0788g wsch. Utrecht

Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Zowaar toch Haarlem!

Bericht door Martin Snuverink »

Bij onderzoek naar het voorkomen van deze bovenleidingsmasten was ik zo slim om het boekje Trams en tramlijnen, 1924-1961 De ‘Blauwe Tram’ van L.J.P Albers (1971) uit de kast te trekken. Dit leerde dat deze opengewerkte palen met hun hoedjes door de NZHVM werden toegepast op het smalspoornet.
Dit moet toch érgens zijn, dus van de diverse adviezen moest er één fout zijn. Het inzien van Sander dat dit niet Haarlem is vertrouwde ik het minst. En dat zou terecht blijken.
De tramsporen maken deel uit van het smalspoornet in en rond Haarlem en wel de lijn naar Bloemendaal. Aanvankelijk was dit de ENET, vanaf 1924 de NZH(VM). Deze lijn heeft gereden van 1900 tot 1934. Kort na 1908 werd de lijn dubbelsporig.
Nu de plek. De fotograaf stond waar nu de rotonde in de Verspronckweg (N200) is . Het tramspoor loopt naar rechts over de Verspronckweg naar het Statenbolwerk en het hoofdstation Haarlem.
De straat met de bezonde huizen is de Jan Steenstraat in de wijk Kleverpark. Alle huizen op de foto zijn er nog. Op funda.nl, zoeken Haarlem of 2023, Verspronckweg 88, buurtfoto’s, zal alles duidelijk worden. De huizen in de Jan Steenstraat hebben op het parterre erkers gekregen. Ik schat dat de foto is genomen tussen 1930 en 1934.
Een aardig beeld van de traminfrastructuur in deze buurt geeft: http://ranh.pictura-dp.nl/index.php?opt ... ecord_id=3.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Haarlem, Verspronckweg, Jan Steenstraat

Bericht door Martin Snuverink »

Voordat Sjoerd me verbetert, hierbij een correctie die niets aan de juistheid van de oplossing afdoet. De getoonde tramlijn is niet de lijn Haarlem–Bloemendaal, maar de lijn Haarlem-Overveen. De ze boog bij de huidige rotonde in de Verspronckweg af naar het westen en ging via de Korte Verspronckweg, het spoorwegviaduct en de Julianalaan naar het station Overveen. Deze lijn werd in 1914 geopend en in 1934 gesloten. De geschatte datering van het zoekplaatje verandert daardoor niet.
Op de foto van de link zien we de aftakking van de Overveenlijn van de oudere Bloemendaallijn op de hoek van de Schotersingel en de Verspronckweg (links). Deze foto is genomen van de noordzijde van het viaduct Verspronckbrug in noordelijke richting.
Niet geregistreerd

tramsporen

Bericht door Niet geregistreerd »

Ah, dan zat ik toch goed met Haarlem. Op je uitleg is niets aan te merken hoor, Martin. Daar ben ik ook niet op uit. Ik sta alleen wel eens verbaasd over de tijd die je beschikbaar hebt voor je zoekwerk. Sjoerd Eeftens
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

echt niet te geloven toch haarlem !!! , de op de foto nog ontbrekende erkers gaven het dwaalspoor .. ik herkende het daarom niet als haarlem .
niet te geloven ook dat martin haarlem oplost die ik als haarlemmer niet kan plaatsen ... knap , knap
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

alstublieft, 2 lantaarnpalen aangeboden

Bericht door Arnold Tak »

mosterd na de maaltijd, maar toch ...
u vraagt en wij draaien
Bijlagen
0788ga.jpg
0788ga.jpg (88.73 KiB) 1392 keer bekeken
0788gb.jpg
0788gb.jpg (60.98 KiB) 1392 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Martin, top-oplossing

Bericht door Arnold Tak »

hartelijk dank voor deze weer super gevonden oplossing
Dennis
Senior Zoeker
Berichten: 252
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 8:09 pm

Speciale aanbieding

Bericht door Dennis »

Arnold! Dank voor deze speciale aanbieding! Je maakt van mij een gelukkig mens..... :D
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Haarlem”