1398g 1399g 1400g G.A.R. 10


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van Rotterdam die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17306
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1398g 1399g 1400g G.A.R. 10

Bericht door Arnold Tak »

op het witte bord staat: Buitendijk Velde
autoslooperij
autohandel
Gr. Hilledijk 412 [Groene Hilledijk]


Het Gemeente Archief Rotterdam vraagt uw medewerking. Men denkt dat de opnamen zijn gemaakt aan de zuidrand van de stad, men herkent wat Vreewijk en Barendrecht, vermoedelijk is het allemaal die omgeving.
Wie helpt?
Bijlagen
2007-2593-06.jpg
2007-2593-06.jpg (97.28 KiB) 2544 keer bekeken
2007-2593-07.jpg
2007-2593-07.jpg (166.65 KiB) 2553 keer bekeken
2007-2595.jpg
2007-2595.jpg (127.17 KiB) 2619 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Sportdorp?

Bericht door Martin Snuverink »

De derde foto is waarschijnlijk vanaf een dijk genomen.
De Groene Hilledijk 412 is ongeveer tegenover het Zuiderziekenhuis en daar is deze sloperij niet.
In 1934 staat in het adresboek: Buitendijk & te Velde, autosloopers, Persoonshaven 84.
In 1939: Buitendijk, J.F. te Velde, J.P., autoslooperij, Kreekweg 4.
De Kreekweg kan ik niet vinden. Wel de Kreekkade. De Kreek is een water dat loopt van de Kreekkade-Dwarsdijk (afsluiting van de Kreek) naar het Zuiddiepje dat Van Brienenoord van het vasteland scheidt.
Volgens http://www.fr-fans.nl/index.php?p=gesch ... istorie_30 lag de Kreekweg waar nu het Feijenoordstadion is: “In 1933 schrijft het bestuur een brief naar de gemeente Rotterdam om toestemming te vragen voor het bouwen van een stadion. In het verzoek werd gewezen op een perceel grond gelegen in de polder Varkenoord, tussen de Kreekweg en de spoorbaan.” Die Kreekweg moet haast de eerdergenoemde Groenedijk zijn, die nu Buitendijk heet. Langs het tracé van deze dijk loopt nu de Sportlaan/Sportsingel.
De huisjes heb ik nog steeds niet kunnen terugvinden. Mogelijk hebben deze gestaan in het blok ingesloten door Sportsingel, Viermerenstraat, Zuiderhelling en Elfstedenstraat.
http://spd-rotterdam2.hyves.nl/ geeft nog enkele historische beelden.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ik heb de Kreekweg gevonden. Dit is wat nu Stadionweg heet. In de telefoongids van 1950 staat: Velde, J.F. te, autosloop, rubberh. Stadionweg 4. Even nummer 4 duidt op de zuidkant. De weg telt vanaf IJsselmonde. De locatie moet dus vlak bij de Kreekkade en bij de Noorderhelling zijn. Maar nog steeds herken ik de huisjes niet.
Als de foto tussen 1934 en 1939 is genomen, zou de sloperij tijdelijk op een andere locatie in de buurt kunnen hebben gelegen.
De sloperij ligt aan de zuid- of oostzijde van een dijk.
Niet geregistreerd

autosloperij rotterdam zuid

Bericht door Niet geregistreerd »

Arnold Tak schreef:[ATTACH]2092[/ATTACH]

[ATTACH]2093[/ATTACH]

[ATTACH]2094[/ATTACH] op het witte bord staat: Buitendijk Velde
autoslooperij
autohandel
Gr. Hilledijk 412 [Groene Hilledijk]


Het Gemeente Archief Rotterdam vraagt uw medewerking. Men denkt dat de opnamen zijn gemaakt aan de zuidrand van de stad, men herkent wat Vreewijk en Barendrecht, vermoedelijk is het allemaal die omgeving.
Wie helpt?
Harm KRAMER Gustav Vasaborg 27 Schiedam.
In het boekje groeten uit rotterdam zuid van Voet en Klaassen staat op pagina 93 een luchtfoto
waarop te zien is dat er een aantal loodsen staan tussen de woningen aan de Voorde en bomen aan de Groene Hilledijk.het hogere pand op de foto staat volgens mij aan de Dreef.
vutloos@kabelfoon.nl

autosloperij rotterdam zuid

Bericht door vutloos@kabelfoon.nl »

