0800g processie

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0800g processie

Bericht door Arnold Tak »

harde foto formaat 11,5 bij 8 cm.
Bijlagen
0800g.jpg
0800g.jpg (121.88 KiB) 1376 keer bekeken
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Tilburg?

Bericht door Dennis »

Doet me erg aan Tilburg denken. Als het huisnummerbordje links op de gevel ovaal is is het mogelijk Tilburg.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

vorm huisnummerbordje

Bericht door Arnold Tak »

Dennis, de foto is wat dat betreft niet scherp genoeg, maar ik sluit niet uit dat het een ovale vorm heeft, dus Tilburg zou heel goed kunnen
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Rouwstoet?

Bericht door Martin Snuverink »

Dit lijkt me geen processie, maar een rouwstoet. De bij een processie zo karakteristieke baldakijn ontbreekt. In plaats hiervan lopen er een paar hooggehoede kraaien naar rechts gebogen een niet zichtbare kist te torsen. Vooraan loopt de dirigent het jongens- en mannenkoor het Dies Irae of het In paradisum te doen weerklinken. Vlaggen hangen halfstok, voorzover ik kan zien. Gaat het niet om de uitvaart van een belangrijk persoon? Ik zou dit in Noord-Brabant plaatsen met inderdaad verreweg de meeste kans op Tilburg. het oude deel van deze stad is flink op de schop gegaan, waardoor herkenning wordt bemoeilijkt. Zou de bisschopstad Breda eventueel ook nog kunnen? In 's-Hertogenbosch kan ik dit niet plaatsen. Dit zal tussen 1954 en 1960 zijn geweest. Het zou ook interessant zijn te weten wie hier ten grave wordt gedragen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Tilburg, Industriestraat, Noordstraat., niet Spoorlaan.

Bericht door Martin Snuverink »

Zie:http://www.regionaalarchieftilburg.nl/i ... oID=031778
Bij zoeken op http://www.regionaalarchieftilburg.nl/i ... &Itemid=46
Tilburg, Spoorlaan, 1960-1962 vindt u nog meer foto’s
Niets is in 1962 ontkomen aan de sloophamer.
Mijn reconstructie is als volgt. De fotograaf stond in de niet meer bestaande Industriestraat (hier loopt nu de Hart van Brabantlaan), met rechts de zijkant van de niet meer bestaande H.Hartkerk of Noordhoekkerk aan de niet meer bestaande Mozartstraat (nu Acaciastraat). We kijken dan op het knooppunt van de niet meer bestaande Lange Schijfstraat (rechts buiten de foto, nu Noordhoekring) en de Noordstraat (recht vooruit en naar links).
De aanduiding Spoorlaan bij archieffoto 31778 en enkele andere is volgens mij dus onjuist en moet zijn Noordstraat.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

weer een hele mooie oplossing, Martin

Bericht door Arnold Tak »

Martin, bedankt
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Dennis, jij natuurlijk ook bedankt

Bericht door Arnold Tak »

je gaf tenslotte de voorzet: Tilburg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

wel processie

Bericht door Ingrid »

De locatie is geweldig gevonden, maar de interpretatie wat minder. Dit is wel degelijk een processie: de bruidjes die rechts, langs een wit koord ter afzetting van de straat (of dragen ze het mee?), langs het trottoir lopen (zie ook links), zouden nooit meelopen in een begrafenisstoet. De hoge hoeden vormen waarschijnlijk het bestuur van een zang- of HAFA-vereniging, die door de hoek waaronder de opname is gemaakt, niet te zien is. De stoet komt uit de straat die links achter het hoekhuis ligt en volgt hier een bocht. Martin mist het baldakijn (in het Mestreechs: d'n Hiemel). Dit onderdeel, waaronder een pastoor of hogere katholieke geestelijke in een monstrans het Heilig Sacrament meevoert, is echter geen noodzakelijk onderdeel van processies. Alleen in een Sacramentsprocessie is het altijd aanwezig. Het is echter heel goed mogelijk dat een dergelijk baldakijn op de foto nog onzichtbaar is en pas volgt in de verdere stoet.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Tilburg”