4892g hondenkar met drie honden, op achtergrond spoorlijn HAV


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van boten die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

4892g hondenkar met drie honden, op achtergrond spoorlijn HAV

Bericht door Arnold Tak »

belijnde gelopen fotokaart, gestempeld Amsterdam - Den Helder juni 1909
kaart verstuurd naar Watergraafsmeer door broer van J.C. Vlaskamp
op de achtergrond wagons op een spoorbaan langs sloot
de weg is deels verhard, deels onverhard
de begeleider loopt op klompen, verkoopt boter aan familielid
geveerde kar met klep
de kans dat de lokatie ooit zal worden achterhaald is klein, maar misschien heeft iemand deze kaart in zijn verzameling met adres of heeft de kaart ooit in een boek gestaan
volgt er geen oplossing, maakt niets uit, het blijft natuurlijk een schitterende kaart om van te genieten
Bijlagen
4892g.jpeg
4892ga.jpeg
4892gb.jpeg
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

via de mail ontving ik van Harry Kooy onderstaande informatie op 30 en 31-08

Bericht door Arnold Tak »

dit is Jan Louw, eerste filiaalhouder van Albert Heijn te Schagen. De foto kan zijn gemaakt aan de Nieuweweg te Anna Paulowna. Kijk maar even op streetview, de gelijkenis is treffend. Deze locatie is niet te ver van Schagen en de spoorlijn loopt er naast, alleen het is daar enkel spoor dus waarom staan daar dan wagons? Hoewel, het station AP is daar wel vlakbij.
Ga naar: http://historiek.net/albert-heijn-kruid ... ier/10101/ even naar beneden scrollen en je komt de foto tegen. Verder kijken op deze site is zeker de moeite waard. Een aanrader!

Harry Kooy ken ik al jaren en is net zo'n liefhebber van prentbriefkaarten als ik. In de loop van oktober moet zijn nieuwe boek "Mooi Schagen" in de winkel liggen. Hij zegt ervan: een hele klus maar ik heb het dan ook helemaal in m’n uppie gedaan… Het feit dat het Prins Bernhard cultuurfonds een substantiële bijdrage levert geeft wel aan dat het niet zomaar een boekje is geworden.
Op deze site kun je wat meer zien: http://www.geheugenvanschagen.nl/inhoud ... -toen.html
De foto met de hondenkar komt inderdaad met mooi verhaaltje in het nieuwe boek.

Ik wens Harry natuurlijk geluk met zijn nieuwe boek en hoop dat het een bestseller zal worden. Harry kennende ….
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

De Nieuweweg in Anna Paulowna?
Het stuk Nieuweweg dat evenwijdig aan het spoor loopt was in 1909 ca. 375 m lang, onverhard en aan de oostzijde bebouwd. De foto is dan in zuidelijke richting genomen. Dit is redelijk te rijmen met de lichtval.
De afstand tot het station A.P. is ca 500 m. De aanwezigheid van ten minste 1 losse goederenwagen is vreemd op een enkelspoor.
De afstand van Schagen tot de Nieuwewg van A.P. is 9 km over het spoor, maar over de landwegen wel 15 km. De vraag is of het realistisch is heen en weer in totaal 6 uur onderweg te zijn met een hondenkar?
Zo nee, dan valt eerder te denken aan een tramspoor-emplacement, waarop ook goederenwagons staan. Aan het station van Schagen eindigde de normaalspoor stoomtramlijn Wognum-Schagen. Dan kunnen we ook dichter bij Schagen zoeken. Bijvoorbeeld aan De Laan (ter plaatse van de huidige Zuiderweg). Zie http://www.topotijdreis.nl/ en zoom in op 1910, Schagen.
Plaats reactie

Terug naar “Rijden en Varen”