0450g schoolgebouw gestempeld Haarlem 1940

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0450g schoolgebouw gestempeld Haarlem 1940

Bericht door Arnold Tak »

kaart is verzonden op 22 augustus 1940 door ir. Friedhoff naar den Heer G. Sarlemijn te Arnhem
hij meldt: Maandag 26 Aug. verwacht ik je gaarne op het bureau Openbare Werken te Haarlem.
De eigenaar van deze kaart heeft uitgeplozen dat de heer Friedhoff architect van scholen was.
Bijlagen
0450g.jpg
0450g.jpg (76.93 KiB) 1772 keer bekeken
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

wie weet het ? school of kerk ?... wat is het torentje rechts een schoolbel ? en waarom zit dat niet op het hoogste gebouw wat het meest logisch is .
Niet geregistreerd

Scholen van Friedhoff in Haarlem

Bericht door Niet geregistreerd »

Ir. Gijsbert Friedhoff heeft in Haarlem twee scholen gebouwd: in 1939 de J.P. Coenschool aan de Gijsbrecht van Aemstelstraat en in 1940 de Beatrixschool aan de G. Schoolmeesterlaan. Daarna werd Friedhoff rijksbouwmeester.

Ir. G. Friedhoff was o.a. rijksbouwmeester. Hij bouwde o.a. het stadhuis van Enschede. En in 1939 bouwde hij de Emmakerk van Amsterdam-Watergraafsmeer. Het lijkt me dat niet te krap op Haarlem e.o. gezocht moet worden. Bovendien neig ik er heel sterk naar het afgebeelde gebouw een kerk te noemen. Maar helaas kan ik nog niet ontdekken waar het kan zijn. = Bastiaan Stok.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

de ,,school ,, hoeft niet percee in haarlem te zijn .. is het geen kerkgebouw??
de beatrix school is het niet , de j.p coenschool heeft stijl overeenkomsten maar is het zoals ik op
funda kan zien ook niet
ook is de floraschool in haarlem van zijn hand , dit pand ken ik niet maar verwacht dat dit het ook niet is .
helaas zit ik in belgie en kan het even niet live checken .
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

ook van friedhoff zijn de volgende kerken in amsterdam emmakerk / middenweg . deze is het volgens mij niet
wagnerkerk / wagnerstraat amsterdam .. heeft bouwstijl overeenkomsten
het is dus mogelijk dat we een kerk zoeken
Kwakkel
Junior Zoeker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr apr 25, 2008 11:24 am

Bericht door Kwakkel »

Gijsbert Friedhoff (* Rotterdam 1892 - † Haarlem 1970)

Behoorde tot de stroming van het Traditionalisme (1930-1955)
Ook wel Delftse School genoemd. Stroming die de traditionele plattelandsarchitectuur wil behouden. Belangrijke kenmerken zijn dan ook het gebruik van baksteen en hellende daken. Vooral door de invloed van Grandpré Molière, die hoogleraar aan de Hogeschool in Delft was, werd dit een belangrijke stroming. De traditionele architectuur in Scandinavië van R. Östberg en Asplund gold voor enkele architecten als voorbeeld. Er zijn vooral woningbouw en kerkgebouwen in deze stijl gerealiseerd. Diverse tuindorpen en bijvoorbeeld plaatsen in de nieuwe Noordoostpolder zijn volgens de ideeën van het traditionalisme gebouwd.

Van zijn tekentafel kwamen o.a.:
- Amsterdam, Belastingkantoor (nu Kohnstammhuis)
- Bennekom, Instituut Rassenonderzoek 1954
- Ouddorp, Vuurtoren 1950
- Amsterdam, Emmakerk Watergraafsmeer
- Amsterdam, Kerk aan de R. Wagnerstraat
- Amsterdam, Van Heutzmonument, Olympiaplein

G.J.M. Sarlemijn (* 1909 - † 1993)

Behoorde tot de stroming van De Bossche School (1945 - 1970)
Stroming die ontstaat uit de Delftse School. Centraal figuur in deze stroming is priester en architect Dom van der Laan (1904-1991), die het Plastisch getal introduceerde. Deze verhoudingsleer ontwikkelde hij door verheffing van de wiskundige formule van de Gulden Snede tot de derde macht. De wiskundige formule hiervoor is: Breedte/Lengte = Lengte/Hoogte = Hoogte/(Lengte+Breedte).
Belangrijk voor de Bossche School was de 3-jarige Cursus Kerkelijke Architectuur in Den Bosch in de periode 1946 tot en met 1973. De opleiding is opgericht om architecten te begeleiden bij de kerkelijke wederopbouw.

Sarlemijn (met compagnon Evers) heeft vooral in Nijmegen en Amsterdam flink aan de weg getimmerd, maar nagenoeg alle van zijn hand verschenen ontwerpen werden na 1940 gebouwd. Het lijkt er dus op dat het gebouw op deze ansicht uit ± 1940 een ontwerp van Friedhoff moet zijn. Ik kan een heel eind met Wijngaarden meegaan in zijn veronderstelling dat dit wel eens een kerkgebouw in Haarlem zou kunnen zijn. Het is in elk geval niet de Emmakerk noch de Wagnerkerk in Amsterdam, die heb ik gisteren nog eens bekeken! :D

Bert Kwakkel
Niet geregistreerd

Friedhoff

Bericht door Niet geregistreerd »

Van de hand van Friedhoff zijn verder in Haarlem:
- Zijn eigen woonhuis aan de Beelslaan 28 (1938); dit lijkt me als oplossing niet mogelijk;
- Een LO school aan het Florapark 14 (1939).
Deze school (voorheen Haarlemmerhoutschool, nu Openbare Basisschool Bos en Vaart, locatie Bos) is bij de hoek met de Wagenweg. Het gebouw wordt door bomen dermate aan het oog onttrokken, dat ik het niet met funda.nl kan controleren. Ook andere beelden geven geen uitsluitsel. Sander van Wijngaarden?
Overigens maakt het gebouw van het ZP op mij meer de indruk van een pastorie met parochiehuis dan op een kerk of een school.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De vorige boodschap was van mij, Martin Snuverink
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

martin , bij deze school ben ik al eens wezen kijken , toen kwam ik tot de conclusie dat het daar helaas niet is ..
ik ben met je eens dat het niet echt op een school lijkt .
Van de heer friedhoff heb ik ook een kaart van de beatrixschool in haarlem , door hem zelf verzonden ook in 1940,
hij was dus zelfingenomen genoeg om kaarten van zijn eigen ontwerpen te verzenden.
we zoeken vermoedelijk een kerkgebouw ? ontworpen door friedhoff van voor 1940
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Friedhoff heeft ook aan minstens twee aula's op begraafplaatsen (mee)gewerkt. Een in Rotterdam Crooswijk en een op een begraafplaats in Haarlem. Crooswijk is het niet, maar Haarlem heb ik niet kunnen vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Haarlem”