0805 monsterzalen Handelsvereeniging Gebr. Rikkers op huisnr. 99b (ovaal bordje)

Arnold Tak
Berichten: 17314
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0805 monsterzalen Handelsvereeniging Gebr. Rikkers op huisnr. 99b (ovaal bordje)

Bericht door Arnold Tak »

ongelopen belijnde fotokaart
ik heb me vandaag op het Gemeente Archief Rotterdam suf gezocht naar de lokatie, maar heb het niet kunnen vinden
zij waren gevestigd in Rotterdam vanaf 1925 aan de Wijnhaven 11 en vanaf 1926 aan de Hugo de Grootstraat 116a
op de deur links staat: geopend van 8 1/2 tot 6 uur
's zaterdags tot 4 uur
het vreemde is dat in telefoonboeken van latere jaren ook de openingstijden worden vermeld, maar in Rotterdam sloten zij altijd om 1 uur op zaterdag
OVAAL huisnummerbordje dus toch Tilburg, Groningen of elders?
in de gevel zijn bovenaan links en rechts twee -ik noem het maar- monogrammen aangebracht, wat lijkt op een verstrengeling van de letters C en W
rechts 99a, dus de opnummering loopt wel zoals in Rotterdam van oost naar west
Bijlagen
0805.jpg
0805.jpg (81.62 KiB) 1629 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Groningen?

Bericht door Martin Snuverink »

Ik zou dit in Groningen zoeken. Daar was een vestiging van Rikkers in 1950, maar op een ander adres: Zuiderpark 2.
Een mogelijkheid is Coehoornsingel 99 (afgebroken). Dit is achter de villa in het NO-kwadrant van het Emmaplein, westelijk van de Driemolendrift. Het Gedempte Zuiderdiep lijkt me minder passend.
Arnold Tak
Berichten: 17314
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

tijdsbepaling opname

Bericht door Arnold Tak »

het is natuurlijk onmogelijk om louter op basis van het afgebeelde een tijdsbepaling te geven
gezien het type fotokaart, de conditie waarin hij verkeert, de afbeelding e.d. zou ik het wel zoeken rond het jaar 1930
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

0805

Bericht door Peet Groeneweg »

Gebr. Rikkers N.V. adverteerde in de Leeuwarder Courant op 30-10-1930 met: Amsterdam-Den Haag- Rotterdam. Ook na deze datum nog verscheidene advertenties. Op 1 april 1959 overgenomen door Buhrmanns papiergroothandel.
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

0805 rikkers

Bericht door Peet Groeneweg »

Op 07-08-1943 het bijgaand bericht in het Rotterdams Nieuwsblad. Nog geen foto gevonden van 99 a/b maar de nummering van de Duyststraat loopt tot ver boven de 100. Als ik morgen tijd heb ga ik er even langs.
Bijlagen
Duyststraat 2.jpg
Duyststraat 2.jpg (19.92 KiB) 1601 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Peet groeneweg kan vann zijn fietstocht afzien, want ter plaatse van de de duyststraat 99 is nu allemaal (ver)nieuwbouw.
Peet Groeneweg
Zoeker
Berichten: 41
Lid geworden op: za sep 06, 2008 8:19 pm

Bericht door Peet Groeneweg »

:eek: Bedankt Martin, dan maar andere bronnen zoeken.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Rotterdam, Van Oldenbarneveltstraat 99b

Bericht door Martin Snuverink »

Eureka. Het adresboek van Rotterdam 1920 (het is maar een greep) vermeldt: Rikkers, N.V. Handelsvereeniging Gebr. Van Oldenbarneveltstraat 99b. Dit is in het gebombardeerde deel van de stad. Er is een piepkleine kans dat dit in het rijtje van 6 panden is dat het bombardement heeft doorstaan.
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Rotterdam

Bericht door Dennis »

In Amsterdam was het zo dat vestigingen van monsterzalen en dergelijke, die veelal een niet al te permanent karakter hadden, niet in de adresboeken vermeld werden en men zich beperkte tot vermelding van de hoofdvestiging met de vaste filialen. Mogelijk is dat hier ook het geval. Dan kun je lang zoeken in adresboeken. Ik ben er wel haast van overtuigd dat het hier om Rotterdam gaat, gezien de 99a en 99b. In de straat is tramspoor zichtbaar. Ik denk dat we ons moeten richten op een straat in Rotterdam met nummering hoger dan 99 waar een tram doorheen reed. Kan Hans Klaassen hier iets mee?
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Bravo Martin

Bericht door Dennis »

Ik zie net na het posten dat Martin het net gevonden heeft. Bravo Martin!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Rotterdam”