1193 kerkinterieur met puin op de vloer

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1193 kerkinterieur met puin op de vloer

Bericht door Arnold Tak »

belijnde en gelopen fotokaart, niet afgestempeld, model doorloper
verzonden naar Mejuffrouw Marie van Lijf, Oeverenwal 2 te Wijk-Maastricht
de naam van de afzender is aan de voorzijde geschreven, ook een van Lijf, maarde voornaam is slecht leesbaar
wat is er in deze kerk gebeurd, bouwvalligheid, gedeeltelijke instorting, blikseminslag?
een ijzeren skelet ligt op de gevallen bakstenen
Bijlagen
1193.jpg
1193.jpg (133.03 KiB) 1501 keer bekeken
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

1193

Bericht door Ingrid »

Tamelijk uitzonderlijk: geglazuurde bakstenen (groen, rood?).
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Kapel begraafplaats, Tongerseweg, Maastricht.

Kerkgebouwen in Limburg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Maastricht, Tongerseweg, Kapel begraafplaats

Bericht door Arnold Tak »

Jan Lemmens, wat een wonderlijke vondst. Ik heb de site waarnaar je verwees bekeken (zie onderaan) en krijg een bijzonder gave kapel in beeld en geen woord over het op mijn afbeelding zichtbare incident/accident? Ik ben heel blij met je vondst, bedankt en weer heel graag tot een volgend contact.

http://www.kerkgebouwen-in-limburg.nl/v ... ntent=5025
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Kapel Algemene Begraafplaats, Tongerseweg Maastricht

Bericht door Ingrid »

Gefeliciteerd Jan, maar dit is wel ERG!

Ikzelf dacht bij dit plaatje oorspronkelijk aan de kapel van de ursulinen aan de Grote Gracht, of die van de zusters van Carolus Borromeus (zusters Onder de Bogen), die een van beide of allebei geglazuurde baksteentjes vertonen. Foto's bleken moeilijk te vinden en ik vergat het. Dat het nu de kapel op de Algemene Begraafplaats aan de Tongerseweg blijkt te zijn, is echt the bloody limit! Dat is aan de andere zijde van mijn wooncomplex, hooguit vijfhonderd meter langs straten en paden. Maar ja, ik ben een beetje lui en loop er altijd langs in plaats van in. (Je moet een hoge trap op om het interieur te zien).
Merkwaardig vind ik - net als Arnold - dat de door Jan genoemde webpagina niets vertelt over dit 'puin'. Ook de Historische Encyclopedie Maastricht (2005) en enkele detailonderzoeken in de goed gevulde boekenkast leveren mij niets op. Mysterium magnum est. Oorlogsschade? Dan toch niet algemeen bekend. Maar ja, het betreft niet alleen een particuliere kapel (in de jaren 1880 gesticht door de St.-Servaasparochie en waarschijnlijk inmiddels in andermans handen), maar tevens schade die ver buiten het stadscentrum lag. Enfin, de plaatselijke historici kunnen weer aan de gang en dat betekent: terug naar de bronnen!

PS. Als iemand ooit in Maastricht is: het oude gedeelte van de Algemene Begraafplaats dateert van begin 19e eeuw: heel romantisch om te bezoeken!
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Wie wat bewaart die heeft wat!
Dik twaalf jaar geleden werkte ik mee aan een inventarisatie van archief- en documentatiebestanden aangaande de Algemene Begraafplaats. Het blijkt dat in 1905 een nogal ingrijpende kapelbrand heeft plaatsgevonden. In de jaren 1930 dringt men tevens aan op een bliksemafleider voor de kapel. Het is hier niet echt meer van belang, maar voor een plaatselijk fotohistoricus openen deze gegevens wel perspectieven. Zeker is, lijkt mij, dat het hier geen oorlogschade betreft. Alleen het procedee van de foto wijst al naar (ver) vooroorlogse tijden.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Maastricht”