3320 wsch. Leipzig, maar waar?

Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

3320 wsch. Leipzig, maar waar?

Bericht door Arnold Tak »

2 belijnde bij elkaar behorende ongelopen fotokaarten
Bijlagen
3320a.jpg
3320b.jpg
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Neumarkt en Reichsstraße, Leipzig

Bericht door Peter Smaardijk »

Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

Leipzig, Neumarkt en Reichsstrasse

Bericht door Arnold Tak »

Peter, alhoewel de nu te aanschouwen bouwstijl toch vrij 'antiek' aandoet en overkomt, blijkt maar weer dat er tijdens WO2 flink is huisgehouden en ... dat er traditioneel is herbouwd. Het valt me moeilijk om overeenkomsten te zien tussen de zp-tjes en de huidige situatie. Maar de plaatjes hebben nu de juiste straatnaam en daar ben ik je erg dankbaar voor.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Herkenbare panden

Bericht door E. Petter »

Arnold, ik had er niet zo veel moeite mee: het complete pand links op de eerste foto staat er nog. Het eerste pand rechts op de tweede foto staat er ook nog.
Deze panden zijn toch duidelijk herkenbaar.
Leipzig heeft als een van de weinige Duitse steden WO2 "redelijk" doorstaan. Er is nog redelijk veel oude bebouwing aanwezig.

Ik neem aan dat de sleutel tot de oplossing lag in het bordje "Einga...Reichs ...." = Eingang Reichsstrasse op de eerste foto. Dat was dus inderdaad een straatnaam.

De oplossing is trouwens andersom: Reichsstrasse, Neumarkt
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Eerlijkgezegd was de winkel van A. Lechner (en die vinden in een oud adresboek van Leipzig) de sleutel. Verder slaat het opschrift met "Reichs..." op de ingang naar de Reichshof. Die naam staat nog steeds op de gevel (op de hoek).

Inderdaad had ik ze per ongeluk omgedraaid, de oplossingen. Sorry daarvoor.
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Leipziger adresboeken

Bericht door E. Petter »

Deze lijst van Leipziger adresboeken vond ik on-line:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... %3D2040001

maar daar vind ik alleen het Plagwitzer adres van A. Lechner, Weissenfelserstr. 51 (althans in 1901, 1913, 1922).

Ben dan toch wel benieuwd in welk adresboek A. Lechner met het adres Neumarkt stond.
Peter Smaardijk
Senior Zoeker
Berichten: 3213
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 8:40 pm

Bericht door Peter Smaardijk »

Hier staan er een heleboel uit heel Saksen: http://digital.slub-dresden.de/listenansicht/.

Trouwens, ik heb mij vergist (wederom excuses...), maar het was niet A. Lechner (wel gevonden, maar hij maakt hier ter plaatse slechts reclame; hij is elders gevestigd), maar de Serig'sche Buchhandlung die het hem deed (in het adresboek van 1920)...
Bijlagen
Selig.jpg
E. Petter
Senior Zoeker
Berichten: 1690
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 11:58 pm

Adresboek 1920

Bericht door E. Petter »

Bedankt Peter, nu vind ik 'm ook:


De Serig'sche Buchhandlung
Bijlagen
Serig.JPG
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

ik kan nu helemaal met je meegaan

Bericht door Arnold Tak »

ja, als ik de bewijsplaatjes door elkaar ga gooien, wordt het natuurlijk een zooitje. En ...ik heb duidelijk minder talent dan jij. Maar ik heb me er nog eens ingegraven en ben nu helemaal 'bij' en overtuigd. Heb maar een beetje geduld met mij alsjeblieft ....
Plaats reactie

Terug naar “Opgeloste zoekplaatjes in het buitenland”