7469 boerderij, fotograaf Berssenbrugge

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

7469 boerderij, fotograaf Berssenbrugge

Bericht door Arnold Tak »

7469.jpeg
7469a.jpeg
7469b.jpeg
7469b.jpeg (16.36 KiB) 782 keer bekeken
belijnde, beschreven fotokaart, model doorloper
ik schat in dat de opname ongeveer vóór 1905 is gemaakt
niet alleen waar interesseert me, maar ook het gegeven achter deze kaart en deze beroemde fotograaf
als Rotterdam-verzamelaar kennen we de in Rotterdam geboren Henri Berssenbrugge, waar hij woonde aan het Boschje
in 1901 opende hij een atelier in Tilburg, in en om Tilburg maakte hij foto's van "het volksleven"
mogelijk is deze opname ook in die contreien gemaakt
mijn vraag: verkocht Berssenbrugge dit soort kaarten om in zijn levensonderhoud te voorzien?
in het in mijn bezit zijnde boek Henri Berssenbrugge, Straat- en landleven 1900-1930 komt deze opname niet voor
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Re: 7469 boerderij, fotograaf Berssenbrugge

Bericht door jan lemmens »

Boerderij van Riel, Kraaivenstraat, Tilburg

https://www.regionaalarchieftilburg.nl/ ... s=1&page=2
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7469 Tilburg, Kraaivenstraat, Boerderij van Riel

Bericht door Arnold Tak »

JanL., knap gezien, hoor. Je moet met je gevonden bewijsopname toch een flinke draai maken om daarin het zoekplaatje te herkennen. Beide opnames lijken niet op hetzelfde moment te zijn genomen. Ik dank je hartelijk voor het doorgeven van de gezochte lokatie.
Blijft de vraag nog staan of Berssenbrugge dit soort kaarten verkocht als broodwinning. En zo ja, hoeveel zou hij er dan van hebben verkocht en voor welk bedrag? De oplages waren natuurlijk veel kleiner en exclusiever dan die van machinaal gedrukte kaarten. Wellicht waren zijn afnemers dan meer kunstzinnige personen die ook iets meer voor een kaart konden en wilden betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Tilburg”