1450 Landzicht, rietgedekte boerderij


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van panden met opschrift die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

1450 Landzicht, rietgedekte boerderij

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
het pand is witgeschilderd
Bijlagen
1450.jpg
1450.jpg (160.49 KiB) 1796 keer bekeken
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Gezien de dakvorm, met een flauwe helling naar het westen, en de aan wind blootgestelde begroeiing vermoed ik dat dit opTexel moet worden gezocht.
Niet geregistreerd

toch geen Texel

Bericht door Niet geregistreerd »

Deze kaart is zeker niet van Texel. De naam Landzicht kwam door de jaren heen wel enkele keren voor, maar is niet te koppelen aan dit zoekplaatje. Ditzelfde zoekplaatje kwam enkele jaren geleden ook op een van de zoeksites, maar is toen volgens mij ook niet opgelost.
Een boerderij op een verhoging kwam op Texel niet voor. Daarnaast zijn de meeste Texelse boerderijen van het stolpmodel, en dat is dit ook niet.

met vr.gr. Jos Bakker
Niet geregistreerd

1450

Bericht door Niet geregistreerd »

Landzicht moet ook niet gezien worden als de naam van de boerderij. Deze benaming wil alleen maar zeggen dat de fotograaf er zelf geen naam aan kon geven. Dit komt vaker voor op oude fotokaarten van landschappen, met of zonder boerderij. De naam Landzicht doet er in dit geval dus niet toe, er moet gekeken worden naar de bouwstijl van de boerderij.
Jacques Laureys
Martin Snuverink
Senior Zoeker
Berichten: 1484
Lid geworden op: di mar 04, 2008 11:07 pm

Bericht door Martin Snuverink »

Men heeft het steeds over boerderij, maar ik betwijfel sterk of dit een boerderij is. Het lijkt me meer een landarbeidershuisje. Misschien dan niet op Texel, maar het wekt bij mij toch sterk de iundruk dat dit met een duinontginning te maken heeft, waarbij de rug van het huis naar de overheersende ZW wind is gekeerd.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Dick Zweers mailde

Bericht door Arnold Tak »

Een topgevel met ingang en venster aan de voorkant; een dakschild aan de achterkant; inrijdeuren in de langsgevel; een vrij geringe dakhelling; gewitte muren + een zandige (heide)landschap. Dan kom ik in Het Gooi uit waar de grotere boerderijen alle, of de meeste van deze kenmerken bezitten. En er waren veel arme boertjes in Het Gooi.
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

boek Boerderijnamen

Bericht door Arnold Tak »

vandaag heb ik het boek: Boerderijnamen van P. Vinc. van Wijk O.C. aangeschaft, de tweede druk uit 1948. De eerste druk dateert van 1927. Dit boek staat vol met de herkomst en betekenis hiervan. Ook staan er een kleine 1500 namen in met de plaats van vestiging. Hopelijk een nieuw hulpmiddel om een bijdrage te leveren aan het oplossen van 'onbekende' d.w.z. ongelokaliseerde boerderijen.
Over Landzicht staat vermeld: Onder Houten staat in de gevel van 'n eenvoudig boerenhuisje 19 Landzicht 21; ook Noordwijkerhout, Loenen (U.), Diemen (N.H.), Laag Nieuwkoop (U.) hebben 'n Landzicht en men kan er nog tientallen noemen. De hoeve Landzicht onder Grijpskerke aan de weg naar Middelburg heeft hardstenen hekpalen uit 't midden der 18e eeuw.
Mocht iemand een afbeelding van een ongelokaliseerde boerderij hebben met daarop een naam, dan ben ik natuurlijk graag bereid om een aanwijzing in voornoemd boek te zoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Met opschrift”