1683g 6 personen in een achtertuin met namen achterop


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van gezelschappen en groepen die ouder zijn dan 6 weken.
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Jansstraat 29 Haarlem

Bericht door Theo van Gijlswijk »

Ik sta volkomen achter de suggestie van Martin. Helaas zijn op de luchtfoto's te weinig details te zien om zeker te zijn. De totale indruk is goed. Dakopbouw, achteraanbouw, tuin enz.
Geen verdere aanwijzingen gevonden van de bewoners van Jansstraat 29 Haarlem.
De hoop is nog gevestigd op Sander v Wijngaarden, om in de adresboeken van Haarlem de familie van Doorn te vinden.
wijngaarden
Senior Zoeker
Berichten: 706
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 9:24 pm

Bericht door wijngaarden »

doordat het archief dicht is moet ik het doen met adresboek 1905 , welke in mijn bezit is.

jansstraat 29 geeft in 1905 als bewoner wed. b.a. kool

zoeken op doorn geeft niets in de jansstraat /jansweg.

13 keer de naam van doorn , waarvan vooral,, a van doorn,, qua werk de status heeft van de foto.
aannemer stationswerken.
zou dit aart zijn ? adres 1905 statenbolwerk 34
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Sander, 1905 is te vroeg. In 1906/1907 woonde in Jansstraat 29 de aannemer H. Schornagel, zoals eerder gememoreerd. Waarschijnlijk woonde Van Doorn hier pas enige jaren later. Kijken in adresboeken of bevolkingsregister ronde 1915 is nodig. Aart van Doorn woonde niet in het huis van het zoekplaatje.
Niet geregistreerd

g1683

Bericht door Niet geregistreerd »

Helaas in het archief te haarlem geen,, van doorn,, gevonden op de jansweg of jansstraat.
zo ie zo de gezochte,, van doorn,, niet gevonden te haarlem .

helaas lukte het mij niet om in te loggen , mvg sander v wijngaarden
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Toch, de achterzijde liegt niet. Dit moet in de Jansstraat in Haarlem zijn. Toch proberen bewijs te vinden voor Jansstraat 29. Desnoods de huidige bewoneres vragen om in de achtertuin te kijken.
Is er, zoals in Rotterdam, in haarlem ook te zoeken op wie er in die tijd allemaal op dit adres hebben gewoond?
Theo van Gijlswijk
Senior Zoeker
Berichten: 814
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 8:04 am

Jansstraat 29 Haarlem

Bericht door Theo van Gijlswijk »

In het adresboek Haarlem van 1897 woont een G.D. van Doorn aan de Jansstraat 29.
De weduwe Van Doorn- van Dam in de Jansweg 19 is waarschijnlijk zijn moeder.

De adresboeken zijn te vinden via http://www.noord-hollandsarchief.nl/kranten/102/456/ klik in de kolom rechts op adresboeken gemeente Haarlem.

In het Haarlems Dagblad (HD) van 19 juli 1899 staat een advertentie van G.D. van Doorn met de mededeling dat hij gaat verhuizen van de Jansstraat 29 Haarlem naar de 2e Constantijn Huygensstraat 83 in Amsterdam.

Jansstraat 29 wordt dan verhuurd, want in een advertentie in het HD van 9 juni 1899 wordt het huis met 7 kamers en een fraaie tuin met vruchtbomen te huur aangeboden. Het blijft dan verhuurd tot 1 februari 1917. In een advertentie in het HD van 7 november 1916 wordt een openbare verkoping van Jansstraat 29 aangekondigd, met de mededeling dat het huis nog is verhuurd tot 1 februari 1917.
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Enkele jaren geleden ben ik tweemaal in Haarlem geweest en heb daar rondgeslopen om het huis Jansstraat 29. Ik heb het huis ook benaderd van de achterzijde, de Bakenessergracht. Helaas was er alom steeds niemand bereikbaar die me een kijkje op of in de tuin kon of wilde geven. Maar nog steeds ben ik ervan overtuigd dat het hier is. Alle puzzelstukjes lijken nu in elkaar te vallen. Een foto in de tuin zal stellig het bewijs leveren. Wie doet nu een poging?
Paul
Senior Zoeker
Berichten: 301
Lid geworden op: zo aug 25, 2013 12:57 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Een hernieuwde zoekpoging op http://www.noord-hollandsarchief.nl/kranten/102/456/, leverde heden voorbeeldige resultaten in geel gearceerde tekst op. Dit middels: (inclusief aanhalingstekens) "jansstraat 29", alle filters in linkerkolom uit, selecteer op "datum van uitgave" rechts boven: 164 resultaten
Zo leverde "jansstr. 29" 56 resultaten op. Met "janstraat 29" of "janstr 29". was er zelfs een enkel resultaat.
Wel opvallend de vele verschillende achter- en zelfs bedrijfsnamen, in relatief korte perioden.
Ook viel me op dat er een adres "jansstr. 29 rood" bestond. Dit lijkt me een subadressering.
Bij het toepassen van het filter "adresboeken gemeente Haarlem", uitgave van 1908 zijn er twee verschillende achternamen op dit adres.
Wellicht was er sprake van kamerverhuur of postadressen.
Overigens was in 1915 hier gevestigd de firma: Kreuiter & Co., A., Bank- en effectenzaak, Jansstr. 29, tel 1244. Wellicht zijn deze mensen, medewerkers zijn van dit bedrijf.
Verder lijkt me het leveren van bewijs voor de jansstraat 29, langs deze weg en op dit moment, onmogelijk.
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Met Google Maps lijkt Martin gelijk te hebben. Herkenbaar zijn het terug liggende gebouw in de tuin van het aanpalende huis rechts (met plat dak). Links het gebouw dat in de tuin van Pa staat.

https://www.google.nl/maps/place/Jansst ... dc!6m1!1e1
Ingrid
Senior Zoeker
Berichten: 904
Lid geworden op: do dec 25, 2008 5:10 pm

Bericht door Ingrid »

Arnold, kan dit ZP eventueel naar opgelost (door Martin)?
Plaats reactie

Terug naar “Gezelschappen en Groepen”