0092 brede feestpoort

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17283
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

0092 brede feestpoort

Bericht door Arnold Tak »

fotokaaart van een feestpoort in stedelijke omgeving ter ere van Wilhelmina
ovale huisnummerbordjes, dus Rotterdam, Tilburg, Groningen?
tussen handkarren en lantaarnpaal zijn op beide straathoeken winkels
als het Rotterdam is, doet de bebouwing denken aan Crooswijk, maar waar was zo'n pleintje?
straatlantaarn doet Rotterdams aan en opvallend zijn de bescheiden versieringen in het metselwerk (ook al had Spangen woonblokken uit dezelfde bouwtijd en met een soortgelijke uitstraling)
wat zou het fantastisch zijn als zou blijken dat ik een mooie aanwinst van Rotterdam aan mijn collectie zou kunnen toevoegen
zelf ben ik er niet in geslaagd de kaart te lokaliseren
Bijlagen
0092.jpg
0092.jpg (138.26 KiB) 1338 keer bekeken
ruud_poels.jpg
ruud_poels.jpg (42.58 KiB) 1246 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Dit is waarschijnlijk Schiedam. Op de hoeken van de Dirk van Wassenaarstraat staan panden van exact dezelfde architectuur en behorend tot hetzelfde project. Dit pleintje heb ik nog niet kunnen vinden. Maar het is niet uitgesloten dat een soortgelijk complex ook in Rotterdam gebouwd is.
Ruud Poels
Junior Zoeker
Berichten: 3
Lid geworden op: di mar 11, 2008 11:10 pm

brede feestpoort

Bericht door Ruud Poels »

Martin Snuverink heeft [1] gelijk en [2] ongelijk.
[1] Dit is inderdaad Schiedam. Complimenten aan Martin.
[2] Maar het is niet bij de Dirk van Wassenaarstraat in het westen van Schiedam, maar in de "Gorzen" in Schiedam zuid. De fotograaf staat op de kruising van Poortugaalsestraat en Oude Maasstraat en we kijken in westelijke richting de Oude Maasstraat in en zien de zuidelijke gevel. Geen plein maar een straat met brede middenberm zoals in die periode in meer nieuwe wijken in Schiedam werd toegepast. Dit hele complex is een ontwerp uit 1921 van de Schiedamse architect Piet Sanders. De foto is mogelijk van september 1925, toen koningin Wilhelmina een bezoek aan Schiedam bracht, maar wonderlijk genoeg staat in het gedenkboek met wel 50 feestpoorten in de hele stad, deze foto er niet bij. Dus mogelijk toch in een ander feestjaar? Helaas zijn de mooie deuren en houten raamkozijnen niet meer aanwezig zoals te zien op funda.nl. Maar verder staan alle gebouwen die op deze foto te zien zijn er nog.
Day

Bericht door Day »

In de benedenwoning rechts op de foto heb ik van april 2008 tot april 2010 gewoond; Poortugaalsestraat 6B. Heerlijk groene wijk, gezellige bewoners. Zojuist op internet de sloopvergunning gevonden voor de woningen 2A tot 6B. Zonde als je het mij vraagt, heb er met veel plezier mogen wonen!
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in Schiedam”