1165 haven met een stellage bij een brug

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1165 haven met een stellage bij een brug

Bericht door Arnold Tak »

onbelijnde ongelopen fotokaart
ik kan in de stellage geen hefbrug zien, ik zie de contragewichten namelijk niet
het lijkt wel of er aan de overzijde van de haven een nieuwe betonnen kademuur wordt aangelegd
links een groot gebouw met een geknikt dak
Bijlagen
1165.jpg
1165.jpg (79.68 KiB) 1704 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dit zou wel eens in Groningen kunnen zijn (als het niet Rotterdam of Amsterdam is).
Niet geregistreerd

hefbrug

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit ziet er uit als een enkelsporige noodhefbrug. Het is niet de brug over het Hoornsche Diep onmiddellijk aan de westzijde van station Groningen en de beide bruggen over het Reitdiep en het Hoendiep lagen nog niet in stedelijke omgeving. Dit waren en zijn overigens allebei draaibruggen (geweest).
Ik denk voorzichtig aan de omgeving Doklaan in Amsterdam. In Rotterdam was er een noodhefbrug over de spoorweghaven aan de noordzijde maar deze is het niet. Rechts naast de brug meen ik een spoorwagenbak te zien als noodonderkomen voor de brugwachter. Tram zou ook kunnen. Ik heb te weinig spoorse aanknopingspunten.
Sjoerd Eeftens
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Amsterdam bij de Plantage Doklaan en de Sarphatistraat (hier was een spoorbrug in de stad) komt niet in aanmerking, evenmin als de Westerhaven van Groningen.
De hoge lantaarnpalen zijn van een type dat in Leiden (en Utrecht?) voorkwam, ook binnen de singels, maar niet in Amsterdam en Rotterdam.
De Haven van Leiden (bouw Nieuwe Havenbrug in 1929) heb ik gedetailleerd bekeken, maar ik kan er geen mouw aan passen.
Interessant en raadselachtig plaatje dat om een oplossing schreeuwt.
R.v.d.A.

1165 haven met een stellage bij een brug

Bericht door R.v.d.A. »

Ik zit aan Den Helder te denken, Rijkswerf.
Peter Verschelden
Junior Zoeker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo apr 06, 2008 8:18 pm

Bericht door Peter Verschelden »

Ik denk dat dit het Bolwerk in Gouda is.

Op de foto Bolwerk 1958 zien we een brug die op de brug op het ZP lijkt.

Het gebouw links op het ZP is te zien op Bolwerk 1960 onderin ( achterkant van het gebouw ) en Bolwerk 1960b rechts
Bijlagen
Bolwerk 1958.jpg
Bolwerk 1958.jpg (38.95 KiB) 1666 keer bekeken
bolwerk 1960.JPG
bolwerk 1960.JPG (153.74 KiB) 1663 keer bekeken
Bolwerk 1960b.jpg
Bolwerk 1960b.jpg (47.98 KiB) 1661 keer bekeken
Niet geregistreerd

Gouda, Bolwerk

Bericht door Niet geregistreerd »

Fenomenaal! Chapeau, Peter!
Deze locatie, die ik vrij goed ken, had ik zelf ook bekeken, maar nota bene afgewezen wegens te weinig overeenkomsten en onherkenbaarheid. Ten onrechte, zoals nu blijkt. De fotograaf stond bij de hoek van het Jaagpad en de Nieuwe Gouwe WZ. De reconstructie vond dus plaats in 1958.
Niet geregistreerd

Afzender compliment van zojuist

Bericht door Niet geregistreerd »

Dit was Martin Snuverink.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Voor wie nog belangstelling heeft voor enkele historische details het volgende.
De merkwaardige bedrijfsgebouwen links zijn van de stoomwasserij De Drie Notenboomen van Jaspers. De hefbrug vervangt tijdelijk de al gesloopte draaibrug die Jan Kattenbrug heette. Na demontage van de noodbrug werd dit deel gedempt. Hier ligt nu het verkeersplein. Uiterst rechts wordt ter vervangening van de Jan Kattenbrug een basculebrug gebouwd; deze brug is er nog.
Het braakliggende terrein rechts behoort tot de gasfabriek. Bij mijn laatste bezoek aan Gouda lag dit terrein nog steeds braak; er was een bouwput, wellicht i.v.m. bodemsanering. De huizen op de achtergrond staan aan de Lage Gouwe. Recht vooruit, achter de hefbrug, is de Kattensingel. Het huis uiterst rechts behoort bij de gasfabriek. Hiervoor langs loopt de Turfsingel.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Gouda, Bolwerk

Bericht door Arnold Tak »

heren, wat een vondst. Nu moet ik wel even met de billen bloot. Zelf heb ik het genoegen gehad om 9 jaar in Gouda te hebben gewoond. Toen ik de kaart plaatste, had ik er wel een déja-vue gevoel bij. "Was dat links niet de 'lichtfabriek'?" vroeg ik me af bij het plaatsen. Maar ik vond dat de fabriek in zo'n rare hoek ten opzichte van de overige bebouwing stond, dat ik dat idee al ditrect weer verwierp. Natuurlijk kan ik het nu niet uitstaan en ben gaan zoeken in mijn 3 prentbriefkaartenboekjes van Gouda of ik het toch had kunnen herkennen. Maar niks, geen mooie bewijsopname.
Al verder spittend kwam ik wel deze luchtopname tegen, met noodbrug. (Toch dus nog een kleine bijdrage geleverd, pf, pf)
Bijlagen
1165a.jpg
1165a.jpg (197.96 KiB) 1659 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gouda”