8308 stoomtrein bij perronnetje

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Arnold Tak »

8308.jpeg
8308a.jpeg
belijnde ongelopen fotokaart
voorop het locomotiefje 7202
op de achtergrond een naaldboom
JKrul
Zoeker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jan 14, 2022 10:25 am

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door JKrul »

Voor de datering: de stoomlocomotief "Rotterdam" kreeg in 1921 het nummer 7202, en ging in 1931 uit dienst: zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NS_7200
JKrul
Zoeker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jan 14, 2022 10:25 am

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door JKrul »

En hier een foto van de 7202 in Barneveld. Het is geen bewijs, maar wel een aanwijzing in welke regio we kunnen gaan zoeken.

Afbeelding
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Sjoerd Eeftens »

De vorige inzender heeft gelijk als hij stelt dat de foto is genomen aan de Kippenlijn van Nijkerk via Barneveld naar (thans) Ede-Wageningen.
De NCS had 9 van deze locs genummerd 81 - 89. Later bij NS kregen ze de nummers 7201 - 7209. Ze hadden ook een naam: deze loc had de naam "Rotterdam". Ze zijn 70 jaar oud geworden en hebben steeds dienst gedaan op de Kippenlijn. Oorspronkelijk hadden ze een korte, losse tender (voor kolen en water) maar werden later verbouwd zodat ze zonder tender voldoende kolen en water konden meenemen. Ze hebben ook gereden op Utrecht - Amersfoort in stoptreinen, op Utrecht - Baarn en op Utrecht - Soest, maar daar is het, gezien de emplacementslay-out zeker niet.
De loc is omgenummerd van 82 in 7202 in 1921. In 1937 werd het trajectdeel Nijkerk - Barneveld gesloten. Als het zp bij station Voorthuizen is, moet het tussen deze jaartallen zijn.
De Kippenlijn kende vier vrijwel gelijk aangelegde stations, wat de plaatsbepaling lastig maakt. Voorthuizen (stationsgebouw west van de lijn), km 9.745, werd in 1937 gesloten en opgebroken; Barneveld is het niet, want groter emplacement, Lunteren km 21.928 (stationsgebouw west van de lijn), Ede Centrum oorspronkelijk exact gelijk van emplacement, maar stationsgebouw oost van de lijn en al in de NS-tijd groter emplacement.
Blijven over Voorthuizen en Lunteren. Dan gaat het om de kenmerken van de omgeving. Lunteren had meer dorpsbebouwing, Voorthuizen meer groen.
Ik neig dus naar Voorthuizen tussen 1921 en 1937. Dan moet iemand plaatselijke foto's gaan vergelijken. Wie?
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Helaas is het nummer op de wisselkloot (contragewicht op de omzetstoel) niet leesbaar. Met verbeterd contrast kan dat cruciale info opleveren.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Arnold Tak »

extra scan en nog een kaart, wat een vergroting is van de eerder geplaatste
ik hoop dat ik zó goed aan het verzoek heb voldaan, anders hoor ik dat graag en ga ik weer aan de slag
8308B.jpeg
8308Aa.jpeg
8308Aa.jpeg (38.62 KiB) 236 keer bekeken
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Ik lees rechts op de wisselkloot het getal 1. De wissels werden genummerd naar gelang de kilometrering, dus wissel 1 ligt dan het dichtste bij het begin van de Kippenlijn bij km 0 in Nijkerk, waar overigens nog tot eind vorige eeuw het bord met het getal (km) 0 is blijven staan, terwijl de spoorweg er allang was opgebroken. Daar zijn ook foto's van.
Dan kijken we te Voorthuizen naar het zuiden richting Barneveld. De trein rijdt dan naar Nijkerk, naar het noorden.
Dan staat op de foto het stationsgebouw van Voorthuizen links achter de trein tussen de bomen.
Op andere foto's van Voorthuizen staan daar ook bomen, zoals op foto 03.2393 op de beeldbank van Barneveld.
Zoals gemeld werd de spoorweg er in 1937 opgebroken.
Het stationsgebouw bestaat nog en heeft een aanbouw gekregen van de daar gevestigde geloofsgemeenschap.
Een paar jaar geleden heb ik er nog een excursie per bus met spoorliefhebbers langs de restanten van de noordelijke Kippenlijn mogen leiden. De spoorweg is in Voorthuizen nu een straat.
Ook op Stationsweb staan foto's, die echter geen bewijs kunnen leveren. Maar dat bewijs komt zoals gemeld voort uit het nummer op de wisselkloot.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Dik »

Beste Sjoerd,
Ik was ook tot de slotsom gekomen dat Station Voorthuizen zo'n beetje de enige mogelijkheid was. Er van uitgaande dat dat zo is, kijken we niet naar het zuiden, maar naar het noorden. De sporen liepen aan de westzijde van het gebouw en de straat aan de oostzijde. Aan de westzijde van het gebouw loopt geen straat/weg.
Ik heb geen foto kunnen vinden die een sluitend bewijs levert. Wel een foto vanaf het noorden waarop het allemaal klopt, inclusief een zeer onduidelijk wissel, maar zonder de ladingmal rechts op het zptje.

https://www.archieval.nl/detail.php?nav ... &id=625424
Laatst gewijzigd door Dik op di nov 14, 2023 11:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Je hebt gelijk. Ik heb het wisselnummer aangezien voor een 1 maar het zal dan een vier geweest zijn. Het nummer op de wisselkloot is lastig te lezen. En ik heb er niet bij stil gestaan dat het emplacement inderdaad aan de oostzijde van het stationsgebouw lag. Ik ben er nota bene zelf geweest. We kijken dus inderdaad naar het noorden, en de trein gaat naar het zuiden naar Ede SS en komt van Nijkerk. Dank voor je correctie!
Mathijs
Senior Zoeker
Berichten: 358
Lid geworden op: vr okt 22, 2021 8:04 am

Re: 8308 stoomtrein bij perronnetje

Bericht door Mathijs »

Kan het niet Lunteren zijn?
Station-Lunteren.jpg
afb33.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Gelderland”