1067 Magasin Le Soutien


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van winkels die ouder zijn dan 6 weken.
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 730
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Ingrid probeer Eemland eens met Elisabethdorp i.p.v. ElisabethSdorp.
Ingrid

1067

Bericht door Ingrid »

Ik krijg wel de beschrijvingen, Dik, maar niet de plaatjes. Daar heb ik in 'Zeeland' ook problemen mee, dus ik neem aan dat het in mijn instellingen zit. Net te veel digibeet om het niet te kunnen vinden!
Niet geregistreerd

Bericht door Niet geregistreerd »

Kijk of javascript in je browser staat ingeschakeld (voorkeuren browser).
Peet
Niet geregistreerd

oldebroek

Bericht door Niet geregistreerd »

De mededelingen op die site zijn wat onduidelijk vind ik . Er wordt gesproken over 5 barakken in Oldebroek maar ook over veel grotere aantallen. Ik citeer:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het Kamp Oldebroek was in januari 1915 zover gereed dat 1.200 Belgische militairen uit de kazerne te Leeuwarden en 2.300 Belgen uit de kazerne te Assen naar dit kamp konden worden overgebracht; de provisorische interneringskampen in Leeuwarden en Assen konden daardoor worden opgeheven. De totale bezetting van Kamp Oldebroek was uiteindelijk 24 officieren, 2 aalmoezeniers en 3.485 minderen. De Belgische reserve-kolonel Bernelot Moens werd met het bevel belast.


Een van de kampstraten in Kamp Oldebroek


Het kamp bestond uit 17 barakken waarvan twee bestemd waren voor onderofficieren. Er werd een kantine gebouwd; schoolbarakken werden ingericht en er was ook een bibliotheek aanwezig. Oldebroek was een legerplaats waar de Artillerie Schietschool van het Nederlandse leger gevestigd was. De daar beschikbare faciliteiten, o.a. een ziekenzaal, stonden ter beschikking van het kamp. Ook voor ontspanning werd gezorgd: er waren o.a. twee muziekkorpsen.

Mogelijk worden de verschillen veroorzaakt doordat er een apart vrouwenkamp was.

Heel leuke site trouwens, kende ik niet.

Mvg. W. Fennis (mw)
Ingrid

1067

Bericht door Ingrid »

Ja, een mooie en informatieve site. Het gaat echter niet om het manneninterneringskamp Oldenbroek, dat in bouwstijl veel eenvoudiger is dan het zoekplaatje, maar om de vrouwenaccomodatie Moensdorp (per 1 september 1916 officieel verplaatst naar Harderwijk), of de vrouwenaccomodatie Elisabethdorp bij het manneninterneringskamp Amersfoort/Zeist.
Oldenbroek bestond (met veel andere accomodaties voor mannen in de periode 1914-1918) al voor de Eerste Wereldoorlog als kamp voor Nederlandse militairen.
Arnold Tak
Berichten: 17229
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

reactie gegeven op de VerzamelJaarbeurs

Bericht door Arnold Tak »

Han Ruijters dacht aan Amersfoort, kamp Leopoldsdorp. Hij had het over twee verschillende soorten daken ...
Plaats reactie

Terug naar “Winkels”