0606 truck en oplegger verhuiswagen?
-
- Berichten: 17286
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
0606 truck en oplegger verhuiswagen?
ongelopen belijnde fotokaart van een gesloten oplegger met daarop N.B. 5 en MARBE - GELCO
boven het raam van de truck staat NB11
enig idee waar deze combinatie met de 3 mannen staat?
boven het raam van de truck staat NB11
enig idee waar deze combinatie met de 3 mannen staat?
- Bijlagen
-
- 0606.jpg (80.95 KiB) 2789 keer bekeken
-
- Zoeker
- Berichten: 83
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 10:10 am
Meer info over dit bedrijf: http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/K ... jfCat.html
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 301
- Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
- Locatie: Rotterdam
De busoplegger zelf, heeft veel overeenkomsten met deze:
http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/K ... tseweg.jpg
De kleine trekker lijkt me een model van Kromhout, van vlak voor de oorlog (koplamp op spatbord i.p.v. op de voorbumper).
Opvallend het gebrek aan een kentekenplaat (of is die rechtsvoor onleesbaar boven de bumper geschilderd?).
Verder valt ook het platform op het dak op (zp. midden boven).
Wellicht een platform t.b.v. luchtverdediging zoals; uitzichtspunt, schijnwerpers, licht geschut, etc. Maar ook een platform voor reclamedoeleinden lijkt me reeel.
Naast het oorspronkelijke (rondom) masardedak, neem ik toch ook schuiframen waar.
Een locatie in R'dam centrum (voor bombardement mei 1940), lijkt me daarmee mogelijk.
Indien het paaltje direct achter de auto een hydrant zou kunnen zijn, graag een detailscan.
http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/K ... tseweg.jpg
De kleine trekker lijkt me een model van Kromhout, van vlak voor de oorlog (koplamp op spatbord i.p.v. op de voorbumper).
Opvallend het gebrek aan een kentekenplaat (of is die rechtsvoor onleesbaar boven de bumper geschilderd?).
Verder valt ook het platform op het dak op (zp. midden boven).
Wellicht een platform t.b.v. luchtverdediging zoals; uitzichtspunt, schijnwerpers, licht geschut, etc. Maar ook een platform voor reclamedoeleinden lijkt me reeel.
Naast het oorspronkelijke (rondom) masardedak, neem ik toch ook schuiframen waar.
Een locatie in R'dam centrum (voor bombardement mei 1940), lijkt me daarmee mogelijk.
Indien het paaltje direct achter de auto een hydrant zou kunnen zijn, graag een detailscan.
-
- Berichten: 17286
- Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm
adres ..
in mijn telefoonboek 1966 vind ik: Marbe-Gelco-Autodiensten, Hooimarkt 7. Deze lag iets ten noorden van het Haringvliet. Ik ga eens zoeken in deze omgeving: Oostplein, Oostmolenwerf, Groenendaal, Oosterkade/Maasboulevard, Admiraliteitskade. Er is natuurlijk heel veel weggebombardeerd in deze hoek van de stad. De foto lijkt me wel van na 1945.
Natuurlijk kan deze combinatie (truck met oplegger) heel ergens anders / onderweg hebben gestaan. Op de trekker boven het raam NB 11. Er bestond in Rotterdam ook een Nederlands Bevrachtingskantoor aan de Westzeedijk 118. Maar of de twee letters daarvan zijn afgeleid? Verder heb ik geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat het in Rotterdam is, buiten het feit dat het bedrijf een vestiging in Rotterdam had.
Helemaal bovenop het dak wel een opvallende opbouw. Is dit een reclamebord? Het dak eronder heeft voor wat betreft Rotterdam een ongebruikelijke constructie.
Natuurlijk kan deze combinatie (truck met oplegger) heel ergens anders / onderweg hebben gestaan. Op de trekker boven het raam NB 11. Er bestond in Rotterdam ook een Nederlands Bevrachtingskantoor aan de Westzeedijk 118. Maar of de twee letters daarvan zijn afgeleid? Verder heb ik geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat het in Rotterdam is, buiten het feit dat het bedrijf een vestiging in Rotterdam had.
Helemaal bovenop het dak wel een opvallende opbouw. Is dit een reclamebord? Het dak eronder heeft voor wat betreft Rotterdam een ongebruikelijke constructie.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 301
- Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
- Locatie: Rotterdam
Het oorspronkelijke viervoudige mansardedak herken ik ook niet als iets uit 010. Echter de brede stoep weer wel.
Ik zie niet in waarom op een wagen met de tekst Marbe Gelco nummering zou worden gebruikt van het Nederlandse Bevrachtingsbedrijf.
Het lijkt me logisch dat vestigingen van Marbe Gelco (dhr.Marger, van Gelder en Cornelissen) een telefoonaansluiting hadden.
Volgens de website van Noviviomagus is deze naam ontstaan in 1924.
Overigens is de aanduiding "rbe" mij hiermee niet duidelijk. Was er nog een 4e lijn?
http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/K ... Gelco.html
Dhr. van Gelder was actief op de lijn Nijmegen-Rotterdam.
Wellicht staan de vestigingen nog onder hun oorspronkelijke naam in het telefoonboek.
Dus: van Gelder, Rotterdam etc.
Enfin, intrigerend zoekplaatje derhalve ben ik inmiddels zo vrij geweest, een oproep in het gastenboek van noviomagus te doen m.b.t. zp 0606.
Ik zie niet in waarom op een wagen met de tekst Marbe Gelco nummering zou worden gebruikt van het Nederlandse Bevrachtingsbedrijf.
Het lijkt me logisch dat vestigingen van Marbe Gelco (dhr.Marger, van Gelder en Cornelissen) een telefoonaansluiting hadden.
Volgens de website van Noviviomagus is deze naam ontstaan in 1924.
Overigens is de aanduiding "rbe" mij hiermee niet duidelijk. Was er nog een 4e lijn?
http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/K ... Gelco.html
Dhr. van Gelder was actief op de lijn Nijmegen-Rotterdam.
Wellicht staan de vestigingen nog onder hun oorspronkelijke naam in het telefoonboek.
Dus: van Gelder, Rotterdam etc.
Enfin, intrigerend zoekplaatje derhalve ben ik inmiddels zo vrij geweest, een oproep in het gastenboek van noviomagus te doen m.b.t. zp 0606.
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am
-
- Senior Zoeker
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm
De truck lijkt me een tractor van het Amerikaanse merk 'International', type Harvester D=series uit 1937-1939. Dus vooroorlogs. Dit heb ik door te googlen op 'Truck International' en een jaartal en afbeeldingen. De foto kan dus heel goed vooroorlogs zijn maar niet meer dan enkele jaren voor 1940. Een Rotterdams gevoel krijg ik er niet erg bij.