1252g twee bruggen in kleinstedelijke situatie


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1252g twee bruggen in kleinstedelijke situatie

Bericht door Arnold Tak »

belijnde en beschreven fotokaart zonder zegel en zonder stempelspoor
verzonden aan den Heer J. Hazes, kamp te Laren
wat op valt is het ingemonteerde portretje van de jongen
zou hij mogelijk in het water zijn verdronken?
op achterzijde BRIEFKAART met gedeelde achterzijde
Bijlagen
1252g.jpg
1252g.jpg (118.15 KiB) 1652 keer bekeken
Niet geregistreerd

Leiden, Vliet met Neksluisbrug vanaf Jan van Goyenkade

Bericht door Niet geregistreerd »

Analyse. Hier is duidelijk een kruispunt van 4 waterwegen te zien. De brug op de voorgrond is vrij hoog en doet denken aan een brug over een trekvaart. De brug verderop is een gemetselde stadsbrug met een horizontaal bovendeel. Vermoedelijk kruist hier een trekvaart een stadssingelgracht. De lantaarnpaal is vermoedelijk Leids. Tot zover de analyse.
Er zijn maar twee situaties in Leiden die in aanmerking komen. De ene is bij de Marepoort (de Mare of Haarlemmertrekvaart), maar daar is het niet. De andere is de kruising van Vliet en Witte Singel. Hier is het wel.
De fotograaf staat op de Jan van Goyenkade ter hoogte van de voormalige Neksluis en kijkt door de Neksluisbrug over de Witte singel(gracht) naar de monumentale stenen Vlietbrug.
Opgelost zoekplaatje 282 van zoekplaatjes.nl geeft de positie van de fotograaf.
Op http://www.leidenarchief.nl/index.php?o ... &Itemid=26, zoeken Neksluisbrug, staan verschillende bewijsfoto’s. Let vooral ook op de karakteristieke lantaarnpaal.
Voor een panorama, zie
http://www.panoramio.com/photo/785284.
Martin Snuverink
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Verdronken?

Bericht door Ingrid »

Dit zoekplaatje is qua locatie weer eens door Martin opgelost. Op Arnolds vraag: 'Wat doet het portret van die jongen op deze kaart, is hij hier verdronken?', heb ik geen antwoord gevonden in de gedigitaliseerde Nieuwe Leidsche Courant (zie de hierboven genoemde website van het Leids archief). Een intrigerende foto. Misschien moeten we de tekst op de achterzijde eens nader bekijken (scan?). Ik vond een prentbriefkaart van Diergaarde Blijdorp waarop eveneens een jongensportret was ingemonteerd. Het bleek een uitnodiging te zijn aan een tante om deel te nemen aan de festiviteiten rond 's matroosjes verjaardag. :)
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Opgelost

Bericht door Martin Snuverink »

Arnold, zou je dit plaatje aub ookbij de opgeloste willen voegen?
Groet, Martin
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Leiden, Vliet met Neksluisbrug vanaf Jan van Goyenkade

Bericht door Arnold Tak »

Martin en alle andere trouwe sitebezoekers, zoals jullie hebben gezien ben ik de laatste tijd niet toegekomen aan het bewerken van mijn site. Een tweetal studies en het meewerken aan een tweetal boeken slokken heel veel tijd op. Daarnaast ben ik ook weer 2 dagen in de week aan de slag voor iemand. Naast mijn vrijwilligerswerk bij het Gemeente Archief Rotterdam, het Gilde Rotterdam en de Stichting Ons Rotterdam en het bezoeken van prentbriefkaartenbeurzen is mijn agenda behoorlijk gevuld. Wat betreft de studies komt het einde in zicht, dan krijg ik gelukkig weer wat 'lucht'.
Ik heb nu gelukkig even wat ruimte om aan mijn site te werken, ondanks het mooie voorjaarsweer (dan toch maar even achter de PC).
Martin, hartelijk dank voor je oplossing. Kan ik a.s. zaterdag op de beurs in Bunnik de eigenaar weer gelukkigt maken. De PBK-beurs in Bunnik is trouwens een aanrader van de eerste orde.
Vragen? arnoldtak@planet.nl
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

achterzijde van de kaart

Bericht door Arnold Tak »

Ingrid, de achterzijde biedt qua beschrijving helaas geen aanknopingspunten:
verzonden: van Jan v. R. en Pieter
aan: den Heer J. Hazes
Staf-Muzikant b/h 4e Regim Infant
Kamp
te Laren (NH)
niet met de post verzonden (geen postzegel, geen afstempeling)
BRIEFKAART met de pen doorgehaald en Drukwerk boven geschreven

misschien heeft Jan (vader?) dus rechts een portretje van Pieter (zoon?) ingemonteerd
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”