0532 familie aan het water bij brug en sluis?

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0532 familie aan het water bij brug en sluis?

Bericht door Arnold Tak »

onbelijnde harde foto
opvallend is de straatlantaarn waar bovenop een pijltje is gemonteerd
het jaartal bovenin de brug is jammergenoeg niet te lezen
op de achtergrond hooischelven
brugwachter (en sluiswachter?) met pet en daarop een vignet
Bijlagen
0532.jpg
0532.jpg (63.28 KiB) 1659 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De foto is niet zo heel oud; ik denk jaren 1950. Voorbij de brug zien we de kap van een huis uitsteken; dit betekent dat het huis in de diepte van een polder ligt. Dan weten we meteen dat dit niet in de noordelijke provincies is, maar in Holland. Onder en achter de brug moet een schutsluis zijn. Aan deze kant is de hoge zijde. De familie ziet er zondags uit en pa rookt een sigaar. Het vaarwater is van enige betekenis.
Een mogelijkheid is de zogenoemde Snelle Sluis in Schielands Hoge Zeedijk West tussen Moordrecht en Nieuwerkerk. Deze sluis scheidt de Hollandse IJssel van de Ringvaart van de Zuidplaspolder. Nu is deze sluis een schakel in de enige vaarroute naar de Rottemeren.
Zie: http://www.nelen-schuurmans.nl/site/pdf ... %20H2O.pdf
Als u deze foto bekijkt, bedenk dan wel dat de dijk is verhoogd a.g.v. de deltawerken en dat over de dijk nu een bredere weg loopt. Volgens de topokaart van 1913 was hier toen een ophaalbrug. De brug van het zoekplaatje zou ongetwijfeld een nieuwere versie zijn.
Graag reacties van anderen. Als reacties uitblijven zal ik Pim van der Zalm inschakelen.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Miskleun

Bericht door Martin Snuverink »

Vergeet mijn vorige reactie. Die moet ik geheel herzien, omdat ik een stuk balustradewerk voor een dakkapel heb aangezien.
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Ik heb aardig wat vaarwaters, sluizen en ophaalbruggen bekeken en uiteindelijk beland in Mussel (Groningen).In de beeldbank Groningen staan ook een paar -niet al te duidelijke- foto's.
Bijlagen
Mussel-Zandtangersluis.jpg
Mussel-Zandtangersluis.jpg (68.06 KiB) 1351 keer bekeken
Zandtangersluis.jpg
Zandtangersluis.jpg (58.9 KiB) 1335 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Mussel, Zandtangersluis

Bericht door Arnold Tak »

Rien, ik ben benieuwd wat je allemaal aan afbeeldingen de revue hebt moeten laten passeren, voordat je de juiste brug te pakken had. Zal wel een geweldige klus zijn geweest. Is ook niet echt in de buurt van IJmuiden. Des te prijzenswaardig is het dat je het hebt weten te vinden. Getuigt van stug volhouden. Petje af. Hier past van mijn kant naast bescheiden stilzwijgen evenzo een klaterend applaus. Reuze bedankt.
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Hallo Arnold, bedankt voor je lovende woorden! Ergens in mijn achterhoofd had ik een beeld zitten dat ik deze situatie al eens eerder gezien had, maar wist niet meer waar. Af en toe maar eens gezocht op ophaalbruggen en sluizen, totdat ik uiteindelijk bij de Zandtangersluis kwam. Mijn eerdere gedachte dat ik de brug al meer gezien had kwam vanavond boven water. Op jouw zoekplaatje van 16 mei 2008, 0445 G stond een luchtfoto van een pand wat uiteindelijk opgelost werd. Het pand staat aan de Zandtangerweg!
De foto die ik toen had geleverd geeft het pand weer en de brug! Als ik misschien nog wat beter had nagedacht was het wel eerder boven water gekomen. Maar zoeken heeft ook een leuke kant want je komt hele mooie en leuke situaties tegen!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen”