2549 gevelwand met opvallende ingang en rechts winkel


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van stads- en dorpsgezichten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2549 gevelwand met opvallende ingang en rechts winkel

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Bijlagen
2549.jpg
2549a.jpg
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Als we twee huisnummers kunnen lezen, zijn we al een heel eind!
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

huisnummers 85 en 87

Bericht door Arnold Tak »

Martin, ik zie links van het pilaartje een huisnummer, ik denk 85 en rechts naast de deur ik denk 87. Maar het kan ook zijn 35 en 37. Het zijn vierkante huisnummerbordjes.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink: Barbarossastraat Nijmegen?

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ik vermoed dat dit de Barbarossastraat in Nijmegen is. Deze straat is vrijwel volledig verwoest in 1944. Op de veronderstelde plaats staat nu (nog) het hoofdkantoor van Royal Haskoning, dat binnenkort na de fusie met DHV naar Amersfoort gaat verhuizen.
Opgelost zoekplaatje 1198 van http://www.onbekendinnederland.nl/oplos ... index.html (3e foto) toont dezelfde straatzijde, maar dan veel later en van de andere kant genomen. Een onomstotelijk bewijs heb ik niet gevonden.
Als dit niet de Barbarossastraat is, moet het elders in Nijmegen zijn.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Bericht door Wim »

Nijmegen is heel aannemelijk. Van de Barbarossastraat is helaas weinig beeldmateriaal te vinden. Via de Nijmeegse kranten ben ik iets wijzer geworden.

Melkerij Erlecom was eerst op Barbarossastraat 93 gevestigd (o.a. 1909), later op Barbarossastraat 51-53-55 (http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_deta ... ossastraat 51). Er is dus een vernummering geweest. Na die vernummering was 61 het hoogste nummer van een rijtjeshuis (zie http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/R ... ta/19.html). Dit kan dus alleen Barbarossastraat 85 en hoger zijn in de tijd dat de melkerij nummer 93 had. Als de nummers op het zoekplaatje oplopen vanaf 85 is de winkel in de verte 93, dat kan dus niet want dat adres was van het vrijstaande pand van de melkerij. De optie dat dit Barbarossastraat 35 en hoger is verdient nader onderzoek. Het winkeltje rechts is dan 43. Barbarossastraat 43 was links van de melkerij en is niet te zien op foto 1198 van Onbekend in Nederland. Uit de kranten blijkt niet dat op Barbarossastraat 43 een winkel heeft gezeten.
Niet Geregistreerd

Van Martin Snuverink

Bericht door Niet Geregistreerd »

Ja, Wim, natuurlijk ben ik er ook niet zeker van dat dit de Barbarossastraat is, anders had ik niet zo gereageerd. Dat dit Nijmegen is baseer op de de typische Nijmeegse tuinhekken en de combinatie van sfeer en bebouwing. Helaas heb ik er nog geen alternatief gevonden. Barabarossastraat kwam op vanwege de bomen, het profiel, de oneven huisnummers in combinatie met zonstand en het feit dat daar in 1944 veel was verwoest. Dus voorlopig blijven zoeken in Nijmegen.
Verder: is het zeker dat rechts op het zoekplaatje een winkeletalage staat? Het zp dateert naar mijn schatting van 1900-1910. Dit maak ik op uit vergelijking van de omvang van de bomen met andere foto's. Er is geen stad in NL met zoveel beboomde straten van rond 1900 als Nijmegen ten zuiden van de vesting. Dit is heel mooi te zien op de topokaarten van http://watwaswaar.nl.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvulling

Bericht door Arnold Tak »

als ik deze kaart nog eens goed bekijk, valt me op:
- het zijn 4 los van elkaar staande huizenblokken. Het vreemde is wel dat het derde van links geen voordeur aan de voorzijde laat zien, alleen maar een tweetal ramen. Het derde en vierde pand laten identieke gevelversieringen zien en lijken daarom bij elkaar te horen.
- het tweede pand van links heeft twee rooilijnen. Eén voordeur achter de pilaar en eentje iets naar voren rechts ernaast. Misschien dat een oude stadsplattegrond deze terugspringende gevel laat zien.
Rechts is inderdaad een winkel met zo'n gebogen reclametekst op de etalageruit.
Ergens een detailscan van willen? Laat even weten.
Wim
Senior Zoeker
Berichten: 762
Lid geworden op: do mar 06, 2008 11:55 am

Re: 2549 gevelwand met opvallende ingang en rechts winkel

Bericht door Wim »

Barbarossastraat 35 en hoger in Nijmegen valt definitief af. Uit het Kadaster blijkt dat die pas in de jaren '30 gebouwd zijn op een stuk grond dat eerst behoorde aan de villa op de hoek Batavierenweg-Beatrixstraat. De achterkant van deze huizen is te zien op luchtfoto https://studiezaal.nijmegen.nl/detail.php?id=232778. Daarop rechts de korte Beatrixstraat. Aan het groen grenst de Batavierenweg, daarboven de Barbarossastraat. Daaraan gerekend van de Beatrixstraat eerst met schuine daken de bouw uit de jaren '30: de huisnummers 29-47 (en op de hoek Beatrixstraat 3).
We zien op het zoekplaatje twee gangen tussen de huizen. Ik vind dat niet zo goed passen in Nijmegen.
Plaats reactie

Terug naar “Stads- en Dorpsgezichten”