1455 pand met bord Julia Culp Warande

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1455 pand met bord Julia Culp Warande

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
er volgen nu wat afbeeldingen die al eerder op mijn ter ziele gegane site hebben gestaan
Bijlagen
1445.jpg
1445.jpg (199.83 KiB) 1875 keer bekeken
1445a.jpg
1445a.jpg (79.87 KiB) 1800 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Julia Culp werd in 1880 geboren in de Folkingestraat te Groningen als dochter van een armlastig musicus van Joodse afkomst. Studeerde in Amsterdam en werd vanaf 1901 als mezzosopraan wereldberoemd. Trouwde te Berlijn in 1919 met een Tsjechische zakenman en gaf haar zangcarrière op. Na het overlijden van haar man vanaf 1934 weer woonachtig te Amsterdam. Ze overleefde de onderduiktijd en stierf in 1970. (Bron: Wikipedia etc.)
'Warande' is een Nederlands woord voor jachtterrein, wandelpark, lusthof, serre of (kleine) dierentuin. Ik neem daarom aan dat dit wat on-Nederlands aandoend pand toch in Nederland heeft gestaan en niet in bv. Berlijn of Tsjechië. Nu nog lokaliseren!
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Ja, Ingrid, zo ver was ik ook gekomen. Nu ga ik even fantaseren. Hier is vast sprake van een instituut en waarschijnlijk van een zangschool of zoiets met Julia Tulp als boegbeeld. Anders draag je die naam niet. Als warande een jachtterrein is, wordt hier dan op vocale talenten gejaagd? De mensen en kinderen zien er keurig uit; een elitaire aangelegenheid?
Martin Snuverink
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Het is Culp, Martin, niet Tulp, dus raak niet op een dwaalspoor (typefoutje?).
Op eBay (.com) is een tijdschriftartikel te koop waar Julia voor een pand staat (in Tsjechië?), maar het lijkt mij niets gemeen te hebben met onze Warande. Er zit ergens in de Slavische landen een Pension Julia Culp, maar het weigert (bij mij) een foto te produceren. Noch de beeldbank in A'dam, noch die in Groningen levert iets op. Het plaatje hoeft natuurlijk ook niets met Julia te maken te hebben. Wat stelt het voor? Een weeshuis met 'inhoud', enkele kinderrijke gezinnen die een uitspanning bezoeken? Mann soll Sich etwas einfallen lassen...
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Re: 1455 pand met bord Julia Culp Warande

Bericht door wijngaarden »

Dit is de Dordrechtsche Gezondheidkolonie te Etten , zie bijlage :cool:
Bijlagen
serveimage.jpg
Theo.B.
Senior Zoeker
Berichten: 981
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 5:37 pm
Locatie: Den Haag

Re: 1455 pand met bord Julia Culp Warande

Bericht door Theo.B. »

Mooi Sander! Het pand bestaat nog, Steenmansweg 40 in Etten-leur.

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=637779A3
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 1455 Etten, Steenmansweg 40

Bericht door Arnold Tak »

Sander, lekker bezig, zeg. Weer een "oude snuiter" (oktober 2009) te pakken weten te krijgen. Theo.B. bedankt voor het zicht op de huidige situatie. Ook Ingrid verdient een woord van dank voor haar bijdragen, hetzelfde geldt voor Martin.
Saronni
Junior Zoeker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo sep 22, 2013 9:41 pm

Re: 1455 pand met bord Julia Culp Warande

Bericht door Saronni »

Goedemorgen, is deze kaart ook te koop?
Met vriendelijke groet,
Frans Martens

Arnold aan Frans, de kaart aan de oplosser toegewezen. Als een oplosser een kaart wil overnemen, heeft hij daarop het eerste recht als ik de kaart niet zelf in mijn eigen verzameling opneem. En dat is hier nu aan de orde.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”