4713g grote houten barak Sint Helena, met spandoek Geeft uw Courant HAV

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4713g grote houten barak Sint Helena, met spandoek Geeft uw Courant HAV

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen pbk
wilde gok: is dit iets uit WO1 met opvang van gevluchte Belgen?
Bijlagen
4713g.jpeg
4713ga.jpeg
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Misschien nog een beetje wilder: een krijgsgevangenenbarak voor Zuid-Afrikaanse boeren op Sint Helena (1901-1902)?
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

In 1914-15 was er een barak van de Landweer genaamd "Sint Helena". Dit betrof het "Detachement Sloedam". De barak zou hebben gestaan in de buurt van Arnemuiden; eind 1915 wordt de post opgeheven en vertrekt het detachement naar Veere.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Ik lees verschillende berichten over hoe de landweersoldaten in deze uithoek uitkijken naar leesvoer, en de mogelijkheid om krantenabonnementen te doneren. Dat verklaart "Geeft uw Courant" denk ik wel. De soldaten hadden een kantine ingericht in een schuur van de boerderij van Dieleman. Ik vind een Dieleman in 1920 (de enige in dat jaar in de gemeente Arnemuiden) in de Oranjepolder, nl. in de "Kruitmolen" (G no. 17). Die is op topografische kaarten te vinden aan de noordzijde van de vroegere monding van het "Oude Gat" ("Haven van Arnemuiden", later Elisabethpolder) in het Veerse Gat (de boerderij bestaat nog als kampeerboerderij). Dat ligt dicht bij de Sloedam. Ik vermoed dan ook dat deze barak ergens in de Suzannapolder heeft gelegen, tegen de dijk aan (die ik in de achtergrond meen te zien), waarschijnlijk net ten noorden van de Sloedam. Fotografisch bewijs gaat lastig worden.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Zelfs Speenhoff en zijn vrouw maken het gezellig voor de soldaten aan de Sloedam: https://krantenbankzeeland.nl/issue/gco ... n/0/page/2
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

advertentie vandaag op Marktplaats

Bericht door Arnold Tak »

in beschrijving: 957505 Barak Sint Helena wrsch omg Arnemuiden spandoek Geeft uw Courant 1918 militair gelopen stempel Arnemuiden tekst god van Walcheren bijgeschreven kleinformaat militair gelopen

https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen ... ichSnippet

nu ook hier wordt geopperd dat het Arnemuiden zou zijn, verhuist de kaart naar 'opgelost'
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

omgeving Arnemuiden, "Detachement Sloedam", barak Sint Helena

Bericht door Arnold Tak »

Peter, je naspeuringen leidden dus naar dezelfde plek. Ook een andere bron komt tot dezelfde conclusie. Ik dank je dank ook heel graag voor je naspeuringen en complimenteer je met het behaalde resultaat. Mijn dank gaat ook uit naar Ingrid.
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Zeeland”