5693 hijskraan bij spoorbaan

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

5693 hijskraan bij spoorbaan

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
komt uit mijn partijtje 'hopeloze gevallen'
wat opvalt is het stempel linksboven met Kriegs…. (rond Eerste Wereldoorlog?)
de kraan is gemaakt door Figee in Haarlem - Holland
dan … de straatlantaarn en het vignet op de pet, is dit van de N.S.?
wordt er dan kolen gelost?
waar zijn die kleine karretjes voor bestemd?
genoeg vragen dus ...
Bijlagen
5693.jpeg
5693a.jpeg
5693b.jpeg
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

kolenlading

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Hier wordt een kolenhondje gevuld om te worden gelost op de tender van een locomotief. De foto is genomen op een stoomlocomotievendepot. Ik ga speuren in mijn archief.
Hans de Haas
Senior Zoeker
Berichten: 427
Lid geworden op: di mar 11, 2008 12:28 am

Bericht door Hans de Haas »

Langs het tracé van het Staatsspoor in Den Haag zaten veel kolen handelaren en was daar een (meerdere) kolenopslag. In de Rijnstraat, Lekstraat stonden ook dergelijke lantaarnpalen. Zie beeldbank HGA foto 4.00272. Hoewel wat mistig door een stoomloc is er nog een foto met lantaarn op het emplacement 0.61070.
http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeeldin ... afe4f3ddbc
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

kolenpark Staatsspoor

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Zoals ik al eerder aangaf, is de foto genomen op een kolenpark voor stoomlocomotieven. Er zijn daar geen kolen voor particulier gebruik opgestapeld, zoals op de achtergrond is te zien. Het gebeurt wel netjes, want anders kan de volgende bevoorrading niet plaatsvinden.
De ruwe kolen worden hier in een kolenhondje of kolenkat geladen. En dat kan omdat zo'n hondje of kat kon worden opgehesen. Op minder belangrijke kolenparken gebeurde dat met manden die de kolensjouwers leegkieperden in de kolentenders van de stoomlocomotieven. Op zeer drukke kolenparken waren kolentrechters aanwezig die met een grote kraan werden geladen. De locomotief reed daaronder en werd beladen door de trechter.
De tussenvorm zien we hier. Het elektrische kraantje van het Nederlandse merk Figee uit Haarlem (historie te vinden op de desbetreffende site) tilde het hondje op tot boven de tender, waarna de sjouwer het leegde en/of omkieperde in de tender.
Die elektrische kolenkraantjes konden uiteraard alleen werken als er elektriciteit aanwezig was, en dat was pas na 1900 het geval op een groot aantal stations.
Rotterdam DP en Leeuwarden waren de eerste twee stations in 1916 met een elektrische kolenkraan. Er zijn er tot 1947 zo'n 40 geplaatst in den lande, uiteraard als een station een flink stoomlocomotievendepot had. Die heb ik allemaal bekeken in de plattegronden en bestekken. Maar welke is het dan?
Op het Zp is ook een mast van de emplacementsverlichting van de toenmalige SS zichtbaar, waardoor, met enig voorbehoud, de zoekvoorkeur uitging naar die stations.
Achter het gehele tafereel is geen enkel decor te zien: geen huizen, gebouwen, inrichtingen, masten, of wat dan ook. Er is daar dus vrijwel niets.
Een derde zoekelement is de flinke schaduw over de voorzijde van de foto.
Een vierde zoekelement is de sporenligging: het voorste spoor vertakt zich met een wissel naar links toe, het achterste spoor loopt in feite tussen twee kolenparken in, en lijkt recht. De voorste twee sporen en het achterste spoor lopen uit elkaar naar achteren toe.
De foto is genomen in Vlissingen. Achter het depot was toen nog niemandsland, er liep alleen een iets verhoogde weg, en er lag een spoor naar de Buitenhaven. De schaduw wordt gevormd door SS-locomotievenloods S59 uit 1897; de fotograaf staat juist voor de noordelijke gevel en kijkt met zijn camera naar het noordoosten. Het wissel leidt rechtdoor naar de draaischijf links buiten beeld. Ik zal een bewijsfoto/tekening sturen naar Arnold Tak.

De leegstaande locomotievenloods is onherstelbaar vernield in de Tweede Wereldoorlog. Het depot was al gesloten in 1940, zodat de foto moet zijn gemaakt tussen ongeveer 1925 en 1940. Als er geen bestemming voor de foto is, wil ik die wel zoeken.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Vlissingen, kolenpark Staatsspoor

Bericht door Arnold Tak »

Sjoerd, we hebben wederom mogen genieten van je deskundigheid als DE sporenkenner van Nederland. Uit 40 mogelijkheden de juiste filteren blijft een heel karwei, maar jou lukte het weer. Zal wel een flinke klus zijn geweest om het juiste spoor te vinden. Ik dank je dan ook hartelijk voor al je werk, je vondst en complimenteer je graag met je succesvolle gepuzzel.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zeeland”