2748 Léonidas krachtsport? militair? Utrecht?


Hier staan de nog niet opgeloste zoekplaatjes van gezelschappen en groepen die ouder zijn dan 6 weken.
Plaats reactie
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

2748 Léonidas krachtsport? militair? Utrecht?

Bericht door Arnold Tak »

belijnde ongelopen fotokaart
Atelier Van Schaik, Leidschekade 20 (ik vermoed Utrecht, al was er ook een Leidsekade in Amsterdam)
op vaandel 188? en RUST ROEST

zat in stapel KANSLOOS ??
Bijlagen
2748.jpg
2748a.jpg
2748b.jpg
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Utrecht, Lucasbolwerk (?)

Bericht door jan spoolder »

Leonidas was inderdaad een scherm- en atletiekvereniging in Utrecht, opgericht op 15 oktober 1885, verbonden aan het regiment genietroepen. Die waren volgens mij gelegerd in de Willemskazerne aan de Wittevrouwenkade tegenover de Wittevrouwensingel en later in de Kromhoutkazerne. Van Schaik was een fotograaf in Utrecht, adres dat ik vond was Leidsekade 19. Ik denk dat deze foto is gemaakt in het plantsoen aan het Lucasbolwerk (op een steenworp afstand van de kazerne), links de muziekkoepel, en dat we op de achtergrond de societeit Tivoli aan de Kruisstraat zien. Ik zoek nog even naar sluitend bewijs.

Edit: Op de plaats van het ZP staat nu de Stadsschouwburg. Deze foto komt het dichtst bij: het ZP is gemaakt op het heuveltje op de achtergrond.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... -1900/3586

Het gebouw uiterst rechts op de achtergrond met het afgeplatte dak is niet Tivoli maar het v.m. hotel Ballangée op de hoek Biltstraat-Wittevrouwensingel.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 1890/76786
jan spoolder
Senior Zoeker
Berichten: 700
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 10:58 pm

Toch ergens anders?

Bericht door jan spoolder »

Bij nader inzien twijfel ik nog aan mijn hiervoor gegeven oplossing. Als dit op het Lucasbolwerk was, naar het noorden gezien, zou je ook de politiepost Wittevrouwen moeten kunnen zien en dat is hier niet het geval. Een andere optie is nog het Park Nieuweroord. We zoeken verder...
Arnold Tak
Berichten: 17286
Lid geworden op: vr feb 01, 2008 4:25 pm

aanvullende detailscans voor Jan Spoolder

Bericht door Arnold Tak »

Jan, scans van panden op de achtergrond en eentje van het pand rechts, waar je over schreef
Bijlagen
2748c.jpg
2748d.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Gezelschappen en Groepen”