Arnold Tak schreef:[ATTACH]2092[/ATTACH]

[ATTACH]2093[/ATTACH]

[ATTACH]2094[/ATTACH] op het witte bord staat: Buitendijk Velde
autoslooperij
autohandel
Gr. Hilledijk 412 [Groene Hilledijk]


Het Gemeente Archief Rotterdam vraagt uw medewerking. Men denkt dat de opnamen zijn gemaakt aan de zuidrand van de stad, men herkent wat Vreewijk en Barendrecht, vermoedelijk is het allemaal die omgeving.
Wie helpt?
Harm KRAMER Gustav Vasaborg 27 Schiedam.
In het boekje groeten uit rotterdam zuid van Voet en Klaassen staat op pagina 93 een luchtfoto
waarop te zien is dat er een aantal loodsen staan tussen de woningen aan de Voorde en bomen aan de Groene Hilledijk.het hogere pand op de foto staat volgens mij aan de Dreef.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Foto 3: Groene Hilledijk

Bericht door Martin Snuverink »

Dit is heel mooi gevonden van Harm Kramer! In tegenstelling tot mijn eerste reacties is het tóch aan de Groene Hilledijk.
Bestudering van deze omgeving in vogelvlucht op http://maps.live.nl/ laat zien dat de drie woningblokken met zadeldak aan de oostzijde van de Voorde staan. Het meest rechtse blok staat ten zuiden van het Wed (Voorde 88 en hoger) en de volgende twee blokken (Voorde 86 – 66) tussen het Wed en het Heggepad. De blokken zijn goed herkenbaar aan de merkwaardige plaatsing van de schoorstenen. De kleine dakkapellen zijn veelal vervangen door meer gerieflijke vensters.
Het doorkijkje door het Wed ziet op de achterzijde van een huis aan het Heggepad. Slechts weinig huizen hebben daar nu nog een lange laaggeplaatste schoorsteen.
Het huis met hoger en steiler dak links op de foto staat aan de westzijde van de Voorde tegenover het Heggepad.
De autosloperij heeft dan gelegen in de strook tussen Groene Hilledijk en Voorde in de tijd dat de oostzijde van de dijk en de westzijde van de Voorde nog niet bebouwd waren. De Groene Hilledijk is hier een echte forse dijk die enkele meters boven de omgeving ligt. Dit is te zien aan de achterkant van de huizen, die daar een extra souterrain-woonlaag hebben.
De foto is genomen vanaf de Groene Hilledijk ter hoogte van de meest noordelijke toegang tot het Zuiderziekenhuiscomplex (nu Dr. Daniël den Hoedkliniek?).
Getuige foto PBK 2047 van het GAR was de Dreef in 1920 al bebouwd. Foto 1992-48 van het GAR toont de Groene Hilledijk in zuidelijke richting. Het blok rechtsonder staat op de hoek met de Dreef. Er voorbij was de dijk nog onbebouwd en daar was dus de autosloperij.
In 1934 was volgens het adresboek het hoogste huisnummer Groene Hilledijk 346. Dit is precies tot en met het zojuist genoemde blokje. In 1939 was volgens het adresboek 412 het hoogste nummer (nu 500). De dijk was in 1939 tot de Vonder bebouwd. Dit is ook te zien aan hetstijlverschil van de huizen.
Uit dit alles blijkt de foto is genomen tussen 1935 en 1938.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

1e foto: Rotterdam, Pascalweg 120

Bericht door Martin Snuverink »

Ook deze foto is genomen aan de Pascalweg in Rotterdam. Destijds heette dit Dordtsestraatweg. Bewijsfoto meegeleverd.
Bijlagen
DSCF0099.jpg
DSCF0099.jpg (157.73 KiB) 2281 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Aanvulling foto 1

Bericht door Martin Snuverink »

