1231 komt uit partij Overschie, bij huisnr. 17

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1231 komt uit partij Overschie, bij huisnr. 17

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
de jongelui,waarvan het merendeel op klompen, staan opgesteld bij een kruidenierswinkeltje
in het bovenlicht is de naam van de eigenaar/uitbater aangebracht, maar de tand des tijds heeft er flink aan geknaagd waardoor het knap onleesbaar is geworden
rechts een smalle gang naar een deur waarboven mooi glas-in-lood en voor de deur weer een ijzeren hek
Bijlagen
1231.jpg
1231.jpg (130.11 KiB) 1174 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Overschie werd in 1941 door Rotterdam geannexeerd. De ovale huisnummers dateren van vóór die tijd. Waren die in Rotterdam veelal opgeschilderd, in Overschie zijn het keurige geëmailleerde bolle plaatjes.
Overschie bestond in de bouwtijd van dit pand uit maar enkele bebouwde straten: de Dorpsstraat, de Rijweg, de Delftweg, de Zestienhovensekade en de Kleinpolderkade alias De Lugt. Als het huisnummer inderdaad 17 is (Arnold, is dit zeker?), kan dit in Overschie alleen maar aan de Rijweg of de zuidzijde van de Zestienhovensekade zijn. De Hoofdstraat en De Lugt zijn afgevallen, want dit valt niet te rijmen met de huidige en de vroegere situatie.
Ligging aan de rijweg is onwaarschijnlijk, maar niet uitgesloten. Bij rijweg 17 staan nu gebouwen van rond 1930.
De Zestienhovensekade was vroeger tweezijdig bebouwd: de huizen aan de zuidzijde grensden met hun achterkant aan de Rotterdamse Schie. Deze locatie maakt qua uitstraling de meeste kans. Vergelijk eens met PBK 1989-80 van het GAR. Maar toch kan ik me niet voorstellen dat deze panden aan de Schiezijde staan.
Aan het mestelwerk (steensverband) kun je zien dat er geknutseld is aan de voorgevel: er zijn ramen in gezet van andere vorm en afmetingen.
Het pand is naar mijn waarneming van waalformaat baksteen en in kruisverband gemetseld. Veel huizen van voor 1900 zijn van gele ijsselsteentjes of rode rijnsteentjes. Huizen van 1900 of kort erna zijn in waalformaat en in Overschie heel vaak in staand verband gemetseld.
Niet Geregistreerd

kleinpolderkade 17

Bericht door Niet Geregistreerd »

volgens mij woonden wij daar vroeger....
maar het ziet er niet uit als ons huis.
vriendelijke groet,
bim schuurmans snaathorst
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Marcel Vroon mailde mij vandaag

Bericht door Arnold Tak »

Beste Arnold,

Zag op een forum ansicht 1231 en herkende het huis aan de rechterzijde als ons huidige woonhuis, is Delftweg 39a.
De school met het hek op de achtergrond is de RK parochieschool. het hek is inmiddels naar voren geplaatst.

Vriendelijke groet,
Marcel Vroon.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Rotterdam-Overschie, Delftweg 39a

Bericht door Arnold Tak »

Marcel Vroon, natuurlijk ben ik als Rotterdam-verzamelaar extra ingenomen met een oplossing binnen mijn verzamelgebied. Bijzonder hartelijk bedankt voor je reactie. Ik zal via de mail verder met je contact opnemen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”