0574 fabriekscomplex

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0574 fabriekscomplex

Bericht door Arnold Tak »

2 fotootjes van hetzelfde object
deze foto's en de navolgende komen allemaal uit één partij, vermoedelijk in noordelijk Nederland
Bijlagen
0574.jpg
0574.jpg (110.48 KiB) 2011 keer bekeken
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ik denk dat dit een houthandel/zagerij/schaverij in de provincie Groningen is.

Houtzagerij/schaverij J.M. Meihuizen in Wildervank was één van de grootste in het land en lijkt het meest op het zoekplaatje. Echter er zijn ook duidelijke verschillen met het zoekplaatje, die misschien door verbouwing/nieuwbouw na brand zijn te verklaren?
Bijlagen
Meihuizen W'vank.jpg
Meihuizen W'vank.jpg (69.33 KiB) 1868 keer bekeken
Niet geregistreerd

van Martin Snuverink

Bericht door Niet geregistreerd »

Kan dit de (uiteraard niet meer bestaande) stoomtimmerfabriek Molly van C. Roggenkamop aan het oostelijk einde van de Dijkstraat in Appingedam zijn? In 1889 had de fabriek 49 werknemers en was daarmee toen het grootste houtverwerkend bedrijf van de provincie Groningen.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Natuurlijk kan dat. Ik heb van deze fabriek in Appingedam geen foto's gezien of gevonden.

Ik denk wel dat we hier te maken hebben met een zagerij die aanvankelijk op windkracht draaide, dus een onttakelde houtzaagmolen. De stenen gebouwen links op de foto zouden van een aardappelmeelfabriek kunnen zijn.

De combinatie houtzagerij/aardappelmeelfabriek kwam o.a. voor in Veendam; in 1929 was er een grote ontploffing en brand bij de fa. Wilkens die zowel een houthandel als aardappelmeelfabriek dreven. De familie Wilkens had sinds 1870 in Veendam een grote aardappelmeelfabriek samen met de families Duintjer en de al eerder genoemde familie Meihuizen (Duintjer, Wilkens en Meihuizen: DWM & Co. NV)

http://www.hugovandermolen.nl/scripophi ... ilkens.php
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Zo te zien op het ZP, is er rechts een houtzagerij en links een aardappelmeelfabriek. Een nieuwe stoomketel ligt klaar voor installatie. Of is het de oude ketel?
Het spoor van Jan Spoolder is het juiste.
De onovertroffen molendatabase (http://www.molendatabase.org/molendb.php) bood uitkomst. Zoeken DB nummer 3447 en u krijgt de stellingmolen Welgelegen van Wilkens in Veendam, compleet met de hele geschiedenis op het scherm.
De mooiste bewijsfoto’s zijn te zien op:
http://www.hugovandermolen.nl/scripophi ... ilkens.php en op
http://www.remeijer.nl/ansichtkaarten/v ... oosterdiep. Bekijk de 5e, 6e, 7e en 8e foto. Hiervan is de 8e foto het meest overtuigend.
De plaatsbepaling wordt nu Veendam, Boven Oosterdiep 100 (bron: telefoongids 1950 op naam van Wilkens).
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Martin denk jij nu werkelijk dat ik deze foto's nog niet gevonden had? Ik heb ze in 2 van mijn reacties aangehaald. Het aantal afwijkende details is legio.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Martin denk jij nu werkelijk dat ik deze foto's nog niet gevonden had? Ik heb ze in mijn reactie van 17 juni jl. aangehaald. Het aantal afwijkende details is legio.
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

De site van Hugo van der Molen had ik zelf al aangehaald maar ik vind dat er te veel afwijkende details zijn om dit plaatje als opgelost te beschouwen. Dit geldt ook voor de overige foto;s waarnaar verwezen wordt (en die ik ook al had gevonden).
myself
Junior Zoeker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 11, 2008 11:48 pm

Bericht door myself »

Rink Oosting
Ik zal als Veendam kenner het definitieve antwoord maar geven. Een aantal hier heeft gelijk het is Veendam. Naast de houtzagerij van de fam Meihuizen en Wilkens was er nog een derde zagerij. Meihuizen in Wildervank , Wilkens en de fam Van Linge in Veendam. Deze fam. Van Linge bezat naast een houtzagerij ook een aardappelmeelfabriek, een ijzerhandel, een scheepswerf en was de geldschieter van de Veendammer Cartonnage Fabriek. Ook deze familie had banden met de scheepvaart evenals de fam Wilkens en Meihuizen. De loodsen van de houtzagerij hebben nog jaren dienst gedaan als caravanopslag maar zijn voor een aantal jaren terug afgebrand. De naastgelegen aardappelmeelfabriek werd in de jaren zestig overgenomen door AVEBE en fungeert tegenwoordig als researchcentrum van AVEBE
Bijlagen
154.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Bericht door jan spoolder »

Ik heb aardig wat tijd en moeite in dit plaatje gestoken en was er, net zoals Martin Snuverink, eigenlijk wel van overtuigd dat het in Veendam zou moeten zijn. Nochtans vond ik het door ons aangeleverde fotomateriaal te mager om als doorslaggevend bewijs te kunnen dienen. Ik denk dat met de foto's van Rink Oosting nu alle twijfel is weggenomen. Rink, bedankt voor het uitsluitsel dat je hebt gegeven.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”