Het huis rechts op de achtergrond stond aan de verdwenen Bredeweg ten oosten van de overweg over de havenspoorlijn, waarvan dit deel van het tracé recenteliojk naar het zuiden is verlegd.
pongel
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma sep 09, 2013 7:03 pm

Bericht door pongel »

Martin Snuverink schreef:De derde foto is waarschijnlijk vanaf een dijk genomen.
De Groene Hilledijk 412 is ongeveer tegenover het Zuiderziekenhuis en daar is deze sloperij niet.
In 1934 staat in het adresboek: Buitendijk & te Velde, autosloopers, Persoonshaven 84.
In 1939: Buitendijk, J.F. te Velde, J.P., autoslooperij, Kreekweg 4.
De Kreekweg kan ik niet vinden. Wel de Kreekkade. De Kreek is een water dat loopt van de Kreekkade-Dwarsdijk (afsluiting van de Kreek) naar het Zuiddiepje dat Van Brienenoord van het vasteland scheidt.
Volgens http://www.fr-fans.nl/index.php?p=gesch ... istorie_30 lag de Kreekweg waar nu het Feijenoordstadion is: “In 1933 schrijft het bestuur een brief naar de gemeente Rotterdam om toestemming te vragen voor het bouwen van een stadion. In het verzoek werd gewezen op een perceel grond gelegen in de polder Varkenoord, tussen de Kreekweg en de spoorbaan.” Die Kreekweg moet haast de eerdergenoemde Groenedijk zijn, die nu Buitendijk heet. Langs het tracé van deze dijk loopt nu de Sportlaan/Sportsingel.
De huisjes heb ik nog steeds niet kunnen terugvinden. Mogelijk hebben deze gestaan in het blok ingesloten door Sportsingel, Viermerenstraat, Zuiderhelling en Elfstedenstraat.
http://spd-rotterdam2.hyves.nl/ geeft nog enkele historische beelden.
Een beetje laat misschien!Maar ik kreeg deze site toegespeeld van een bekende uit frankrijk.De foto van de sloperij van Buitendijk en J.F.te Velde is ook in mijn bezit.Ik plaats de foto met de wagen in de deuropening,omdat de persoon op de passagiersstoel J.F te Velde(geb.1910)mijn vader is en ik F.J.te Velde(geb.1950)ben geboren op de stadionweg 4.Het bedrijf van mijn vader lag(met het stadion in de rug)aan de rechterkant van de stadionweg,pal naast een shell bezine/smeerstation.Ten hoogte van ons,aan de andere kant van de weg lagen;richting dordt!van vliet en van dulst(timmerbedrijf),groenewegen(een metaal-draai en frees bedrijf)en daarnaast lag "de kreek"of te wel de kreekse haven.Daar lagen wat kleinere binnenschepen(vaak als woonboot ingericht)en het balkengat,waar boomstammen lagen te roten(ter verduurzaming van het hout)Daar naast begon ijselmonde.Achter het bedrijf van ons lag de "de put" zoals sportdorp ook wel werd genoemd.Wij zijn onteigend voor het plan van de brienoordbrug.Nadat wij in 1963 vertrokken zijn naar zwijndrecht,heeft men het tracee verlegt en is er op het perceel een schippersinternaat gebouwd,die ondertussen ook al weer is afgebroken.
Daan
Junior Zoeker
Berichten: 1
Lid geworden op: do okt 31, 2013 7:37 pm

Bericht door Daan »

Arnold Tak schreef:[ATTACH]2092[/ATTACH]

[ATTACH]2093[/ATTACH]

[ATTACH]2094[/ATTACH] op het witte bord staat: Buitendijk Velde
autoslooperij
autohandel
Gr. Hilledijk 412 [Groene Hilledijk]


Het Gemeente Archief Rotterdam vraagt uw medewerking. Men denkt dat de opnamen zijn gemaakt aan de zuidrand van de stad, men herkent wat Vreewijk en Barendrecht, vermoedelijk is het allemaal die omgeving.
Wie helpt?
Je ziet de achterkant van de Voorde.
De panden zijn de oude werkplaatsen en kantoor van Vreewijk wat verhuisd was naar het Jagerhuis aan de Weimansweg.
Plaats reactie

Terug naar “Rotterdam”