1223g optocht mogelijk in IJmuiden


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1223g optocht mogelijk in IJmuiden

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart met optocht van matrozen
rechts de Hollandsche Crediet en Deposito Bank Mees ..
rechts een uithangbord met sigaren en lunchroom
ja, matrozen? Den Helder? er is ook even gedacht aan Rotterdam, maar dat geef ik gevoelsmatig toch wat minder kans, ondanks Mees
ik zie geen duidelijke afscheiding tussen het trottoir en de middenweg door bijv. stoepranden/trottoirbanden
Bijlagen
1223g.jpg
1223g.jpg (121.38 KiB) 1913 keer bekeken
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Haarlem ???

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Er was een Hollandsche Crediet- en Depositobank, Mees & Ritsema, in de Zijlstraat 61 in Haarlem. Het pand Zijlstraat 61 staat momenteel te koop. Ben er niet van overtuigd dat dit de goede oplossing is. We zouden dan kijken richting Grote Markt en na een viertal panden moet links de Nieuwe Groenmarkt zijn.

Site van de makelaar:
http://www.gildemakelaars.nl/uploads/br ... c7f6e7.pdf
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

IJmuiden, Kanaalstraat?

Bericht door Martin Snuverink »

Deze bank had in 1915 een bijkantoor in IJmuiden, Kanaalstraat 60c. In 1916 is de bank gefuseerd. De foto moet dus van vóór 1916 zijn. Andere bijkantoren heb ik niet kunnen vinden.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Er was ook een bijkantoor in Aalsmeer en de Kleine Houtstraat in Haarlem. Adres in Aalsmeer mij niet bekend. Matrozen in Aalsmer lijkt mij niet waarschijnlijk. Heb nog even op de beeldbank gekeken in de Kanaalstraat IJmuiden, maar kon hem niet ontdekken.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Kijk ook eens naar Alkmaar. Misschien had de bank daar ook een vestiging.
Alkmaar had in die tijd een Cadettenschool, die deze stoet van (aspirant)militairen van verschillende krijgsmachtonderdelen kan verklaren.
De optocht maakt op mij de indruk van een begrafenisstoet.
R.v.d.A

1223g Ijmuiden

Bericht door R.v.d.A »

Zoals ik het bekijk is dit zeker niet in Alkmaar.
Ik ben een paar keer op de kanaalstraat geweest in Ijmuiden en het heeft er verschrikkelijk veel van.
De breedte komt overeen en de huizen met kleine balkonnetjes zijn daar ook te vinden.
We kijken dan richting sluis.
Ik hou het op Kanaalstraat.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1223g

Bericht door Ingrid »

Die matrozen et aliis lijken mij minder relevant. Het gaat waarschijnlijk inderdaad om een begrafenis en je kunt zo'n groep manschappen altijd in wat trucks of bussen vervoeren als de gelegenheid maar belangrijk genoeg is. De sleutel tot dit zoekplaatje is het pand van Mees. Maar ja, waar stond dat? In het gemeentearchief van Schiedam bevindt zich een stuk dd. 14 september 1917 betreffende de aankoop door R. Mees en Zoonen van het pand Nieuwe Haven 133, ten behoeve van een filiaal. Ik kon de beeldbank niet bereiken, maar misschien dat iemand anders dit spoor(tje) wil volgen?
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1223g

Bericht door Ingrid »

Meer algemeen: het archief van R. Mees en Zo(o)nen bevindt zich op drie plaatsen, namelijk:
1. Gemeentearchief Rotterdam: Rotterdam (1720-1966). Voortzetting: Mees & Hope; periode: [1719]-1940; omvang: 15 meter; ontsluiting: inventaris; opmerkingen: zie ook het familie-archief Mees
2. Nationaal Archief, Archief Berg; inhoud: Bevat enkele stukken van R. Mees & Zoonen
3. NEHA: Mees-Pierson NV, historische archiefperiode: 1940-1966; omvang: 14 meter; ontsluiting: gedeeltelijk.
Bron: website NEHA.
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

mees

Bericht door Peet Groeneweg »

Het is niet Schiedam, het is het hoekpand op de Nieuwe Haven en de Burg. Knappertlaan. Goed te zien op Live maps. (Knappertlaan was vroeger Laurens Knapperstraat.)
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1223g

Bericht door Ingrid »

Peet Groeneweg lijkt mij gelijk te hebben. Dit plaatje is te vinden op Qoop (IJmuiden, Kanaalstraat).
Bijlagen
IJmuiden Kanaalstraat, Qoop nr. 8382030.jpg
IJmuiden Kanaalstraat, Qoop nr. 8382030.jpg (72.76 KiB) 1856 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”