0601 Alkmaar aanvullende info zeer welkom

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0601 Alkmaar aanvullende info zeer welkom

Bericht door Arnold Tak »

niet gelopen fotokaart met info op achterzijde: chauffeur Dirk de Leeuw geb. 1901
op het busje staat een tekst welke jammergenoeg door de 3 mannen wordt afgedekt en dus niet valt te lezen
het busje heeft geen kenteken
lijkt mij een paardentram met wagennummer 1 of 1?
Bijlagen
0601.jpg
0601.jpg (68.53 KiB) 1215 keer bekeken
Dik
Senior Zoeker
Berichten: 733
Lid geworden op: za mar 15, 2008 10:29 pm

Bericht door Dik »

Ik weet niet welke informatie precies gezocht wordt. De gemotoriseerde paardetram is te zien op bijgaande link: http://alkmaar.pictura-dp.nl/memorix/po ... to_id=3978

Als paardetram is hij te zien op deze link: http://alkmaar.pictura-dp.nl/memorix/po ... to_id=3977

De meest waarschijnlijke locate is Vierstaten Alkmaar,
Niet geregistreerd

Zoekplaatje 0601, autotractie voor paardentram

Bericht door Niet geregistreerd »

De AT, de Alkmaarsche Tramvereeniging, exploiteerde van 1895 tot 1923 twee stadspaardentramlijnen op 1000 mm-spoor over in totaal 2,5 km. De directeur, mr K.A. Cohen Stuart hield uit eigen zak de boel draaiende totdat de rails en de rijtuigjes in 1921 volkomen versleten waren. Nog slechts de rijtuigen 1 en 4 waren bruikbaar van de vier originele Alkmaardertjes die er ooit waren.
In 1923 nam de Alkmaarsche Stadstram het bedrijfje over en verlegde de lijn van de Langestraat via De Laat naar de Limmerhoek waar de boten aanlegden van de Alkmaar Packet. Er werden drie nieuwe Ford vrachtwagens aangeschaft en vijf tweedehands paardentrams uit Amsterdam. Op 14 juli 1923 kwam het juist gemoende traject weer in dienst en op 21 juli 1923 ook het oude traject naar Vierstaten. Dit alles naar het voorbeeld van de tram Groningen - Paterswolde - Eelde. Nadat de kinderziektes van de tractors, zoals zij genoemd werden, waren overwonnen, bleek toch dat de opbrengsten minimaal waren. De gemeente schoot in 1926 te hulp maar een particuliere autobusdienst gooide in 1929 zoals op zovele plaatsen in Nederland, roet in het eten. Iedereen met een vrachtautochassis die er een oude koets opzette kreeg een vergunning als busexploitant, van zovele gemeenten in Nederland die aldus onder hun verplichtingen konden uitkomen. Op 22 juni 1929 legde het bedrijf het loodje, waarna de reiziger wederom de dupe was van de plaatselijke keibestrating.
Over de locatie van het ZP kan ik weinig zeggen, maar dat het rijtuig 1 is, kan niet anders. Waarschijnlijk betreft het hier één van de tweedehandsjes uit Amsterdam en niet een Alkmaars rijtuig.
Bron: Ruud Klomp, in Trams en Tramlijnen, uitg.Wijt, deel 27, 1977.
Sjoerd Eeftens
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Bericht door Arnold Tak »

ik dank Dik en Sjoerd bijzonder hartelijk voor hun bijdragen. De door hun geleverde informatie doet mij deze kaart uit eigen collectie nu een stuk beter begrijpen. Zo'n kaart gaat dan ook direct meer 'leven' en ga ik nu met andere ogen bekijken. De trekker was dus niet even een tijdelijke aangelegenheid, maar de Ford was vormde dus echt één geheel met de oude uit Amsterdam afkomstige paardentram en het wagennummer was dus waarschijnlijk 1. Ook valt nu een tijdsbepaling te geven aan de kaart.
mijn dank is weer GROOOOOOOOOOOOOT
PS de plaatjes op de Alkmaarse site kon ik niet vergroten en openen. Ligt dat aan mij?
arnoldtak@planet.nl
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Alkmaar”