1219 Groene Kruis Jubileums-Tentoonstelling 1910

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1219 Groene Kruis Jubileums-Tentoonstelling 1910

Bericht door Arnold Tak »

Model-Arbeiderswoning
ongelopen PBK
Bijlagen
1219.jpg
1219.jpg (129.46 KiB) 1787 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Driebruggen?

Bericht door Martin Snuverink »

De vereniging het Groene Kruis werd in november 1900 opgericht in Driebruggen (toen gem. Lange Ruige Weide). Als de foto in 1910 is genomen, bestond het Groene Kruis dus 10 jaar. Inmiddels waren er al meer vestigingen, maar die bestonden korter. In Driebruggen, aan de Groendijck 17 is een vestiging van het GK is in een modern gebouwtje. Me dunkt dat eerst in Driebruggen moet worden gezocht.
Het huis lijkt me geen arbeiderswoning van een woningbouwvereniging, maar veeleer een dienstwoning. Ik zie een eerste steen.
Niet Geregistreerd

Groene Kruis huis

Bericht door Niet Geregistreerd »

Klopt, het eerste groene kruis huis stond in het Westeinde in Driebruggen, maar dit huis staat neergen bij ons in de straat!
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullend

Bericht door Arnold Tak »

als ik de vlag nog eens goed bekijk, zie ik daarop vaag staan: 1900 1910
de gevelsteen onthult helaas geen aanvullende informatie
Ingrid Evers

Bericht door Ingrid Evers »

In 1910 had het Groene Kruis 450 afdelingen met 150.000 leden in negen provincies. De Groene Kruis Jubileumtentoonstelling (en Congres) had plaats in Utrecht, in het gebouw van Tivoli. In het Tivolipark was tevens een Groene Kruisdorp opgebouwd. Een van de pronkstukken was een nagebouwde plattelands (arbeiders)woning, ingericht volgens de normen van de vereniging voor een hygiënische en leefbare omgeving. Ik heb er geen foto's van kunnen vinden, maar het lijkt mij mogelijk dat dit zoekplaatje die modelwoning is. Het plankier dat deels onder het tuintje en weggetje ligt, lijkt hiervoor een aanwijzing te zijn. Al is het natuurlijk ook mogelijk dat overal in den lande lokale afdelingen een jubileumvlag in top hadden, ongeacht de 'leeftijd' van hun eigen domein.
Ingrid Evers

Bericht door Ingrid Evers »

Op bijgaande link is een beschrijving van het Groene Kruisdorp te vinden: http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 09%3Aa0153.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Utrecht, Tivolipark?

Bericht door Theo van Gijlswijk »

In de beeldbank van het Utrechts Archief zit een digitale reproductie van deze foto.
Er zitten trouwens nu 10 foto's van de jubileumtentoonstelling van 1910 in de beeldbank.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 910&d1=&t=

zoeken op jubileumtentoonstelling.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Utrecht, Park Tivoli (Kruisstraat)

Bericht door Arnold Tak »

weer een oplossing, die 5 maanden geleden al werd gegeven. Ingrid bracht hem voor het voetlicht, waarvoor alsnog mijn hartelijke afdank. Martin en Theo van Gijlswijk leverden hun zeer gewaardeerde bijdragen. Theo was zo vriendelijk mij alsnog op de oplossing te wijzen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Utrecht (stad)”