1683g 6 personen in een achtertuin met namen achterop


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van gezelschappen en groepen die ouder zijn dan 6 weken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1683g 6 personen in een achtertuin met namen achterop

Bericht door Arnold Tak »

kabinetfoto formaat 17 bij 12 cm.
op de achterzijde lijkt te staan:
tuin van Pa in Waarl... en dan is de hoek van het karton weg
de zes personen op de achtergrond zijn aangegeven met kruisjes met daarbij de namen
mogelijk leidt dit misschien naar een lokalisering
een uitdagende klus voor de liefhebbers van genealogie?
v.l.n.r. Arthur 't Hoen (getrouwd met Jo van Oort), W.C.van Doorn-van Doorn, G. van Doorn, Anton 't Hoen (directeur Padang.. Prauwenveer, Rien 't Hoen-Koomans (vrouw van Anton 't Hoen), Mies Toors
Bijlagen
1683g.jpg
1683g.jpg (195.59 KiB) 2071 keer bekeken
1683ga.jpg
1683ga.jpg (116 KiB) 1982 keer bekeken
1683gb.jpg
1683gb.jpg (214.2 KiB) 1979 keer bekeken
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Haarlem??

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De tekst lijkt mij te beginnen met:

De tuin van Pa in Haarlem,
Jansstraat.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

indien deze tekst inderdaad geschreven is door een zekere w.d spruyt , zoals vermeld

zou zijn vader weleens barbier/ aanspreker th spruyt kunnen zijn welke volgens adresboek 1905 aan de jansweg 19 woonde te haarlem .
weliswaar geen jansstraat , maar dat kan een schrijffout zijn .
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Haarlem. Het huis staat aan de oostzijde van de straat. Aan de Jansweg zie ik eigenlijk geen mogelijkheden, maar wel aan de Jansstraat. De huidige Jansstraat 19 in Haarlem is nieuwbouw.
Vooral tussen de Korte Jansstraat en de Sint Josephkerk (waterstaatskerk) zijn mogelijkheden voor diepe achtertuinen.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De kaart is niet geschreven door W.D. Spruijt, maar door W.D. Spruijt-van Doorn.
Dat zou beteken dat de foto gemaakt is in de tuin van de familie van Doorn!
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Het is niet W.D. Spruyt - van Doorn, maar W.S. Spruijt - van Doorn. Dus Spruijt met ij.
Het gaat om Wilhelmina Sophia van Doorn, getrouwd met Pieter Jacob Spruijt.
Haar ouders heb ik niet kunnen vinden.
Wilhelmina Cornelia van Doorn, in 1917 gescheiden van Aart van Doorn, is geboren in Voorschoten op 26-11-1867. Haar ouders waren Willem van Doorn en Anna Bolger. De moeder van Aart van Doorn heette Adriana Judina ’t Hoen. Aart van Doorn is later hertrouwd met Johanna Maria Elisabeth van Doorn.
Het lijkt me uitgesloten dat beide Mienen zussen zijn. Nichten zou goed kunnen, maar genlias.nl laat daar niks over los.
Dat Rien ’t Hoen – Koomans officieel Goverina Maria Koomans (* Leiderdorp 1845-1846) heet en haar man Izaäk Anton ’t Hoen (* Overschie 1849) lijkt me stug, want de foto is zeker van 1917 of later. Dan zou Antonie minstens 67 jaar moeten zijn en Rien minstens 70.
Ik heb een flauw vermoeden dat genealogische gegevens in Oost-Indië moeten worden gezocht.
Martin Snuverink
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

De tuin van Gerard Dirk v Doorn?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

De vader van Aart van Doorn (geb 1873) is Gerard Dirk van Doorn. Aart is net als zijn vader bouwkundige. De derde persoon van links is een G. van Doorn, mogelijk is dit de vader van van Aart. Wilhelmina Cornelia van Doorn, de 1e vrouw van Aart (geb. 1867) en Aart zijn gescheiden in juli 1917. Wilhelmina (2e van links op de foto) was toen ongeveer 50 jaar, dat kan heel goed kloppen. In verband met de scheiding is deze foto gemaakt in 1917 of eerder.
Op de foto staan twee jongens 't Hoen met echtgenote, neven van Aart. Vader Gerard en Mies Toors. volgens mij staat er Mien op de kaart en niet Mies. Van Mien Toors nog niets gevonden.

Vragen:
Waar is Aart. Neemt hij de foto?
Is Wilhelmina Spruijt-van Doorn dan een zus van Aart?
In de beeldbank Amsterdam staan verschillende bouwtekeningen van S.J. van Doorn, P.J. van Doorn en H. 't Hoen. Bouwkundigen/architect. Allemaal familie? Wie zal het zeggen.

Conclusie: Wij staan in de tuin van Gerard Dirk van Doorn.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Toch raar dat Mien of Mies Toors een man is.
Nu wordt het zoeken naar een adres in de Jansstraat Haarlem met de naam Gerard Dirk van Doorn.
Sander, wil je eens in de adresboeken van Haarlem neuzen? Het gaat om rond 1910-1917.
Martin Snuverink
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

familie van Doorn

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Dat is een rake opmerking van Martin.

Logisch zou kunnen zijn dat de volgorde van namen ten opzichte van de foto andersoms moet worden gezien. Dus vlnr: Mien Toors, Rien 't Hoen-Koomans, Anton 't Hoen, Gerard Dirk van Doorn, Wilhelmina Cornelia van Doorn-van Doorn en Arthur 't Hoen.

Mijn opmerking dat de beide heren 't Hoen neven van Aart van Doorn zijn kan dan niet kloppen gezien het leeftijdsverschil met elkaar op de foto.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Omdraaien van de volgorde lijkt me heel plausibel, Theo.
Links staat dan Mien Toors, dan Rien en Anton. De grote man is dan de heer des huizes, Gerard Dirk van Doorn, en ten slotte Willemien en Arthur (mogelijk de zoon van Anton).
Adriana Judina van Doorn – ’t Hoen, de vrouw van Gerard Dirk, ontbreekt. Misschien was zij al overleden.
Als we de foto dateren op 1915 en de bijschriften van Wilhelmina Sophia van Doorn stellen op na 1917, krijgen we de volgende leeftijden:
• Mien Toors onbekend
• Rien Koomans 69
• Anton ’t Hoen 66
• Gerard Dirk van Doorn geschat 70
• Wilhelmina Cornelia van Doorn 47
• Arthur ’t Hoen onbekend.
Uiteindelijk vermoed ik dat dit Jansstraat 29, rijksmonument, is. Hier woonde in 1906/1907 de aannemer H. Schornagel. Bekijk dit op google.maps.nl (ook streetview) en op http://maps.msn.nl/.
Plaats reactie

Terug naar “Gezelschappen en Groepen”