0431 vóór slagerij op huisnr. 53

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0431 vóór slagerij op huisnr. 53

Bericht door Arnold Tak »

kaart aangeschaft als zijnde Rotterdam vanwege het ovale huisnummerbordje
tot op heden zelf nog geen oplossing kunnen vinden van deze ongelopen fotokaart
de eigenaar staat ongetwijfeld rechts, naast hem zijn vrouw (als rechterhand) en dan nog 2 slagersknechten
helaas staat er geen naam op de ruiten
wat opvalt is natuurlijk de architectuur van het pand
links naast de halfronde uitbouw is er trapsgewijs terugvallend gemetseld
doet een beetje denken aan Crooswijk, Spangen, Bergpolder (op Zuid ben ik minder bekend)
het ovale huisnummerbordje kan natuurlijk ook verwijzen naar bijv. Groningen, Tilburg, Schiedam en waar het nog verder voorkwam
Bijlagen
0431.jpg
0431.jpg (77.79 KiB) 1847 keer bekeken
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

detailscan

Bericht door Arnold Tak »

bij wie gaat er een lampje branden als hij deze toch wel opvallende architectuur ziet?
links boven de deur zijn 9 scherpe hoeken gemetseld met ernaast een halfronde gemetselde zuil op een uitstekende stenen voet
Bijlagen
0431c.jpeg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

wie geeft als eerste een reactie?

Bericht door Arnold Tak »

deze kaart staat al sinds 2008 op de site. Tot op heden is er geen enkele reactie op gekomen en dat terwijl de kaart toch wel wat prijs geeft: het pand valt op qua architectuur en het huisnummer is bekend. Aanvullend kan ik nog melden dat delen van Schiedam ook waren getooid met een ovaal huisnummerbordje. Wie geeft als eerste een aanzet?
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Groningen maakt een aardige kans. Straathoek met waarschijnlijk twee winkels in symmetrie. Geïnspireerd op Amsterdamse School. Bouwjaar 1920-1930.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Was ook al in het zoeken in Groningen. Omgeving Korreweg- Bernouilliplein heeft vergelijkbare bouwstijl. Maar (nog) niets gevonden.
In Rotterdam geen bruikbare slagers op huisnummer 53 in de adresboeken.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Lindenlaan hoek Irislaan Groningen

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Dankzij de tip Groningen.

Deze winkel staat op de hoek van de Lindenlaan en de Irislaan in de stad Groningen

https://goo.gl/maps/sTtW9FMd8PR2

Architect S.J. Bouma, zie verder link: http://amsterdamseschoolstijlgroningen. ... bouma.html

Het huisnummer hoort bij de Irislaan en is volgens mij 55.

In 1937 verhuisde slager M. Wijnberg vanuit Zwolle naar de Irislaan 55 in Groningen - Nieuwsblad van het Noorden/ (mogelijk in dienst A.S Gottfriedt)
In 1942 een advertentie van PJ Tjoelker slager Irislaan 55 in Groningen in het blad Storm van de Ned. SS
In 1965 was er nog een slagerswinkel gevestigd van P van der Veen - Nieuwsblad van het Noorden
http://www.delpher.nl/nl/kranten/result ... 1&coll=ddd
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Bericht door E. Petter »

Bravo Theo!
Ik had vooral in de Korrewegbuurt gekeken, in de Oosterparkpuurt had ik het niet echt meer verwacht..
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Tweemaal straathoek Irislaan

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Ik zie nu dat er op beide hoeken van de Irislaan met de Lindenlaan een zelfde situatie van de bouw is.
https://goo.gl/maps/96iHSwcuWkT2

Afgaande op de huisnrs en de advertenties in de kranten zou het de hoek links moeten zijn met huisnr. 55
Volgens de kranten van 1927 t/m 1942 slagerij A.S. Gottfriedt
daarna H.J. Tjoelker en in 1952 de eerste advertentie van P van der Veen tot minstens 1965.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Groningen, Lindenlaan hoek Irislaan

Bericht door Arnold Tak »

Wat een feest!! Ongelofelijk en dat na 8 jaar zonder een enkel aassie. Wat is het leven toch vol verrassingen en ik bedoel dan ook leuke verrassingen. Zelf had ik ook al eens alle slagers in Rotterdam nagelopen op nummer 55, maar zonder resultaat. Wat ben ik blij dat ik het nog eens probeerde via 'herkansing' maar nooit denkend dat dit zo snel tot resultaat zou leiden. En wat voor resultaat. BINGO!! Als liefhebber van de de Amsterdamse School-stijl ben ik extra in mijn sas. Over die architectuurstijl heb ik inmiddels heel wat boeken in huis. "Boetseren in baksteen" is zo'n kreet die me altijd is bijgebleven. Ook dat is hier weer goed te zien.
Leuk dat Martin als eerste de handschoen heeft opgenomen en wat een genot dat Theo het stokje direct heeft overgenomen. En met wat voor gevolg. Ja, mijn dag kan niet meer stuk. Graag bedankt ik Theo voor zijn opmerkelijke vondst en in het bijzonder voor de verwijzing naar de site over architect Siebe Jan Bouma, die ik eens uitgebreid ga bestuderen. Erwin, fijn dat je meezocht in Groningen. Dank daarvoor.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Groningen (stad)”