0870 Marktzicht met padvinders

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0870 Marktzicht met padvinders

Bericht door Arnold Tak »

deze fotokaart heb ik al eerder geplaatst onder nummer 0669
nu heb ik een tweede exemplaar en vraag heel graag nogmaals aandacht voor de afbeelding
belijnde ongelopen fotokaart
ik heb er zelf een gevoel bij van 'onder de rivieren' maar dat is nergens op gebaseerd en ik heb de plank al heel dikwijls misgeslagen
wie slaat de spijker op zijn kop?
Bijlagen
870.jpg
870.jpg (95.73 KiB) 2417 keer bekeken
870a.jpg
870a.jpg (47.44 KiB) 1895 keer bekeken
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Nog geen idee waar dit is maar rechts zie ik een pandje met een hijsbalk.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Marktzicht

Bericht door Ingrid »

Sleutel kan zijn het hoekpand midden achter. Gezien de naam Marktzicht en de heren op het balkon, heeft dit pand hoogstwaarschijnlijk een horecafunctie gehad. De vraag is welke: café, koffiehuis, restaurant, hotel, pension? En waar? Er zijn ongetwijfeld vele locaties met die naam geweest.
Ik heb de krantenbank bij de KB eens doorgenomen voor de periode 1910-1940, zij het in bepaalde jaren en periodieken slechts steekproefgewijs. Ik vond de volgende adressen:

Hotel Marktzicht:
- Groningen, Veemarkt (ook wel 'Hotel de Haan', E.L. de Haan).
- Groningen, Veemarktstraat 25 (I.M. Cohen)
- Leeuwarden, Lange Marktstraat; later Nieuwe Veemarkt 22 (W. Kooistra)

Café Marktzicht:
- Amsterdam, Zeedijk nabij Nieuwmarkt
- Den Haag, Prinsegracht 120 (tot 1 augustus 1929; daarna koffiehuis/logement van de Volksbond tegen Drankmisbruik)
- Ede
- Hengelo (F. Karsch)
- Hoofddorp, Marktplein 31
- Medemblik
- Midden-Beemster (dhr. Molenaar)
- Rotterdam, Ged. Binnenrotte 130 (J. de Groot & A. Grietspoor)
- Rotterdam, Goudschesingel 188b
- Rotterdam, Noordplein 16 (dhr. Pompe)
- Schaesberg Lb. (H. Janssen-Rosenboom)
- Schinnen Lb. (Cals-Jacobs)
- Tilburg, Willemsplein (H. Jacobs-Maas)
- Uithoorn, (P.A. Goemans)
- Wolvega (J. Dragt)

Hotel-Pension Marktzicht
- Ginneken, bij Mastbosch
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Nog een paar Marktzichten ...

Bericht door jan spoolder »

Een tijdje geleden hebben Elisa, Theo B. en ik al eens een gezamenlijke poging ondernomen om dit plaatje op te lossen. Daar hebben we al vele uren werk in zitten.
Wij kwamen tot 117 marktzichten, die we allemaal zonder resultaat hebben nagetrokken. Alle bovenstaande exemplaren zijn daar ook bij.
Ik heb Ingrid het Marktzichtdossier toegemaild om te voorkomen dat zij dubbel werk gaat doen.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

bericht

Bericht door Ingrid »

Dank voor je moeite, Jan!
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Marktzicht of Markzicht?

Bericht door Ingrid »

Ginneken mag vervallen, want dat is een lees-/drukfout. Het pand heeft uitzicht op de Mark, niet op de Markt.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ingrid, dank voor je tips. Op de Markt in Ginneken (Breda) zit er wel één, maar die is het helaas ook niet, evenals Steenwijk en Zaltbommel.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Jammer dat de zoektocht naar zoveel panden genaamd Marktzicht niets heeft opgeleverd. Bevindt de mensenmassa zich op de (een) markt of is het denkbaar dat die achter Marktzicht ligt? Tussen Marktzicht en het pand dat met affiches is beplakt (Arnold, een detailscan?) loopt een straat. Het pand met de affiches heeft de voorgevel aan de andere kant. Het witgepleisterde pandje heeft een schoorsteen die tegen het hogere buurpand is gemetseld en de daklijst daarvan doorbreekt. De bebouwing is op enkele uitzonderingen na opvallend kleinschalig.
Paulvdw
Junior Zoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 25, 2013 5:22 pm

Bericht door Paulvdw »

Ik vermoed dat Baden Powell op deze foto staat (alhoewel de foto niet helemaal duidelijk is) met enkele hoogwaardigheidsbekleders (er staat iemand in een militair uniform bij). Mede nu de massa kennelijk voor iemand is uitgelopen en er ook op het balkon van Marktzicht mensen staan te kijken. Baden Powell is drie keer in Nederland geweest: in
1910 in Den Haag toen de eerste Nederlandse scouts werden geïnstalleerd, in 1932 op een nationaal scoutingkamp in Wassenaar. Hij kreeg toen ook een nederlandse
onderscheiding uitgereikt in het Kurhaus in Scheveningen Tot slot was hij op de wereldjamboree in 1937 in Vogelenzang. Is deze foto misschien in één van deze drie plaatsen of daar in de buurt genomen?
Paul
Paulvdw
Junior Zoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: do jul 25, 2013 5:22 pm

IJmuiden of Haarlem misschien?

Bericht door Paulvdw »

Ik heb ondertussen verder doorgezocht. Het is niet Baden Powell die op de foto staat. Volgens het scoutingmuseum is de foto tussen 1910 en 1914 gemaakt. Het kunnen zijn dat de foto is gemaakt tijdens het eerste internationale scoutingkamp in IJmuiden in juli 1913. Zie deze foto die in "het leven" stond:http://proxy.handle.net/10648/686a5e9c- ... 3048976d84. De foto komt in ieder geval qua sfeer sterk overeen met de foto van het zoekplaatje. Dan zou de foto in IJmuiden genomen kunnen zijn, maar ik heb geen foto met een "marktzicht" gevonden. De scouts maakten verder een tocht van IJmuiden naar Haarlem. Zou het in Haarlem kunnen zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Overijssel”