4354 vrijstaand gebouw (gemaal?) op dijk

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4354 vrijstaand gebouw (gemaal?) op dijk

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart op Gevaert-papier
Bijlagen
4354.jpeg
4354a.jpeg
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Victoriahoeve in de Biesbosch (gem. Drimmelen)

Bericht door Martin Snuverink »

Deze foto is jaren geleden al eens als zoekplaatje uitgezet, maar nimmer opgelost. Ik heb nog eens goed gekeken naar het landschap (jonge zeeklei, compartimenteringsdijken, verlatenheid en een hoogspanningsleiding) en kwam ik uit in de Biesbosch als zoekgebied, waar je niet zo gauw aan zou denken. De boerderij staat op een terp, ten westen van een hoogspanningsleiding. (De foto is in oostelijke richting genomen.) In de Biesbosch loopt deze leiding van de Amercentrale bij Geertruidenberg naar Krimpen a/d IJssel. Deze leiding liep er volgens de topokaart (Dordrecht / Raamsdonksveer, te vinden op watwaswaar.nl) van 1950 nog niet, maar in 1959 wel. Gebaseerd op de topokaart van 1959 en gelet op de zonstand en de afstand tot de hoogspanningsleiding kom ik uit op de boerderij “Victoriahoeve” (bij de coördinaten 115 / 417 op de topokaarten. Dit erf bestond in 1959 uit een groter boerderijgebouw en ten westen ervan een klein vierkant gebouw aangeduid als “motorgemaal”. Inderdaad op een terp en met binnendijken alom. In 1969 blijkt het motorgemaal als gebouw nog wel te bestaan, maar zonder de aanduiding gemaal. In 1988 is het grote gebouw verdwenen, maar het voormalige motorgemaal staat er nog steeds.
De hele omgeving is trouwens in de jaren 1970 zeer grondig op de schop gegaan voor de aanleg van de spaarbekkens. De Victoriahoeve – de laatste decennia als vakantieverblijf - is in die tijd aan de ondergang ontsnapt. Maar door weer nieuwe werken moest Victoriahoeve in 2008 na een beroepsproces toch het loodje leggen.
Bewijsafbeeldingen vinden is weer een moeilijk punt. De laatste bewoner, de cardioloog Elma J. Gussenhoven, heeft het huisje geschilderd. Zie: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenl ... g-1.428875. Zie voorts: http://www.adviesgroepbormenhuijgens.nl/bbzwartblz.php.
Elma zou eventueel de oplossing kunnen vestigen, maar dan moeten we haar eerst vinden.
Maar nu het plaatje volledig blijkt te kloppen met de topokaart van 1959 (http://watwaswaar.nl/#S8-Lw-6-fC-1v-1-----k7v).
Merkwaardig is dat het huisje met zichtbaar piramidedak nog steeds op dezelfde plaats staat op google.maps, maar het is niet meer over de weg bereikbaar.
Wat mij betreft is het zoekplaatje volledig en met zekerheid opgelost. Mede gelet op de kampeertenten zal de foto zijn genomen tussen 1953 (na de watersnood) en 1965.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

De bewijsvoering lijkt mij wel rond, maar voor wie het naadje van de kous wil weten: https://aminer.org/profile/elma-j.-guss ... dd74e42d70
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ingrid, helaas krijg met jouw link geen website te voorschijn.
De link van Jan Lemmens stond ook al in mijn verhaal.
jan lemmens
Senior Zoeker
Berichten: 983
Lid geworden op: di okt 28, 2008 8:38 pm

Bericht door jan lemmens »

Martin, sorry. Ik vond het een zeer knappe oplossing. Na dat ik het geplaatst had en gezien, dat het er al stond, dacht dat ik het weer verwijderd had, maar dat was dus niet.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Martin, bij mij werkt de link wel. Ik vond dit mogelijk al wat ouder adres: Elma J. Gussenhoven,
Erasmus University, PO Box 1738, 3000 DR, Rotterdam, The Netherlands.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Ja Ingrid, Elma Gussenhoven is of was als cardioloog / wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Haar vader was - meen ik - ook cardioloog.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Martin Snuverink schreef:Elma zou eventueel de oplossing kunnen vestigen, maar dan moeten we haar eerst vinden.
Op die verzuchting gaf ik dus antwoord ... :)
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Biesbosch (gem. Drimmelen), Victoriahoeve

Bericht door Arnold Tak »

Martin, je bent nog even scherp, vernuftig en vasthoudend als toen ik je meer dan 10 jaar geleden voor het eerst leerde kennen als fervente en gedreven oplosser. Weer een staaltje van jouw kunnen dat zich op de een of andere manier toch steeds weer onderscheidt. Jij komt met landschappelijke zaken, zonnestand e.d. die voor ons dikwijls in het verborgene blijven. Ik voel het bij jou altijd zo: je liep voor de troepen uit en hebt nog steeds je eigen stijl. Dank voor je niet aflatende inzet. Graag dank ik ook Jan Lemmens en Ingrid voor hun bijdragen. Het is altijd prettig om te merken hoe er wordt meegedacht en meegezocht. Dat is voor degene die de eerste aanzet heeft gegeven, denk ik, ook een stimulans en beloning. Samen sterk.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Noord-Brabant”