0695 elektrische tram met bijwagen

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0695 elektrische tram met bijwagen

Bericht door Arnold Tak »

gelopen belijnde fotokaart, afgestempeld 19 juli 1912
de kaart is verzonden naar W. Woud in Delft door T.G. of G.T. Oostwoud (Oost-Woud?)
het aankomststempel Delft is heel goed te lezen, maar het afzendstempel is onleesbaar
is de kaart uit den Haag of Rotterdam afkomstig?
de bijwagen (mogelijk een oude paardentram) heeft wagenummer 4
Bijlagen
0695.jpg
0695.jpg (93.41 KiB) 1199 keer bekeken
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

De tram is hoogst waarschijnlijk een accu wagen. De electrische tram met een open balcon was van het type tweeramer en dat is deze beslist niet. De bijwagen is vermoedelijk wel een paardentram geweest deze heeft met nummer 4 wel in Den Haag gereden. De exacte locatie zal moeilijk te vinden zijn, maar vermoedelijk wel in Den Haag.

De eerste electrische tram in Den Haag reed op 6 Augustus 1904, dus kan gezien de datum van de foto deze niet in Den Haag zijn. Paardentram wagen 4 was ook anders, deze had een dakterras en zag er duidelijk anders uit. Dit type tram heeft wel gereden in Groningen voor zover ik weet en ik denk dat we het daar moeten zoeken.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Stoomtram den Haag -Delft

Bericht door Martin Snuverink »

Dit zijn wel degelijk Haagse rijtuigen. Waaruit is afgeleid dat het hier om een elektrische tram zou gaan, begrijp ik niet. Het is de stoomtram Den Haag-Delft, die tot 1924 heeft gereden.
In “Delft verleden tijd” van Sam Schillemans et al (Uitgave De Slegte) staat op blz. 68 een fraaie foto van zusje rijtuig nummer 3 op het Kalverbos, weer met dezelfde dakvorm.
Maar de allermooiste bewijsfoto staat in “Delft rond de eeuwwisseling” (uitg. Elmar, Delft, 2e druk). Daar staat op blz. 53 een foto van een stoomtramstel op het beginpunt aan de Oude Delft met ditzelfde rijtuig nummer 4 en rijtuig nummer 1.
Verder geeft foto 0.30319 van het Haags Gemeentearchief een beeld van rijtuig 4 op het beginpunt Huijgensplein in Den Haag. Foto 1.51891 laat de tram op de Rijswijkseweg zien.
Ook geeft http://www.museumstoomtram.nl/stoomtram ... jfHTM.html een aardige geïllustreerde beschrijving.
Daarmee is onweerlegbaar bewezen dat dit de HTM stoomtram Den Haag-Delft vv is.
Waar de opname precies gemaakt is, zal waarschijnlijk nooit helemaal te bewijzen zijn en is ook niet zo relevant. Verreweg het meest waarschijnlijk is het eerdergenoemde beginpunt aan het begin van de Oude Delft, gezien de treffende overeenkomst met de foto uit “Delft rond de eeuwwisseling”. Een tweede, minder waarschijnlijke mogelijkheid is het Kalverbos in Delft. Beide plekken waren zoals op het zoekplaatje voorzien van een stukje dubbelpoor.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

Martin, ja, elektrische tram, vlieg ik me daar even uit de bocht ...
waar is de bovenleiding?
wat een fantastisch wel gedocumenteerde reactie mogen wij weer van je lezen
ben er weer erg blij mee (zoals ik natuurlijk altijd bijzonder ben ingenomen met iedere reactie, ook van de andere plaatjespuzzelaars)
mijn site is gisteren weer zo goed bezocht -ik had eindelijk weer wat nieuw materiaal- dat ik met toch lichtelijk verplicht voel de komende tijd wat meer energie te steken in het plaatsen van ZP, weliswaar uit bestaande voorraad
voor reacties kunt u altijd rechtstreeks mailen aan arnoldtak@planet.nl
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Delft”