1238g Zeeland 1910 (helft van stereo)


Alle zoekplaatjes die zijn opgelost, kunt u hier nog eens nakijken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1238g Zeeland 1910 (helft van stereo)

Bericht door Arnold Tak »

helft van stereokaart
als u een bepaald detail gescand wilt hebben, raag even een seintje naar arnoldtak@planet.nl
Bijlagen
1238g.jpg
1238g.jpg (85.09 KiB) 1718 keer bekeken
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Volgens mij is dit geen Zeeland. Het komt mij bekend voor als IJmuiden. In de verte is het forteiland met het fort zichtbaar. De weg links liep tot aan het semafoor, later is aan deze kant de vissershaven aangelegd. De vissersschepen lagen voor die tijd aan de steiger rechts.
Ik ben nog op zoek in mijn archief naar een bewijsfoto.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

IJmuiden, Vissershaven

Bericht door Martin Snuverink »

Rien zit volgens mij goed met IJmuiden, maar het betoog klopt niet helemaal.
De Vissershaven dateert van 1896. Het Fort bestond wel, maar was nog geen eiland. In 1929 komt de Noordersluis met een kanaal noordelijk van het fort gereed. De topokaart van 1924 geeft het fort wel reeds als eiland weer, beduidend groter dan het nu nog is. De Haringhaven kwam in 1920.
Ik denk dat de foto is genomen vanaf de Trawlerkade ter hoogte van de Vuurtoren(straat) (Hoge Licht of Binnentoren), waar nu de ingang van de Haringhaven is. Op het zoekplaatje is het fort nog geen eiland.
Zie de link en oordeelt u zelf aan de hand van de foto die vanaf de Binnentoren is genomen:
http://www.beeldbank.noord-hollandsarch ... A001003099.
Rien Roodzant
Senior Zoeker
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 09, 2008 6:54 pm

Bericht door Rien Roodzant »

Martin, je hebt volkomen gelijk! Ik was in de war met een soortgelijke steiger aan het Sluisplein, maar vandaaruit keek je,in het verlengde van de weg, langs het fort en niet er tegenaan. Ik heb een foto van de vissershaven gevonden waarop je de steiger aan de linkerkant ziet en ook de weg ziet lopen. Als je aan de rechterkant tussen de loods en de masten kijkt dan zie je het fort liggen. De foto is uit 1899.
Bijlagen
Vissershaven-1899.jpg
Vissershaven-1899.jpg (229.94 KiB) 1682 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

IJmuiden, Vissershaven

Bericht door Martin Snuverink »

:) Rien, fraaie foto met het fort op de achtergrond! Als de dwarsgestreepte vuurtoren de Buitentoren is, valt de Binnentoren juist links buiten de foto. Dan vallen alle puzzelstukjes op de juiste plaats en is het plaatje m.i. opgelost.
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Ja, de dwarsgestreepte toren is de buitentoren, toen nog in volle lengte! In 1910 is de toren ingekort, het bovenste gedeelte is naar Vlieland overgebracht en doet daar nog steeds haar werk als vuurtoren!
(dit even terzijde).

Groeten, Rien
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

IJmuiden

Bericht door Arnold Tak »

Rien en Martin, dat was een mooie duet of een-weetje (afhankelijk of je muziek- of voetballiefhebber bent) tussen jullie beiden. Dank daarvoor.
Plaats reactie

Terug naar “Opgelost”