7951g stoomlocomotief bij remise - EJD

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

7951g stoomlocomotief bij remise - EJD

Bericht door Arnold Tak »

7951g.jpeg
belijnde ongelopen kaart op Gevaert-fotokaartpapier
op de rechter locomotief No. 6320 of 6329
Sicco Fockens
Zoeker
Berichten: 66
Lid geworden op: do mar 06, 2008 1:21 pm
Locatie: Blijham

Re: 7951g stoomlocomotief bij remise

Bericht door Sicco Fockens »

De serie 6300 liep maar tot 6322, dus zou het de 6320 moeten zijn. Deze serie was bedoeld voor het rijden van kolentreinen naar west-NL, ik weet niet of er ook naar O en N-NL gereden werd met deze locs. Links een ex UK drieasser, die na de oorlog in NL zijn gebleven en zijn bijbesteld. Eens zoeken of deze kaart niet ergens op een andere spoorsite staat.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7951g stoomlocomotief bij remise - EJD

Bericht door Sjoerd Eeftens »

De locomotieven staan voor de grootste, ooit voor de Staatsspoor gebouwde rechte locomotievenloods te Maastricht. De loods kwam in dienst in 1919. Er waren toen 40 locomotieven in depot. De loods had 17 sporen. Het depot Maastricht werd opgeheven op 6 januari 1958 toen de stoom al aardig uit het land was verdreven. Wat de locomotieven betreft: daarover heb ik mijn maat Paul vragen gesteld. Wat Sicco opmerkt, is juist. Wellicht kunnen we iets dichter bij de datum komen omdat bekend is welke locs er wanneer in depot waren. Op dat punt ben ik niet de expert.
Sjoerd Eeftens
Zoeker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 10:15 pm

Re: 7951g stoomlocomotief bij remise - EJD

Bericht door Sjoerd Eeftens »

Mijn toeverlaat op stoomgebied (Paul) meldt het volgende: "Dit is inderdaad Maastricht, geheel rechts een 6300 (mogelijk de 6304, die tot het laatst de schoorsteenkroon had) en daarnaast de 6110. De 'wang' tegen de rookkast verraadt dat dit de jongste 6100 moet zijn. De foto kan niet later zijn genomen dan medio juli 1957, toen de 6110 werd verplaatst naar Roosendaal. "

Paul geeft hier een andere 6300 op dan de vorige inzender. Maar ik kan het evenmin goed zien op de foto als hij. De locatie staat vast: Maastricht. De datum dus voor juli 1957.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Re: 7951g Maastricht

Bericht door Arnold Tak »

Sicco en Sjoerd, het is altijd een groot genoegen om van jullie deskundig commentaar kennis te mogen nemen. De liefde en kennis druipt altijd van jullie reacties af. Een groot genoegen. Gast en gastheer danken jullie hartelijk voor jullie inbreng.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Maastricht”