0939g interieur r.-k. kerk

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0939g interieur r.-k. kerk

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
op het altaar staat: Adore Te devote latens Deitas
Bijlagen
0939g.jpg
0939g.jpg (110.7 KiB) 1621 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Adoro te Devote

Bericht door Martin Snuverink »

"Adoro te Devote latens deitas
Quae sub his figuris vere latitas
Tibi se cor meum totum subiicit
Quia contemplans totum deficit."
Dit is een aanbiddingslied, dat ik nog zo uit mijn hoofd kan meezingen. De tekst is van Thomas van Aquino.
De Thomas van Aquino-kerken (de Dominicanerkerk aan de Assendorpstraat in Zwolle en de in de jaren 1990 afgebroken kerk op de hoek van de Rijnstraat en de Lekstraat in Amsterdam) lijken hier niet op.
Ingrid

0939g

Bericht door Ingrid »

De tekst op de altaardwaal is niet voorbehouden aan dominicanenkerken of -kloosters. Zij is algemeen in de RK-eredienst, zij het wat meer 'aanwezig' op belangrijke feestdagen zoals Sacramentsdag. Ik vermoed dat het hier om een dergelijk feest gaat in een kerkgebouw dat in heel Nederland kan staan c.q. hebben gestaan.
Ingrid

0939g

Bericht door Ingrid »

Interessant is de combinatie van twee mannelijke (?) heiligenbeelden boven het altaar. Het wijst op een mogelijke toewijding en dus op een potentiële naam voor de kerk. Vaste combinaties in de RK-liturgie zijn: Petrus en Paulus, Mozes en Aäron, Crispinus en Crispinianus. Plaatselijk kunnen er weer andere, minder gebruikelijke combinaties voorkomen. Een detailopname zou via de iconografie misschien kunnen ophelderen wie hier worden afgebeeld.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Turend naar de twee beelden valt mij op dat de gevel van het koor grotendeels gesloten is. De vorm van de koorramen zou herkenning van de buitenkant mogelijk moeten maken. Tegelijk vraag ik mij af of het zeker is dat dit een Nederlandse kerk is. Dit is wel essentieel voor de vraag of het zin heeft energie in dit zoekplaatje te stoppen. Zo ja, dan is een zoekactie naar deze kerk misschien een mooie boetedoening voor Dennis ;-)
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Inderdaad is de kerk wat bijzonder: geen neogotische in de stijl van Cuypers, Molenaar en Tepe. Opvallend zijn de begaanbare galerijen achter het altaar. Daar zou ik zo geen voorbeelden van weten. Verder zijn de bogen rechts en links (voor zover je van bogen kunt spreken) vreemd.
Overigens heb ik zelf exact dezelfde knielstoelen in huis gehad. Of dit betekent dat ze Nederlands waren weet ik niet. In ieder geval was het gebruik van zulke knielstoelen in deze opstelling in Nederland niet gebruikelijk; doorgaans vindt men hier banken. Knielstoelen dienden ter aanvulling. Misschien kan iemand anders hierover iets zeggen.
Overigens staan veelal onder het kruis Johannes en Maria afgebeeld. Is dit hier anders? Zijn het wel twee mannen?
Martin Snuverink
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Voor de knielstoel/bidstoel die ik bedoelde zie http://www.marktplaats.nl/ , zoeken originele bidstoelen. Deze bidstoelen waren zeer algemeen in de Nederlandse katholieke kerken.
Ingrid

0939g

Bericht door Ingrid »

Je hebt gelijk, Martin. Het gaat hier om een Calvarieberg, wat ik niet eerder opmerkte (zag het kruis aan voor een omlijsting). Een detailscan zal ons niet verder brengen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

0939g

Bericht door Ingrid »

Op de site van Berry Meesters staat bijgevoegde foto van het middenschip. Misschien dat iemand hiermee het gebouw kan plaatsen?
Bijlagen
Interieur kerk, g135.jpg
Interieur kerk, g135.jpg (125.23 KiB) 1530 keer bekeken
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Dit is het interieur van de Sint Odulphuskerk in Best.

Film- en Beeldbank Noord-Brabant. Collectie "Dye van Best" dvb00022 en dvb00288. En ook

home.planet.nl/~smets039/odulphuskerk.html
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”