1223g optocht mogelijk in IJmuiden


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Ik zie nu in de linkerbovenhoek van het Zptje inderdaad No.1 staan. Dit uithangbord komt op veel foto's van de beeldbank NH voor. Inderdaad Kanaalstraat IJmuiden dus.
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

Bericht door Peet Groeneweg »

http://ranh.pictura-dp.nl/index.php?opt ... x&Itemid=3

Afbeelding 110 van deze beeldbank laat het balkon met eronder het bordje lunchroom zien.
Nu de optocht nog.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1223g

Bericht door Ingrid »

Misschien is het volgende verhaal aan dit ZPtje te koppelen? Volgens een eerder bericht hierboven zou de foto moeten dateren van voor 1916, vanwege de fusering van Mees met een andere bank. Ik ben echter van mening dat een ´oud´opschrift op de gevel om diverse redenen heel goed wat langer gehandhaafd kan zijn.

Enfin, in januari 1917 had op de Noordzee een gevecht plaats tussen Engelse en Duitse marineschepen. Een Duits schip, de V69, trok zich terug in de haven van IJmuiden, in het neutrale Nederland. Ik laat verder de betreffende website aan het woord.

´Op zaterdag 27 januari 1917 werden onder grote publieke belangstelling (...) de kisten van twee overleden (Duitse) officieren van de V69 in statige lijkkoetsen naar het station van IJmuiden gebracht, voor vervoer naar Duitsland (...). Om 14:00 uur vertrokken de rouwkoetsen van de (zes) overige overleden bemanningsleden vanaf het Willemsplein naar de Westerbegraafplaats in IJmuiden (...). De indrukwekkende stoet bestond zowel ‘s morgens als om 14:00 uur uit een vaste volgorde namelijk:

tamboers en een pijper;
een gewapende troepenafdeling;
een Duitse zeeofficier die de ordetekenen van de gesneuvelden droeg;
lijkwagens van de overledenen met slippendragers;
familie, autoriteiten, gedeputeerden, Nederlandse officieren en genodigden;
volgrijtuigen;
een Duitse zangvereniging;
een detachement Duitse marinematrozen van de V69;
een deputatie Duitse geïnterneerden uit Bergen;
een deputatie Nederlandse marine;
een deputatie Nederlandse landmacht te IJmuiden.
De in de haven liggende oorlogs- en regeringsvaartuigen hezen de vlag van 12:00 uur tot 16:00 uur halfstok.
Langs de route die de rouwkoetsen aflegden stonden vele belangstellenden.´
Niet geregistreerd

Ijmuiden

Bericht door Niet geregistreerd »

Een heel aannemelijke oplossing en ook een verklaring voor de mengelmoes aan militairen heel mooi gevonden.
Peet Groeneweg.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Mooi werk

Bericht door Martin Snuverink »

Dit was een zeer amusante dialoog op weg naar de oplossing. Complimenten voor Ruud, Ingrid, Peet (en een beetje voor mezelf voor de suggestie Kanaalstraat).
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1223g

Bericht door Ingrid »

Ere wie ere toekomt. De suggestie 'Kanaalstraat' was inderdaad van Martin en niet, zoals ik uit mijn hoofd citeerde, van Peet Groeneweg.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

IJmuiden, Kanaalstraat

Bericht door Arnold Tak »

dit ZP heeft weer een schitterende samenwerking opgeleverd met heel veel leuke aanvullende informatie. Beste mensen, het was me weer een waar genoegen. Mijn dank is GROOOOOOOOOOT
allemaal weer heel graag tot een volgend contact
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”