Of komt dat omdat ik er sinds kort werk?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Straatmeubilair is belangrijk!!!

Bericht door Martin Snuverink »

Sander van Wijngaarden, mijn referentie is de lantaarnpaal op opgelost zoekplaatje 258. Exact dezelfde lantaarnpaal! Zie: http://www.zoekplaatjes.nl/, kies 258. Dit is inderdaad in de Amsterdamse buurt. Of deze lantaarnpaal ook elders voorkwam weet ik niet. Als het geen Haarlem is, dus wel!!! Ben benieuwd.
Jan Lemmens: Overigens was er in Den Haag ook nooit een Luxor theater.
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Theo.B. »

Martin, verder niet terzake doende, maar volgens Cinemacontext.nl had ook Den Haag een Luxor.
Luxor • Den Haag • Vlamingstraat 34
opening 08-08-1919 • sluiting 08-1923
opening 1925 • sluiting 11-1933
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Sjoerd, vermeld a.u.b. even je naam bij je reacties, o.a. van 19.43 vandaag. Inderdaad had Dordrecht ook een Luxor Theater. Deze huizen kan ik overigens niet in Dordt plaatsen. Kun je een voorbeeld van deze lantaarn in Dordrecht geven?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Theo, ik verbaas me hierover. Ik zal je niet tegenspreken dat er in Den Haag een Luxor Theater is geweest, maar het moet dan wel heel obscuur zijn geweest, als ik er nooit van gehoord heb en er op de website van het HGA ook geen of niet zomaar een melding van kan vinden.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Als we er in Haarlem niet uitkomen, moeten we misschien Leiden toch niet helemaal uitsluiten. Het type huizen komt in Leiden wel voor. Leiden heeft in de 20e eeuw altijd al een allegaartje aan lantaarnpalen gehad. Je zou bijna gaan denken dat ze die voor een prikkie bij andere gemeenten in de opruiming kochten.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

opvallend vind ik de korteafstand van de andere straat , aan het eind zien we net de zonnescherm van de een winkel op de andere hoek.
dit huizenblokis precies gespiegeld .
de grote straat moet gezien de zonstand naar het oosten lopen ?
de winkel moet op het begin staan van een huizenblok met rechts uit zicht een plein of belangrijke doorgangsweg .
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Dit even terzijde......

Bericht door Theo.B. »

Martin, omdat ik nu nieuwsgierig geworden was naar wel of geen Luxor in Den Haag, heb ik nog even verder gezocht. Het Vaderland meldt 08-08-1920 de heropening van een vernieuwd Luxor Theater in de Vlamingstraat. Zo te lezen had Luxor de naam films te vertonen, die "niet door den beugel konden".
December 1933 wordt het Luxor weer verbouwd (het Vaderland 08+09-12-1933) en de naam gewijzigd in Centrum Theater. Van Luxor wordt gezegd: "waar het gemiddelde publiek nimmer kwam". Er waren geregeld vechtpartijen.
Slechte reputatie of niet, er was een Luxor Theater. Van het uitgebrande Centrum Theater heb ik in de beeldbank van het HGA, slechts een postzegeltje kunnen vinden, foto nr. 1.04624
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Theo, wat ik al dacht, een obscuur bioscoopje dus! Dank je, maar het bevestigt alleen maar wat we al wisten, namelijk dat dit plaatje niet in Den Haag is.
Martin Snuverink
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Haarlem”